אפסילון הקים קרן נאמנות למגזרים מובילים בארה"ב; להשקיע?

באפסילון השיקו קרן הנאמנות חדשה, המתמקדת בהשקעה באמצעות קרנות סל (ETFs) במגזרים המובילים במשק האמריקני, בדמי ניהול של כמעט 1% ■ מנכ"ל בית ההשקעות, עידן אזולאי, מספר כיצד ההשקעה הייחודית הזו תתבצע, ומדוע לדעתו התכווצות המשק האמריקני היא בכלל נתון חיובי

אם כלכלת ארה"ב מתאוששת? שלשום (ד') פורסם, כי ברבעון הרביעי של 2012 המשק האמריקני התכווץ - לראשונה מאז הרבעון השני של 2009 - בשיעור של 0.1%. האנליסטים ציפו לצמיחה של 1%. אולם בזמן שבממשל האמריקני נאבקים בלא מעט אתגרים, לרבות הטיפול בבעיית החוב הלאומי ו"הצוק הפיסקלי", ומנסים לשמר את מגמת השיפור בשוק הנדל"ן, חלק מהכלכלנים מציגים אופטימיות. לאופטימיות הזו, שלפיה כלכלת ארה"ב תרשום בשנה הקרובה צמיחה של 2.1%, שותפים גם בבית ההשקעות המקומי אפסילון.

למעשה, באפסילון מאמינים, כי ארה"ב לא תמשיך את קו הצמיחה הפושרת, שהיא רושמת מאז שהסתיים המיתון ב- 2009, אלא כי בשנים הקרובות כלכלת ארה"ב תשוב להציג שיעורי צמיחה נאים. לכן החליטו להשיק קרן נאמנות חדשה, שבאמצעות השקעה ב-ETFs (קרנות סל) מקנה חשיפה למגזרים, שלדעת בית ההשקעות יובילו את צמיחת הכלכלה האמריקנית בשנים הקרובות.

"כארבע שנים וחצי חלפו מאז פרץ המשבר הפיננסי ב-2008, ואנחנו מאמינים ש-2013 עומדת להיות השנה הראשונה שבה ארה"ב תשוב לתוואי של צמיחה עולה", אומר עידן אזולאי, מנכ"ל אפסילון, שמנהל כיום 29 קרנות נאמנות בהיקף של כ-3.3 מיליארד שקל. "אמנם אין לנו את היכולת לחזות את שיעור הצמיחה של הכלכלה האמריקנית בשנה הקרובה, אבל אנחנו מאמינים שמדובר בשיעור צמיחה גבוה מהערכות הקונצנזוס, כי המשק מציג נתונים שמשתפרים בהדרגה, ובקצב יפה".

"מתפתחת פה תעשייה אדירה"

הקרן האמורה, "אפסילון (ETF D4) מניות ארה"ב", מבוססת על הערכות מחלקת המחקר של החברה, שלפיהן כלכלת ארה"ב נמצאת בנקודת מפנה. ייחודיות הקרן, שדמי הניהול בה עומדים על 0.95%, היא השקעה באמצעות קרנות סל (אשר דמי הניהול בהשקעה ישירה בהן נעים בין %3.0-%6.0). הדבר יאפשר למשקיעים להיחשף למגוון מגזרים מרכזיים (מדד היחס של הקרן הוא S&P 500).

לדברי אזולאי, הקרן מתמקדת בעיקר במגזר האנרגיה, שזוכה למשקל יתר משמעותי של כ-17% (לעומת 11% ב-S&P 500). "אנו סבורים שענף האנרגיה בארה"ב יחל להוות גורם מרכזי בכלכלת ארה"ב, ולפי התחזיות עד 2020 ארה"ב תספק לעצמה את תצרוכת האנרגיה שלה. מתפתחת פה תעשייה אדירה, שצומחת יפה מאוד".

מגזר נוסף שבו מתמקדת הקרן, הוא ענף הנדל"ן, שמשנה את כיוונו, ובבית ההשקעות צופים שהוא ישוב להיות גורם שיתרום לתוצר הלאומי. בהקשר זה אומר אזולאי, כי "אמנם תהליך הקטנת המינוף של הצרכן האמריקני יימשך ב- 2013, אך אנו מעריכים שהדבר ייעשה בקצב איטי מבשנים הקודמות, והדבר יסייע לעלייה ברמת הצריכה הפרטית". לענף הנדל"ן יכולה להיות השפעה טובה על נזילות הבנקים בארה"ב, ולכן הקרן מעניקה משקל יתר גם למגזר הבנקאות.

הקרן מתחייבת לא להשקיע במניות, אלא באמצעות קרנות סל בלבד, ולדברי אזולאי זה מה שמייחד אותה: "המשקיע נהנה מהאלוקציה (הקצאה, ל' א') של המגזרים ומקטין את החשיפה לנכס בודד, כך שהסיכוי שהוא יקום בבוקר עם מניה שנפלה בעשרות אחוזים עקב פרסום אזהרת רווח - לא קיים".

פוקוס על המקרו

באפסילון מציינים, כי בשונה מקרנות אחרות, ניהול הקרן יהיה מבוסס על מחקר מקרו ולא מיקרו. כך תופחת חשיפת הקרן לחברות בודדות, ויתאפשר פיזור נרחב יותר, שיהפוך את הקרן לבעלת רמת סיכון נמוכה יותר.

"בסופו של דבר, על מנת להכות את השוק לא צריך לבחור את המניה הטובה יותר, אלא למצוא את המגזרים המובילים ולהתמקד בהם", מסכם אזולאי. "בחירת המגזרים היא משמעותית. אם מגזר האנרגיה יהיה מוביל, ומשקיע יהיה חשוף אליו בהיקף גבוה יותר מהמדד - הוא מן הסתם ייהנה מתשואת יתר".

ומה לגבי הנתונים על התכווצות המשק האמריקני? לדברי אזולאי, "זהו אחד המקרים שבהם צריך להסתכל מעבר לכותרת. העובדה שהתשואות על אג"ח הממשלתיות עלו אחרי הפרסום, מעידה יותר טוב מכל שהמשקיעים פירשו את הנתון כחיובי. זו עדות נוספת לכך שאנו נמצאים על מסלול של צמיחה".

לסיכום, הקרן החדשה של אפסילון, כך נראה, היא ניסיון למצוא דרך ביניים בין ניהול פסיבי, שזוכה בימים אלה לפופולריות בקרב המשקיעים, לבין ניהול אקטיבי, שאמור להצדיק דמי ניהול גבוהים יותר.

קשה לקבוע האם מדובר בעוד טריק שיווקי בתעשייה, שכבר מונה 1,200 קרנות, אולם חשוב לזכור שסגנון ההשקעה של הקרן אינו מאפשר "סטוק פיקינג" (בחירת ספציפית של מניות) אלא מחייב השקעה בקבוצת ני"ע. חלקם משפיעים על המדד באופן בולט יותר מאחרים, ולא ניתן להימנע מהם. הפיזור אמנם מפחית את הסיכון בהשקעה, אולם הדבר בהחלט עלול להתבטא בתשואה.

קרן הנאמנות "אפסילון (ETF D4) מניות ארה"ב"

■ מועד הקמה: 28 בינואר

■ דמי ניהול: 0.95%

■ מדד ייחוס: S&P 500

■ מגזרים עיקריים: אנרגיה (17.4%); פיננסים (14.4%); טכנולוגיה (17.3%) ותעשייה (10.3%)