בדיקה ב-Waze: נסיעה מהפריפריה לת"א - איפה הכי פקוק?

כמה זמן לוקח לנסוע לת"א ובחזרה בימי חול לעומת יום שישי? איפה הנסיעה תהיה הכי איטית? כדאי לנסוע ברכבת? בדיקת Waze עבור "גלובס" ■ מי עיר הלווין שכשלה יותר מכולן במבחן זמן מול מרחק? רמז: בדיוק מי שחשבתם

ל-1 מכל 3 ישראלים בקירוב לוקח חצי שעה או יותר להגיע למקום עבודתם. 44% מהישראלים, כך עולה מהסקר החברתי שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אמרו כי משך הנסיעה "מפריע" להם או "מפריע מאוד".

על מנת להכניס ממד סטטיסטי לתלונה הנצחית אודות הפקקים, בדקנו, באמצעות נתוני חברת Waze, את זמני הנסיעה בשורה של מסלולים מרכזיים במדינה. ימי הדגימה שנבחרו הם ראשון ושישי, בשעות 7:30, 8:30 ו-9:30 בבוקר - שעות היציאה לעבודה, וכן 16:30, 17:30 ו-18:30 בערב - שעות החזרה הביתה.

הואיל ולדברי אנשי Waze האפליקציה חוסכת כ-15% מזמן הנסיעה במסלול נתון, ניתן להניח שלפחות בחלק מהמקרים זמני הנסיעה מוטים כלפי מטה. כלומר, זמני הנסיעה למי שאינם משתמשים ב-Waze עלולים להיות ארוכים יותר, משום שהם עשויים להגיע מנקודה לנקודה דווקא דרך המסלול הפקוק.

נאמר גם כי הפעם הנתונים מתייחסים לחודש דצמבר ותחילת ינואר. הם אינם כוללים את ימי הסערה הגדולה שבמהלכה הפך חלק מהמדינה לפקק אחד גדול.

פעמים רבות נוח לנו - כקונים בפוטנציה - "לקפוץ" לראות נכס בסופי שבוע, בחגים או בימי שבתון. ברור לנו כי זמני ההגעה מבית החלומות לעבודה, ובחזרה, מוטים כלפי מטה בהשוואה לימות חול, אבל לא תמיד ברור עד כמה.

ובכן, ב-36 המסלולים שבדקנו, תוספת הזמן עומדת על 12 דקות בממוצע לרעת יום ראשון, ומגיעה בשיאה ל-30 דקות. ושוב נזכיר שביום ראשון מתחנו את שעת היציאה מהבית עד ל-9:30, כך שמי שישווה את הפער לשעות העומס של 7-8 בבוקר יגיע לפער גדול עוד יותר.

שבוע וסופ"ש

פער הזמנים הגדול ביותר התגלה בנסיעה מקדימה-צורן למרכז עזריאלי. נסיעה שביום שישי אורכת 33 דקות, מתארכת ביום ראשון ל-63 דקות.

פער זמנים זהה, של 30 דקות, התגלה בנסיעה מיקנעם עלית - השער הכי צפוני לכביש 6 - לעזריאלי, ופער קטן במקצת, של 27 דקות, בנסיעה מקרית השרון בנתניה לעזריאלי. פערי הזמן הזניחים ביותר נרשמו במסלולים עזריאלי-יבנה, ומת"ם (חיפה)-קרית מוצקין. במסלול אחד בלבד, מעזריאלי למרכז ראשון לציון, נרשם שוויון, שאולי מכניס סופית את ראשל"צ להיות חלק ממטרופולין תל אביב.

אם כן, לגבי הגעה לתל אביב מהיישובים אשר נמצאים במעגלים המרוחקים מהעיר הגדולה, יום שישי אינו מייצג את המציאות - היא עגומה הרבה יותר בשאר השבוע. נותר לתהות אם פער המחירים, בין תל אביב ובנותיה לפרברים המרוחקים יותר, מפצה על "עלות" הנסיעות היומיות - לא רק במונחי כסף, קרי דלק ואחזקה, אלא גם במונחי זמן פנוי.

פקק מצפון

בדקנו את הזמן שלוקח להגיע משורה של יישובים, שמרוחקים כדי 50 קילומטרים מת"א, למרכז עזריאלי. הבדיקה מתייחסת למשתמשים שיצאו בשעות 7:30-9:30 בבוקר (נתון ממוצע). באשר למקומות רחוקים יותר מהמרכז, כמו ירושלים, חיפה ובאר שבע, בדקנו גם חלופת שימוש ברכבת.

ובכן, במבחן של זמן מול מרחק, כלומר דקות נסיעה לחלק לאורך המסלול בק"מ, משתרכת פתח תקווה עם כמעט 3 דקות לקילומטר; 12 ק"מ שחצייתם אורכת 33 דקות. אחריה נמצאות קדימה-צורן עם 2 דקות בקירוב לקילומטר, וכפר סבא עם כדקה וחצי לקילומטר. הפקקים המוכרים באיילון דרום גובים מחיר גם מראשל"צ, גם כן עם כדקה וחצי.

בקצה החיובי של הסקאלה נמצאת יבנה, שכמו קדימה-צורן מרוחקת כ-35 קילומטרים מתל אביב, אך זמן הנסיעה הנמוך יותר, 39 דקות, מניב יחס של דקה לקילומטר. נאמר כי כאשר הפכנו את כיוון הבדיקה - הפעם לפי יציאה מעזריאלי בשעות 16:30-18:30 ליישובים השונים - שוב הייתה הנסיעה ליבנה המהירה ביותר, והפעם פחות מדקה לכל קילומטר נסיעה.

רכב מול רכבת

החלופה הבולטת לרכב הפרטי היא הרכבת. בדקנו את זמן הנסיעה ברכבת, בקו שיוצא מהתחנה בשעה שמונה בבוקר או במועד הסמוך ביותר לכך, בהשוואה לזמן הנסיעה באותו מסלול ברכב פרטי. התמקדנו, בין היתר, ביעדים שלוקח יותר מ-60 דקות להגיע מהם ואליהם לעזריאלי - ירושלים, באר שבע וחיפה. חישבנו כאן גם את הזמן שלוקח להגיע מתחנת הרכבת למרכז העיר או לשכונה כזו או אחרת. לדוגמא: זמן הנסיעה ברכבת במסלול נוה שאנן-עזריאלי כולל נסיעה של 75 דקות ברכבת, ועוד 15 דקות נסיעה ברכב פרטי מהשכונה לתחנת חוף הכרמל.

ובכן, במסלולים מרכז ירושלים-מרכז באר שבע, ומרכז ירושלים-עזריאלי, הרכב הפרטי מנצח בקלות רבה. המאבק צמוד יותר במקרה של המסלול הקלאסי - חיפה (נווה שאנן) -עזריאלי. לעומת זאת, במסלול מרכז באר שבע-עזריאלי, הרכבת דווקא זריזה מהרכב.

זמן אינו המשתנה היחיד בעת בחינת החלופות. הרכב, למשל, מאפשר לנו להגיע היישר למחוז חפצנו, ואילו הגעה ברכבת תחייב שימוש גם במונית או באוטובוס. מצד שני, נהג הרכב חייב לשמור על ערנות מקסימלית, ואילו ברכבת לפעמים אפשר לתפוס תנומה או לעבוד, ועוד לא דיברנו על המחיר.

ווייז
 ווייז

ווייז 2
 ווייז 2