אל-על תקצץ ממאי השנה את עמלת הבסיס לסוכני הנסיעות

סוכני הנסיעות מופתעים מהמהלך הפתאומי של אל על מאחר והוא מנוגד להבטחות שפיזר באחרונה מעל בימות כנסים מנכ"ל החברה, אליעזר שקדי, לא לפגוע בעמלות של סוכני הנסיעות

תדהמה בקרב סוכני הנסיעות: חברת אל-על הודיעה בהפתעה כי החל ממאי השנה תקצץ את עמלת הבסיס שהיא משלמת לסוכני הנסיעות משיעור של 7% ל-5%.

סוכני הנסיעות מופתעים מהמהלך הפתאומי של אל על מאחר והוא מנוגד להבטחות שפיזר באחרונה מעל בימות כנסים מנכ"ל החברה, אליעזר שקדי, לא לפגוע בעמלות של סוכני הנסיעות בהם הוא רואה שותפים אמיתיים של אל על.

מנכ"ל אשת טורס, אפרים קרמר, כינה את המהלך של אל על שערורייה. "מדובר בהתנהגות לא מידתית ובמהלך שישפיע על הסוכנים בשיא עונת הנסיעות. מחברה כמו אל על ניתן היה לצפות לתכנון מחושב ובהודעה של חצי שנה-שנה מראש". קרמר חושש כי המהלך האמור ישנה את שוק הנסיעות ויאיץ תהליך של סגירת סוכנויות נסיעות קטנות ועתירות בכוח אדם. עוד לדבריו, "אל על מנסה בפועל לתפוס את המקל משני קצותיו. מצד אחד להכתיב לסוכנים כמה הם ירוויחו ומצד שני לתחום את רווח הסוכנים לסכום מאוד נמוך. עדיף היה שכל סוכן יקבע את דמי הטיפול שלו לפי תנאי השוק, ללא הכתבה של מקסימום דמי טיפול כפי שאל על מנסה לקבע. הורדה של 2% בעמלת הסוכנים עשויה לגרום למשבר בענף ולפגיעה של כ-28% ברווחי סוכני הנסיעות. הייתי מצפה מאל על להתנהגות יותר קריאטיבית, דוגמת מעבר למכירות בשקלים במקום בדולרים. רצוי שחברת תעופה תמכור במטבע המקומי של אותה מדינה, כמקובל בעולם ולא תיצמד לדולר. סביר להניח שלאורך הזמן ייחלש הדולר בישראל, ופעולה כזו תגדיל את רווחיה של אל על לטווח הארוך".

קובי קרני, יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות אמר כי ההתאחדות שוקלת את ההשלכות המשפטיות של הודעת אל על. "סוכני הנסיעות קיבלו בהפתעה ובאכזבה את ההודעה של אל על להוריד את התמורה המגיעה להם על פי ההסכם הקבוע בין החברה לסוכנים". קרני הביע דאגה כי המהלך של אל על תגרום, בשל היותה דומיננטית בשוק הישראלי, לשינוי מבנה השוק ותפגע באיתנותם של סוכני הנסיעות. "אנחנו שוקלים את ההשלכות המשפטיות של המהלך כי כזכור רק לאחרונה קבע בית המשפט כי במסגרת ההסכם המשותף של חברות התעופה עם סוכני הנסיעות חייבות חברות התעופה בתמורה לסוכנים עבור עבודתם. הבענו את עמדתנו הנחרצת בנושא גם בעבר ונפעל בכלים הנתונים בדין כדי למנוע גלגול חובתן של חברות התעופה כלפי סוכני הנסיעות לפתחו של ציבור הנוסעים".

עוד לדברי קרני, בחינה ראשונית של הודעת אל על מעלה שאלות משפטיות באשר לתקופת ההודעה מראש על הורדת התמורה. "אנחנו מעריכים כי בלתי סביר ואף בלתי חוקי לתת הודעה מסוג זה בהתראה קצרה כל כך, שלא תותיר בידי הסוכנים זמן להתארגן ולכן הנושא הועבר לבחינת היועצים המשפטיים ויידון בישיבת הועד הקרובה של ההתאחדות".