מו"מ בנוסח ההיי-טק

שני יזמים דנים בהרכבת ממשלה. זה יכול היה להיות קצר ומדויק

שני יזמי היי-טק מעורבים במשא-ומתן על הרכבת הממשלה החדשה: נפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי, והלל קוברינסקי, מנהל צוות המשא-ומתן מטעם מפלגת "יש עתיד". קוברינסקי היה ממקימי חברת אינטרוויז בשנת 1994. החברה, שמכרה פתרונות תקשורת לארגונים ברחבי העולם, גייסה כסף מקרנות הון סיכון, עברה משברים שונים, שינתה מודל עסקי, הצליחה לבסוף לייצר הכנסות יפות ולצמוח, ונמכרה באקזיט מוצלח לחברת AT&T, בשנת 2007, תמורת 121 מיליון דולר.

נפתלי בנט הקים את חברת הסטארט-אפ סאיוטה, שפיתחה פתרונות אבטחה כנגד הונאה של מוסדות פיננסיים, בשנת 1999. גם החברה שלו גייסה כסף מקרנות, התגברה על משברים לא פשוטים, והצליחה לצמוח עד למכירתה לחברת RSA בשנת 2005 בסכום הנאה של 145 מיליון דולר.

יזמי היי-טק ישראלים שניהלו חברות בתחילת העשור הקודם חוו את התפוצצות הבועה ומשבר כלכלי עולמי קשה. הוסיפו לכך את האינתיפאדה השנייה שהשתוללה בארץ והקשתה על חברות סטארט-אפ ישראליות לגייס כסף ולמכור את מוצריהן בשווקי העולם, ותקבלו תמונת מצב לגמרי לא פשוטה ואתגרים עצומים איתם נאלצו היזמים להתמודד.

יש הרבה מן המשותף ליזמים שעברו את הימים ההם בהצלחה: הם נושאים עימם צלקות, התנסו בהתמודדויות ניהוליות משמעותיות והפגינו קור רוח ומנהיגות מול עובדים מיואשים ומשקיעים שאיבדו את האמון. הם המשיכו לדבוק בחזונם למרות הקשיים, הם טעמו את טעמה המתוק של הצלחה כנגד כל הסיכויים. זהו מכנה משותף אמיץ ביותר ואי-אפשר להתעלם ממנו כשמנסים לנתח את מעכת היחסים שעשויה להתפתח משני צדי המשא-ומתן הקשוח על הרכבת הממשלה הבאה.

יזמים אמיתיים

אני מרשה לעצמי לנחש שאילו היו נושאים ונותנים ישירות ביניהם, היה המשא-ומתן מסתיים, ובהצלחה, תוך זמן קצר. בהיי-טק מקובל לגשת למשא-ומתן מנקודת מוצא של Win-Win. כל צד מגן על הנקודות החשובות לו מתוך הבנה שגם הצד השני צריך להרוויח. עסקאות מוצלחות ויציבות מושתתות בדרך כלל על העיקרון הזה. אבל שני ההיי-טקיסטים המצליחים קוברינסקי ובנט, נמצאים עכשיו בזירה שתוכנתה לפי כללים אחרים מאלה שהורגלו להם.

הפוליטיקאים המשופשפים והציניים שיעבדו מולם מטעם ראש הממשלה ישתמשו בכל טכניקה אפשרית שתגרום לצד השני להפסיד כמה שיותר, על חשבון מפלגתו, על חשבון הציבור ששלח אותו ועל חשבון המדינה. עושי דברו של ראש הממשלה יגרמו להיי-טקיסטים האלה לשפשף עיניים בתדהמה מול האינטרסנטיות הצרה והשימוש העלוב באמצעים המלוכלכים ביותר, הכול בכדי להימנע מלציית לרצון הבוחר הישראלי.

אני מאחל לבנט ולקוברינסקי שיידעו להיזכר במשברים שהם צלחו ובהצלחות שהם צברו, כנגד כל הסיכויים. וכמו יזמים אמיתיים, שייקחו את המשימה הזו עד הסוף, גם אם כנגד כל הסיכויים. הצלחתם בהרפתקה הנוכחית עשויה להוביל לאקזיט של כולנו.