"20% מהתגמולים של חברות הביטוח - רמאות של מבוטחים"

כך אמר השבוע שמואל מלכיס, מנהל המחלקה הכלכלית באיגוד חברת הביטוח, שהשתתף בכנס שערך איגוד שמאי הביטוח, בראשות היו"ר עזרא שוהם

"אנו מעריכים שכ-20% מתגמולי ביטוח שחברות הביטוח משלמות כיום הם תוצאה של מרמה של מבוטחים, והתנתקות של השמאים מחברות הביטוח עשויה להגביר את התופעה". כך אמר השבוע שמואל מלכיס, מנהל המחלקה הכלכלית באיגוד חברת הביטוח, שהשתתף בכנס שערך איגוד שמאי הביטוח, בראשות היו"ר עזרא שוהם.

לדבריו "על כל 2,000 כלי רכב, יש שמאי אחד, כך שבחירת המבוטחים מאוד רחבה". ואולם, בעוד שנציג חברות הביטוח הביע ביטחון במצב הקיים, הרי שמקרב השמאים הושמעה ביקורת ניכרת על המצב הקיים.

יהודה יגן, יו"ר ענף רכב באיגוד השמאים אמר כי "הסדר השמאים אינו מיושם כיום והוא בגדר המלצה בלבד עבור חברות הביטוח", והוסיף ש"מצב השמאים כיום הוא תולדה של התאגידים הגדולים מאחר ו-64% מנתח בשוק ביטוח הרכב נחלק בין 5 חברות גדולות. השמאים נמצאים במעגל אימה והם חרדים לאבד פרנסתם".

לדבריו, "במצב הקיים, תיקוני רכב לאחר תאונות דרכים עלול להתבצע מתחת לרמה המקצועית הנדרשת ולעיתים להיות סיכון בטיחותי של ממש - מי שנפגע בסופו של דבר הוא הצרכן שרכבו מתוקן באופן שאינו מחזיר את המצב לקדמותו, תיקון אינו בטיחותי מוריד מערכו של הרכב וגורם לתאונות דרכים שפוגעות במשתמשי הרכב והכביש ובהולכי רגל".

הוא הוסיף כי "מנגנון שמאי מכריע אינו מתפקד כתוצאה מחוסר מודעות ציבורית ולחצים של בעלי עניין שונים".