מדפיסים חליפות: ז'קט בהדפסה הוצג בשבוע האופנה בפריז

מוצרים שיצאו ממדפסות תלת-ממד נכנסו לשבוע העיצוב בפריז ולחנויות התכשיטים ■ "זה רק עניין של זמן עד שהדפסת תלת-ממד תשמש בפועל בייצור הבגדים שאנחנו לובשים"

אחת ההפתעות המרעישות בשבוע האופנה האחרון בפריז הייתה של המעצבת איריס ואן הארפן ההולנדית, שהציגה מערכת לבוש שלא נתפרה, אלא יצאה תחת ידיה בהדפסת תלת-ממד. החליפה הייחודית עדיין לא נמצאת בפס הייצור של חברות האופנה. זהו פיתוח חדשני שלייצורו חברו ואן ארפן והמעצבת-מדענית נרי אוקסמן, ישראלית החוקרת ב-MIT, חברת המדפסות הישראלית-בינלאומית Stratasys וחברת החומרים החדשניים Materialise הבלגית.

Stratasys (לשעבר Objet), היא חברה ישראלית שהתמזגה עם אמריקנית ונסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 3 מיליארד דולר. החברה מפתחת מדפסות תלת-ממד מתקדמות. אל מסלול התצוגה בפריז הגיעו מוצריה של ואן ארפן בזכות היכולת להדפיס חומרים רכים וקשיחים במשולב. הטכנולוגיה החדישה מאפשרת גמישות ותנועתיות ההכרחיות לבגד, ובמקביל שומרת על תכונות שלא ניתן למצוא בבדים - כמו פני שטח וטקסטורות תלת-ממדיות מרשימות.

"האפשרויות החדשות הללו פותחות בפנינו עולם של tech-couture שבו דוגמאות עדינות כמו רקמה ותחרה מפנות את מקומן לקוד מתוכנת", אומרת אוקסמן. ואילו ואן הארפן מוסיפה: "חשוב שאופנה תתייחס ליותר מאשר צרכנות ותיתן במה לחדשנות ולביטוי עצמי. העבודה שלי יוצאת מתוך רעיונות מופשטים ומשתמשת בטכניקות חדשות.

"זה רק עניין של זמן עד שהדפסת תלת-ממד תשמש בפועל בייצור הבגדים שאנחנו לובשים. המהלך בכיוון זה מרתק בעיניי. הייצור של בגד שכבה אחר שכבה מעורר השראה".

תכשיטי מערכת העצבים

בחנות מוזיאון תל-אביב אפשר למצוא תכשיטים של חברת "מערכת העצבים", הנראים כאילו גולפו מאלמוגים דקיקים או מפני הירח. את התכשיטים מעצבים ומייצרים בהדפסת תלת-ממד ג'סיקה רוזנקרנץ וג'ס לואיס-רוזנברג. השניים, אדריכלית ומתמטיקאי בוגרי MIT, הקימו את חברת העיצוב nervous system לאחר שפיתחו תוכנה המחקה את ההתפתחות האורגנית של תאים במערכת העצבים, ותרגמו את המראה לעיצוב מתפתח ומשתנה. הם מייצרים תכשיטים, כלי בית וגופי תאורה בטכניקה שנחשבה עד לאחרונה טובה למודלים בלבד.

לארץ הגיעו הפריטים בזכות המעצבת מירי מזרחי, בעלת סטודיו Toma שנתקלה בהם והתאהבה מיד. היא עצמה למדה עיצוב תעשייתי באקדמיה פרסונס בניו-יורק וכעת היא לומדת לתואר שני בעיצוב בבצלאל. "הפריטים שלהם מאוד יפים ובעלי צורות אורגניות, וגם מאוד שונים מנוף תכשיטים שאנחנו מכירים, הן בסגנון והן בטכניקה של המוצר. אני מתלהבת מאוד מהיכולת המופלאה הזו, לפתח מוצרים בדרך חדשה ובצורניות מאוד פתוחה. זה גם מאוד ירוק - הייצור במדפסת לא צורך הרבה אנרגיה".

מחירי התכשיטים בארץ (בחנות מוזיאון תל אביב לאמנות וכן בסוהו ובקום איל פו) נעים בין 175 שקל לטבעת, שרשראות בסביבות 250-280 שקל והצמידים הגדולים יגיעו עד כ-490 שקל.