עובדי ההיי-טק מעדיפים לעבוד בגוגל, אינטל ורפא"ל

סקר שערכה פילת עבור "גלובס": 36% מההיי-טקיסטים סבורים כי גוגל היא מקום העבודה הנחשק ביותר; אינטל זכתה ל-13% מהקולות ■ רפא"ל בעלייה משמעותית בשנה ■ מה חשוב לעובדים במקום העבודה? הנתונים המלאים

"באיזו חברת היי-טק הכי טוב לעבוד", זו השאלה שהופנתה לעובדי ההיי-טק בישראל, והתשובה: 36% טוענים כי זו ענקית האינטרנט והחיפוש גוגל, שמצליחה לשמור על מקומה בצמרת בשנים האחרונות. כך עולה מסקר מיוחד שערכה חברת פילת מקבוצת היי קפיטל עבור "גלובס".

עובדי ההיי-טק נחשבים למבוקשים במשק הישראלי, והביקוש שומר על יציבות יחסית לאורך שנים. תנאי השכר והתנאים הנלווים המוצעים להם על-ידי החברות השונות גבוהים משמעותית מהשכר והתנאים הממוצעים במשק.

לדברי ד"ר אברהם כרמלי, מנהל מחלקת המחקר בפילת היי קפיטל, הסקר נערך בקרב עובדי היי-טק שנמצאים ברשומות החברה. השאלה הופנתה לעובדים בענף שעברו תהליכי מיון שונים בפילת, או כאלה שהיו מועמדים לעבודה בחברות בענף.

לנסקרים הוצגה רשימה סגורה שכללה את 20 החברות הגדולות והבולטות ביותר, שהורכבה על-ידי "גלובס" ופילת, והנסקרים יכולים היו לבחור גם בקטגוריה "אחר", ולציין בה שם של חברה שלא הופיעה ברשימה.

התוצאה שהשיגה גוגל, לפיה 36% מהנסקרים סבורים כי היא מקום העבודה הנחשק ביותר, מהווה ירידה קלה בהשוואה לסקר זהה שנערך בספטמבר 2011 עבור מגזין "לידרס" של "גלובס", אז קיבלה גוגל 43% מהקולות.

גוגל מככבת באופן קבוע בראש רשימת מקומות העבודה המועדפים בארץ ובעולם, שכן היא ידועה בתנאי השכר התחרותיים שאותם היא מציעה לעובדיה וגם בסביבת עבודה הנחשבת למפנקת וליוצאת דופן אפילו בענף ההיי-טק.

עובדי החברה בישראל בתל-אביב ובחיפה, נהנים משתייה קלה חופשית, חדר משחקים, חדר מוזיקה, חדר עיסוי, חדר כושר - והכל עטוף בעיצוב מושקע.

למקום השני, גם השנה, הגיעה חברת אינטל, המפתחת מעבדים, תוכנה ושירותים למוצרי מחשוב ותקשורת, עם 13% מהקולות - לעומת 22% ב-2011. אינטל ישראל, המעסיקה כ-8,000 עובדים, ידועה בתנאי עבודה אטרקטיביים. החברה מיישמת כבר שנים שיטת העסקה המאפשרת שילוב בין עבודה וחיים פרטיים ואף מציעה גני ילדים במתחמים בהם היא פועלת, שעות עבודה גמישות לאימהות ואפשרות לעבודה מהבית.

רפא"ל - גם בזכות כיפת ברזל

זוהר מימון, מנכ"ל היי קפיטל פילת, מציין כי "גוגל ואינטל הן שתי חברות שיש להן פילוסופיית שימור עובדים ברורה. זה מתחיל במדיניות השכר וההטבות, שכוללת הסתכלות רחבה על איך לתגמל נכון את העובדים, וזה נמשך בתהליך של פיתוח והכשרת עובדים שמאפשר לאנשים למצות את היכולות שלהם ולהרגיש משמעותיים. ההישג של אינטל, שמצליחה לשמור על כוחה במקום עבודה אטרקטיבי לאורך שנים, הוא יותר משמעותי בגלל הוותק שלה. גוגל היא יותר טרנדית, יש עדיין באזז סביבה".

במקום השלישי התברגה השנה רפא"ל עם 11% מהקולות. מדובר בעלייה משמעותית לעומת 2011, אז דורגה במקום החמישי עם 3.4% מהקולות בלבד. מימון מעריך שהזינוק שרשמה רפא"ל בסקר הנוכחי זכה לרוח גבית גם מההצלחה של מערכת "כיפת ברזל" שפותחה בחברה. "המערכת יצרה רעש גדול, בעיקר בעקבות מבצע 'עמוד ענן', והרבה מועמדים פנו לחברה וביקשו לנסות להשתלב בה. רפא"ל משדרת יציבות ואתגר מקצועי. יש משהו בחברה שנותנת שירותים למדינה, שמייצר פטריוטיות ורצון להשתייך אליה. רפא"ל נתפסת כערכית, כישראלית ומעמודי התווך של ההיי-טק", הוא אומר.

מה הכי חשוב? שכר והטבות

מה שלא פחות מעניין הוא הסיבות שציינו עובדי ההיי-טק לבחירה במקום העבודה כטוב ביותר בעיניהם. האלמנט הראשון הוא תנאי השכר וההטבות (45%) שמקום העבודה מציע; במקום השני נמצאת היציבות התעסוקתית שאותה הוא מספק (20%); ובמקום השלישי האתגר הטכנולוגי (16%).

לדברי מימן, מה שמשפיע על החלטה של עובדים אם להישאר במקום לאורך זמן הוא העניין המקצועי והיכולת להשפיע - אך אלו קריטריונים המשפיעים על ההחלטה רק לאחר שהאדם הגיע לרף מסוים של שכר. "אם עובד לא מרגיש בנוח עם השכר שלו, אם הוא חושב שהוא אינו מתוגמל מספיק, אז הוא לא מגיע לעסוק בהיבטים האלו של אתגר מקצועי. ארגונים היום מתמודדים עם האתגר של ההגעה לנקודת האיזון הזו. כשארגונים בוחנים את עלות השכר וההטבות, הם בודקים מה הם נותנים לעובד בסך הכול, ושואלים את עצמם איפה הם רוצים להיות. התפיסה המקובלת בענף היא לרצות להיות מעל הממוצע בימים טובים".

- וכרגע אנחנו לא בימים טובים.

"אמנם אנחנו לא בימים טובים, אבל גם לא בימים רעים. אין מיתון בענף ההיי-טק, אבל יש האטה מסוימת בגיוסים. כרגע נראה ש-2013 תהיה דומה ל-2012, כלומר: לא יהיה הרבה יותר גרוע, אבל לא יהיה הרבה יותר טוב. ההערכה היא שלא יהיו פיטורים המוניים בענף".

מה העובדים מחפשים
 מה העובדים מחפשים

הנחשקות ביותר
 הנחשקות ביותר