בדיקת "גלובס": חוגים לילדים - כמה זה עולה לנו?

88% מההורים בישראל שולחים את ילדיהם לחוגים - ומוציאים על כך בממוצע כ-440 בחודש ■ החוגים הנפוצים ביותר: אמנויות לחימה וספורט ■ לקראת עליית התוכנית "בית-ספר למוסיקה", "גלובס" מנתח סקר מיוחד בנושא חוגים לילדים

איזה הורה לא מקווה לפתח בילדו את מיטב הכישרונות החבויים בו? חוגים, מתברר, הם הוצאה שהפכה לקונצנזוס בסל המשפחתי - וכמעט אין משק-בית שנמנע ממנה.

מסקר שנערך עבור קשת ו"גלובס" לקראת עליית העונה החדשה של התוכנית "בית-ספר למוסיקה" הערב (א'), עולה כי 88% מההורים לילדים בגילאי 6-14 שולחים לפחות אחד מילדיהם לחוגים. כשליש מהם בוחרים (בין אם ההורים או הילדים עצמם) ללכת לחוגים מעולם המוסיקה והאמנות.

העלות החודשית הממוצעת למשפחה ישראלית עבור חוגים לילדים עומדת על כ-440 שקל. הסקר נערך על-ידי מכון שילוב Millward Brown בינואר 2013, בקרב מדגם ארצי, אקראי ומייצג של כ-300 איש מהאוכלוסייה היהודית.

וכך - בין אם נבקש לפתח בילדינו עניין או כישרון חבוי, ובין אם ננסה רק לייצר עבורם תעסוקה - שולחים, כאמור, 88% מההורים לילדים בטווח הגילים הנסקר, לפחות את אחד מילדיהם לחוג או יותר. השיעור עולה ל-93% בקרב בעלי הכנסה מעל הממוצע, לעומת 84% בקרב בעלי הכנסה ממוצעת ומטה.

ברשימת החוגים הפופולריים ביותר מככבים חוגי אמנויות לחימה וחוגי ספורט - אליהם הולכים, על-פי הסקר, 47% מהילדים, ולאחר מכן חוגים מעולם הריקוד, המוסיקה, האמנות והיצירה, כש-34% מהילדים הולכים לחוגים מעולם האמנות והמוסיקה (נגינה/שירה/פיתוח קול), ו-26% מהילדים הולכים לחוגי ריקוד.

לנוכחות המסיבית של חוגים בלו"ז המשפחתי יש כמובן מחיר. משפחות מוציאות בממוצע כמה מאות שקלים מדי חודש לטובת מימון חוגים עבור ילדיהם. סך העלות החודשית הממוצעת למשפחה ישראלית עבור חוגים לילדים בגילאי 6-14 מגיעה ל-440 שקל. 36% מהמשפחות שולחות יותר מילד אחד לחוג, ועבור ילד אחד ישלמו הורים בממוצע 300 שקל לחודש.

17% מההורים ששולחים את ילדיהם לחוגים מעריכים את ההוצאה החודשית בסכום גדול הרבה יותר - למעלה מ-600 שקל, בעוד שרבע מההורים מעריכים כי הם מוציאים עד 200 שקל בחודש.

מחירי החוגים - במתנ"סים ומחוצה להם - משתנים, כצפוי, על-פי לא מעט פרמטרים: כשמדובר למשל במתנ"ס - שהוא גוף ללא מטרת רווח - סביר למצוא מחירים מתונים יותר לעומת גופים מסחריים או מורים פרטיים. ככלל, נעים מחירי חוגים במתנ"סים בין 120 ל-200 שקל בחודש, חלקם עבור שיעור בשבוע וחלקם עבור שני שיעורים.

לשאלת ההיצע והביקוש יש כמובן משקל רב, וכך גם לשאלת זמינותם של מורים. ככל שהתחום איזוטרי יותר, ופחות אנשים מלמדים אותו - יעלה גם המחיר. הפריפריאליים שבינינו יגלו לעתים כי יבוא מורים מתאימים לאזורם עולה אף הוא לא מעט, באין חלופות קרובות.

אופי השיעור ומספר המשתתפים הוא פרמטר מרכזי בעלות. מובן שעבור שיעור פרטי יהיה המחיר גבוה לאין ערוך ממחיר השתתפות בקבוצה - תלוי, כמובן, מה תחום הלימוד המדובר.

ולבסוף, המוניטין שיצאו למורה - גם הם כמובן יקבעו את שורת המחיר הסופית.

