ביהמ"ש: הנחיות המשרד להגנת הסביבה - הצהרת כוונות בלבד

בתום התגוששות משפטית בין פז ודלק בנוגע לתוצאות מכרז, נקבע כי מכתבי דרישה שהגיעו לפז מטעם המשרד להגנת הסביבה חסרי תוקף ברמה הפרקטית

בתום התגוששות משפטית ארוכה בין פז לבין דלק, הכריע בית המשפט כי מכתבי דרישה ושאר ניירות שהגיעו לפתח חברת פז מטעם המשרד להגנת הסביבה הינם חסרי תוקף ברמה הפרקטית ומהווים "הצהרת כוונות" בלבד.

כדי להעניק תוקף לדרישות המשרד להגנת הסביבה, הכריע בית המשפט, יש לפעול בכלים פורמליים באמצעות הרישיונות וההיתרים שחלים על המפעלים.

פסק הדין ניתן על רקע ויכוח משפטי שניצת בין חברת פז שמנים וכימיקלים (מקבוצת פז) לחברת דלק זיקוק שמנים (מקבוצת דלק). הראשונה, העוסקת במחזור שמנים משומשים, זכתה במכרז של משרד הביטחון למחזור השמנים של צה"ל - הספק הגדול בארץ לשמנים משומשים.

דלק זיקוק שמנים, שהתמודדה במכרז ולא זכתה, עתרה לבית המשפט לביטול תוצאות המכרז, בטענה כי פז לא עמדה בתנאיו. לחיזוק הטענה הציגה דלק מכתב מטעם מנהל מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה לפז, לאחר שימוע שערך לה במשרדי מחוז חיפה. במכתב נמסר לפז ממנהל המחוז, בין השאר, כי הוא אוסר עליה לעסוק במחזור שמנים.

טענתה העיקרית של דלק הייתה כי לאור הכתוב במכתב סיכום השימוע, אין פז רשאית לעסוק בנושא המכרז - שהוא איסוף ומחזור שמנים משומשים מצה"ל. כמו כן טענה דלק כי משמעות הדבר הוא ביטול בפועל של רישיון העסק והיתר הרעלים של פז (המתיר לה עיסוק בשמנים משומשים).

מנגד, בא-כוחה של פז, עו"ד אריה נייגר, טען כי כל עוד לא עוגנו באופן פורמלי בתנאים ברישיון העסק או היתר הרעלים שלה, אמרותיו של מנהל המחוז אינם מחייבות וחסרות תוקף משפטי - ולפיכך הרישיונות וההיתרים של פז למיחזור שמנים נשארו תקפים.

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, צילה צפת, דחתה את כל טענותיה של דלק ואימצה את עמדת פז.

בשאלת מעמד מכתבו של מנהל המחוז קבעה השופטת במפורש כי "ניתן לראות באמירות אלה (האיסור בסיכום השימוע לקלוט שמנים משומשים) לכל היותר כ'הצהרת כוונות' להתנעתו של הליך עתידי על-ידי בעל הסמכות הרלוונטי", דבר שלא נעשה.

כמו כן, דחתה השופטת את טענת דלק כי טענות המשרד להגנת הסביבה באותו שימוע בדבר הפרות של רישיון העסק והיתר הרעלים של פז שקולות לביטול רישיונות אלה, שכן לביטול רישיונות והיתרים, דבר שלא ייעשה בקלות, יש לנקוט בהליכים הפורמליים הקבועים בחוק.

דלק חויבה בתשלום הוצאות פז ומשרד הביטחון בסכום של 30 אלף שקל.

לפסק הדין יש חשיבות רבה, כיוון שהוא הסיר עננה שריחפה במשך שנים מעל הפרקטיקה הנוהגת של פקידים במשרדי ממשלה העוסקים ברגולציה של מפעלים ועסקים. בעיקר נוגע הדבר למשרד להגנת הסביבה.

פז יוצגה כאמור בהליך זה בידי עו"ד אריה נייגר ממשרד עמית-פולק-מטלון. משרד הביטחון יוצג בידי עו"ד דוד גוטמן מהפרקליטות, ודלק יוצגה בידי עו"ד ארז טיקולסקר.