מה יקרה לציפי לבני?

עליה לזכור שהטענה של מתנגדיה הייתה תפקודה האנמי באופוזיציה

אין ספק שציפי לבני היא הדמות הטרגית של הבחירות. בגלל מספר המנדטים הזעום שקיבלה, כמובן, אבל יותר מכך בשל כל מה שנובע מהכישלון המספרי הזה.

למה ואיך זה קרה? בתחילת דרכה של לבני הסקרים צפו לה משהו משהו כמו 14-15 מנדטים, ומכל מקום לא פחות מ-10. דובר בה נכבדות כמי שתהיה משמעותית בהרכבת הממשלה. תיק החוץ נראה כמעט מובטח לה. לגבי ראשות הממשלה, זו אף פעם לא נחשבה לאופציה ריאלית, גם לא על-ידה, למרות שאמרה אחרת.

היום (א') החל נתניהו במשא-ומתן קואליציוני עם המפלגות. לבני עדיין לא במוזמנים. אליה יפנו רק כאשר הגדולים יסיימו. היא כבר לא גדולה, אפילו לא בינונית. היא צריכה לחכות לתורה כדי לקבל אולי מה שיישאר, אלא אם כן ירצו להציע לה את משרד החוץ בשל כישוריה שלה, בלי קשר לתוצאות הבחירות.

זו אפשרות בכלל לא רעה, לא רק ללבני אלא גם לנתניהו ולממשלה. הבעיה היא שזה לא יקרה. נתניהו לא ממש רוצה אותה, ויש לו בני ברית חזקים שרוצים את משרד החוץ.

איך הגיעה לבני למצב הזה? היא עשתה כמובן שורה של טעויות שפרשנים רבים כבר עמדו עליהן. אבל היה בקמפיין שלה משהו שלא ממש מתייחסים אליו. הייתה האמירה שלה שהיא באה לבחירות בשביל ילדיה, למען עתידם, כדי להבטיח שלא יאונה להם כל רע תחת שלטון נתניהו. או בעצם תחת כל שלטון שאינו בהנהגתה.

קו לא אמיתי

זה היה קו לא אמיתי, לא כן. עוד לפני שהצטרפה למערכה היא הציגה עצמה כמעין סופר-וומן שבאה להציל את העולם. היא לא הצטרפה למרוץ בגלל שלא כל כך נהנתה להיות מחוץ לפוליטיקה, למרות שניסתה לשכנע אחרת. הכל דאגה לציבור ולמדינה. שום דבר אישי. אולי היא מאמינה בכך, אבל זה נשמע לא טוב, רע אפילו. זו אמירה מתייהרת המנסה לשכנע שהיא ורק היא יכולה להושיע. גם לא היה לגמרי ברור להושיע ממה. היא אמנם חזרה וטענה פעמים רבות שהמצב קשה, רע, אולי נואש. אבל מה לעשות והציבור אינו מרגיש כך?

להתאייד או לבנות - זו השאלה

עכשיו לבני נמצאת במלכוד. להיות עם 6 מנדטים בממשלה לא נותן השפעה כפי שלבני קיוותה לה. לגבי האופוזיציה, היא סירבה כבר פעם להצטרף לממשלה, מסיבות שלדעתי היו טובות, נאצלות אפילו. היו לה אז 29 מנדטים.

אבל מה עושים באופוזיציה עם 6 מנדטים? זה תלוי. אפשר בקלות להתאייד, ואפשר ליצור מזה גרעין אופוזיציוני אפקטיבי.

לבני צריכה לזכור שהטענה הגדולה של מצביעים נגדה הייתה תפקודה האנמי באופוזיציה. הנה הזדמנות להוכיח אחרת. היא אישה צעירה, ולפניה יותר ממערכת בחירות אחת. יש לה הזדמנות לבנות לקראתן את עצמה ואת התנועה החדשה שהקימה.