האם חב' זרעים גדולה לקראת רכישת רוסטה גרין?

הערכות: מונסנטו, שכבר מושקעת באבוג'ן המקומית, או ענקית עולמית אחרת, צפויה להשקיע סכום משמעותי בפיתוחי רוסטה גרין, או אף לרכוש את החברה, הנסחרת בת"א לפי 66 מיליון שקל

חברת רוסטה גרין, הפועלת בתחום ההנדסה הגנטית של צמחים, ושמניותיה נסחרות בבורסה בתל אביב, מנהלת מגעים לשיתוף פעולה עם אחת מחברות הזרעים הגדולות בעולם, כך נודע ל"גלובס". ייתכן אף שהמו"מ בין הצדדים יוביל להשקעה אסטרטגית בחברה, או אף לרכישתה. רשימת הענקיות העולמיות בתחום הזרעים כוללת את מונסנטו, המוכרת כמשקיעה ושותפה של חברת אבוג'ן המקומית, הפועלת בתחום דומה לזה של רוסטה, וכן את סינג'נטה, פיוניר, דו פונט ובאייר.

רוסטה גרין נסחרת לפי שווי של 66 מיליון שקל, והמסחר במניה בימים האחרונים עשוי להעיד כי השוק "מריח" שדבר מה עשוי להתרחש בחברה. היום עלתה המניה ב-4.1%, בהמשך לעלייה מצטברת של 10% מתחילת השבוע. בסך הכול צברה המניה עלייה של 74% בשנה האחרונה.

רוסטה גרין משפרת צמחים על-ידי הנדסה גנטית שלהם, בטכנולוגיה ייחודית לה בתחום המיקרו-RNA. המודל העסקי שעל פיו היא פועלת הוא מכירת הידע על קיומו של גן מסוים, הרצף שלו ופעילותו לחברת זרעים. זו האחרונה מנסה את הגן בצמחים שונים, ואם היא אכן משתמשת בו בסופו של דבר בזרעים שפיתחה - כדי לשפר את היבול או את עמידות הצמח - גוזרת רוסטה את העמלה מרווחי חברת הזרעים (הללו נובעים מכך שהחקלאים מוכנים לשלם יותר על זרעים משופרים).

פיתוחי רוסטה גרין עדיין לא הביאו למוצר שכזה, ולכן אין לה הכנסות משמעותיות, אך החברה כבר חתמה על הסכמים בתחומים כמו עמידות של תירס וסויה בפני אתגרים סביבתיים, יובש ומליחות, ניצול טוב יותר של דשנים והגברת היבול של סלק סוכר.

עד לפי כשנה וחצי הקשר של רוסטה עם חברות הזרעים הסתכם בהסכמי פיילוט, הכוללים רק בחינה משותפת של המוצר. באוקטובר 2011 נחתם הסכם המכונה "הסכם דור ב'", אשר כולל, מעבר לבחינה משותפת, גם הבטחה לתשלומים עתידיים אם המוצר אכן יצליח.

ההסכם הנ"ל נחתם מול תאגיד הזרעים האמריקני דו פונט (DuPont), בנוגע לאיתור גנים נגד יובש ולעמידה באתגרי מזג האוויר בצמחי סויה ותירס, שמפריעים להתפתחות הצמח ומגבירים את רגישותו למחלות.

כמו ההסכם בין מונסנטו לאבוג'ן

באפריל 2012 נחתם הסכם דור ב' נוסף עם חברת הזרעים הענקית באייר. היקפו הפוטנציאלי של הסכם זה הוערך בעשרות מיליוני דולרים, אולם הוא לא כלל תשלום מקדמה משמעותית או השקעה בתמיכה במחקר של רוסטה על-ידי באייר. רוזטה ציינה בראיון ל"גלובס" בספטמבר 2012, כי היא שואפת לעבור להסכמים שיתחילו להניב לה הכנסות.

ההסכם שמתגבש בימים אלה אמור להיות משמעותי יותר מקודמיו, מעין הסכם "דור ד'", הדומה יותר להסכם שחתמה חברת אבוג'ן עם מונסנטו האמריקאית. מונסנטו השקיעה 35 מיליון דולר במניות אבוג'ן, קיבלה בלעדיות על מספר רב של צמחים ותכונות ומימנה את המחקר בהם בהיקף של עשרות מיליוני דולרים עד היום.

נוסף על כך קיבלה מונסנטו, המחזיקה כיום 8.7% במניות אבוג'ן, אופציה להשקיע 12 מיליון דולר נוספים ולקבל שליטה בחברה, אופציה שעליה ויתרה בסופו של דבר, והמירה אותה בהסכם להשקעה נוספת במימון המחקר של החברה. זאת, בתמורה לבלעדיות על צמחים נוספים ותכונות נוספות.

מלבד ההשקעה באבוג'ן, רכשה מונסנטו ב-2011 חברה ישראלית נוספת בתחום - בי-או-לוג'יק - אשר הידע שנצבר בה שימש לפיתוח חיסון נגד וירוסים. מונסנטו הצהירה כי תיישם את הידע הנרכש גם לצורך שיפור של צמחים והגנה עליהם ממחלות וממזיקים.

הבעלים: פלאן בי ורבינוביץ'

רוסטה גרין הונפקה בבורסה בתל אביב לפני כשנתיים. בעלי המניות העיקריים בחברה הם קרן פלאן בי ונצ'רס, המחזיקה 40% בחברה, וכן משקיע הביומד אלכס רבינוביץ', המחזיק 28.4%. אי.בי.אי מחזיקה 5.3% מההון.

בעלת המניות העיקרית, פלאן בי, מייצגת משפחה אמריקאית, אשר משקיעה בתחום הביומד, והיא מנוהלת על-ידי עו"ד ברברה גולדמן. פלאן בי הובילה את תהליך הפיכתה של רוסטה גרין לחברה בת עצמאית של רוסטה ג'נומיקס ב-2007.

בסוף 2011 רכשו רבינוביץ' ופלאן בי 50.03% ממניות רוסטה גרין מידי רוזטה ג'נומיקס, שנקלעה למצוקה תזרימית, תמורת 900 אלף דולר, עם אפשרות לקבל עוד 2 מיליון דולר אם רוסטה גרין תימכר תוך שלוש שנים לפי שווי של 90 מיליון דולר (תנאי שכרגע לא נראה סביר). החברה נסחרה אז לפי 39 מיליון שקל, כך שהמכירה הייתה בדיסקאונט משמעותי ביותר.

לרוסטה גרין 6.2 מיליון שקל בקופה נכון לסוף הרבעון השלישי של השנה. בעלי השליטה העמידו לה בנובמבר הלוואה של 800 אלף דולר. קצב שריפת המזומנים של החברה איטי יחסית, אולם פיתוח גן לצמח יכול לקחת 7-10 שנים, ומוצריה של רוסטה רק נכנסו לאחרונה לצנרות המוצרים של חברות הזרעים הגדולות, והם אמורים להגיע לשוק רק סביב 2020.