פרופ' בן-חיים נגד המדינה: "פעלה באופן כוחני וחסר אחריות"

‎‎‏3 חודשים לאחר שהמדינה הגישה נגדם תביעה על גזילת טכנולוגיה להקפאת דוגמאות ביולוגיות, שלמה בן-חיים וד"ר אמיר ערב הגישו תביעה שכנגד בסך 12.5 מיליון שקל ■ טוענים כי התנהלות המדינה שיתקה את חברת הסטארט-אפ שלהם

‎‎פרופ' שלמה בן-חיים וד"ר אמיר ערב משיבים מהלומה למדינה, במסגרת ההתגוששות המשפטית ביניהם סביב פטנטים שפותחו במינהל המחקר החקלאי במכון וולקני: בשבוע שעבר הגישו השניים כתב הגנה במסגרת תביעת המיליונים שהגישה נגדם המדינה על גזל קניין רוחני וטכנולוגיות חדשניות, ובנוסף הגישו תביעה שכנגד על סך 12.5 מיליון שקל.

לפני 3 חודשים נתבעו בן-חיים וערב על-ידי המדינה בסך 40 מיליון שקל, בטענה כי גזלו טכנולוגיה השייכת למדינה ממינהל המחקר החקלאי במכון וולקני. ערב, ששימש מדען בכיר במינהל החקלאי, גזל - על-פי טענת המדינה - טכנולוגיה יקרה לצורך עסקיו האישיים, שהקניין בה שייך למדינה, "באופן שיטתי ובדרכי תרמית".

‏לטענתם של בן-חיים וערב, בעלי השליטה והמשקיעים בחברות "קור דינמיקס", חברה בשם זהה הרשומה בברמודה, "איי.אם.טי אינטרפייס" ועוד, המציא ד"ר ערב בשנים 1991-1993, זמן רב לפני שהחל את עבודתו במינהל המחקר החקלאי, את השיטה והמכשיר להקפאה של דוגמאות ביולוגיות. "מאז הושקעו עשרות מיליוני דולרים בפיתוח אמצעה זו, על-ידי ד"ר ערב ועל-ידי אחרים, והכול בהסכמת המדינה", נטען בתביעה שכנגד.

‏ואולם עם זאת, בשנת 2011 פנתה המדינה לערב ועמיתיו, בטענה כי שורה של פטנטים ובקשות פטנט, שהחלק הארי שלהן עוסק באמצעות הנגזרות מה"הקפאה הכיוונית" של ד"ר ערב, שייכות למעשה למדינה, שכן כולן נעשו בזמן ועקב שירותו של ד"ר ערב כעובד המדינה.

"מדובר בטענה חסרת שחר שהועלתה מתוך רשלנות וחוסר אחריות", נטען בתביעה שכנגד, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב. "המדינה פועלת באופן כוחני ודורסני, תוך שהיא מסרבת לבדוק את העובדות".

עוד נטען כי עצם התנהלות המדינה הביאה לשיתוק חברת הסטארט-אפ שבבעלות ערב ובן-חיים, ולירידתם לטמיון של השקעות מו"פ בסך עשרות מיליוני דולרים.

‎‎הכפשות אישיות

בכתב ההגנה שהוגש לבית המשפט טוענים בן-חיים וערב כי "לא בכל יום מגישה לבית המשפט תביעה כל כך שערורייתית ומשוללת יסוד, שכבר בעצם הגשתה יצרה נזק בל-ישוער. טענות המדינה ותביעתה חסרת האחריות הובילו לסגירתה של חברת 'קור דינמיקס', ששותקה מכל פעילות, בעקבות האשמות-השווא שטופלת עליה המדינה. בעקבות הגשת התביעה נאלצה החברה להפסיק את פעילותה ולפטר את רובם המכריע של עובדיה".

לגופם של דברים נטען בכתב ההגנה כי טכנולוגיית ה"הקפאה הכיוונית" הומצאה על-ידי ד"ר ערב, תוך כדי הכנת עבודת הדוקטורט שלו באוניברסיטאות בולוניה וברקלי, לפני תחילת עבודתו בשירות המדינה ב-1994.

‏‏"הגשת התביעה מטעם המדינה לוותה במסע יחסי ציבור חסר תקדים בהיקפו מטעם המדינה ובאי-כוחה", נטען בתביעה שכנגד שהוגשה נגד המדינה, "שלווה בהכפשות אישיות נגד כל הנוגעים בדבר, ובפרט נגד פרופ' בן-חיים וד"ר ערב. לתובעים נגרם נזק תדמיתי עצום, ולאור האפשרות שבירור תביעה זו ייקח זמן לא מבוטל, ואולי אף מספר שנים, הרי שאין להם מזור או דרך לתקן את המצב". ‏‎‎‏(ת"א 52998/09/12).