מהו המניע שעומד מאחורי ההוצאה הכספית הכבדה הזו? חלק ניכר מההורים מפנים את משאביהם הכלכליים לשם מתוך אמונה שהשתתפות הילד בחוגים מעשירה אותו ומטפחת את כישרונו הייחודי - נימוק שציינו בסקר 63% מההורים.

52% מאמינים שהחוגים חשובים להקניית ערכים, 72% מההורים רוצים לאפשר לילדיהם לחוות ולהתעסק בתחביב האהוב על ילדיהם, ואילו 44% רוצים בסך-הכול לספק לילד עיסוק לשעות אחר-הצהריים.

31% מונעים מסיבות חברתיות, וציינו כי הם רוצים לאפשר לילד להצטרף לחברים שהולכים לחוג. 21% שולחים את הילד לחוג כדי לחזק אותו בתחום בו הוא חלש - ולאו דווקא כדי לטפח את הצדדים החזקים ממילא.

מרובוטיקה ועד חקלאות אורבנית

מי שמלווה את ילדי "בית-הספר למוסיקה", המורה לפיתוח קול בני נדלר, יודע לספר עד כמה הוא חש בשטח את התנודות שמייצרת הצפייה בתוכניות טלוויזיה מבוססות כישרונות.

"בעקבות התוכנית הטלפונים זורמים הביתה", הוא אומר. "פתאום יש עלייה גדולה בקטע הזה, כולם רוצים שהילד ילמד לשיר. כל אחד יוצא עם החלומות שלו החוצה, פתאום זה זמין לכולם, ופתאום לכל אחד יש ילד או נכד או בן של שכנים ששר מאוד יפה".

נדלר מעיד על עצמו כי מחירי השיעורים אינם משתנים בעקבות זרם הפניות, אולם בראייה כוללת - הביקוש גדל, ואיתו עלולים גם המחירים לעלות, בעיקר בקרב מורים ידועי-שם.

מנהלת השיווק של החברה למתנ"סים, אתי גלבוע, מעידה אף היא על השפעה עצומה שיש לתוכניות הטלוויזיה על היצע החוגים המבוקש. "הייתה בטלוויזיה תוכנית של אילוף כלבים בשם 'הכלב של המדינה'", היא אומרת, "וכולם רוצים חוג לאילוף כלבים. בעקבות 'מאסטר שף' נפתחים חוגים לבישול, וכשהיה 'נולד לרקוד' החוגים לריקוד פרחו".

לצד אלה צצות ועולות אופנות מתחלפות מסוגים שונים. "השנה יש כמה דברים פופולריים במיוחד", מדגימה גלבוע: "רובוטיקה, מולטימדיה, אפליקציות, תכנות, מחשבים, סינית, חקלאות אורבנית ועוד. ראינו את זה גם בקייטנות בקיץ".

עם זאת, היא מדגישה, "הקלאסיקות לא משתנות ונותרות מבוקשות תמיד בכל מקום - כל תחומי הספורט, אמנויות לחימה, מחול ואמנויות כמו ציור ופיסול. בתוך התחומים הקלאסיים יש תתי-אופנות וסגנונות שעולים ויורדים, אבל המגמה הכללית נשארת תמיד מובילה".

חוגי המוסיקה מוענקים על-פי רוב ליחידים ולא בקבוצות, ולכן נחשבים יקרים יותר, אולם גלבוע מזכירה כי "דווקא בתחום המוסיקה מתנ"ס יותר זול לעומת גופים פרטיים. המתנ"ס גם מציע הרחבות ופעילויות מסביב, כמו קונצרטים משותפים, ובכלל - החוגים מבחינתנו הם פלטפורמה ולא המרכז; המטרה היא שאנשים ייפגש ויהיו חלק מקהילה".

5 דברים שכדאי לדעת לפני הרשמה לחוג

1. שתפו את הילד בבחירת החוג, תוך הגבלה במספר החוגים בהתאם לתקציב.

2. בדקו האם מגיעה לכם הנחה עבור הרשמת אחים נוספים או עבור חוג נוסף.

3. חלק מהחוגים כוללים עלויות נלוות אותן יש לקחת בחשבון - חומרים ליצירה, תלבושת, השתתפות בתחרויות ואפילו הסעות.

4. בהשוואה בין מחירי חוגים, קחו בחשבון את מספר המפגשים השבועי, מספר המשתתפים ומדיניות ביטול/השלמת שיעורים.

5. עקביות והתמדה הן תכונות מוערכות, אך יש יתרונות בהתנסות בתחומים שונים, כך שניתן לאפשר לילד לשנות חוגים מדי שנה.

לאיזה חוג הולך הילד
 לאיזה חוג הולך הילד