רפי ליפא מנפיק חברת נדל"ן אמריקאית נוספת

חודשיים לאחר הנפקת דה לסר, האג"ח יורד בחדות - אך רפי ליפא ועמית גל מנסים לשחזר את ההנפקה המוצלחת ■ זאראסאיי של ג'ואל ויינר תנסה לגייס עד חצי מיליארד שקל ■ בבעלות החברה כ-8,000 דירות במנהטן

יועצי ההנפקות רפי ליפא ועמית גל וחברת החיתום פועלים אי.בי.אי מנסים לשחזר את הצלחתם בהנפקת האג"ח של דה לסר לפני כחודשיים, שבעקבותיה גרפו לכיסם 10 מיליון שקל. ל"גלובס" נודע כי השלושה מובילים את הנפקת האג"ח של חברת הנדל"ן המניב האמריקאית זאראסיי. סכום ההנפקה עדיין לא נקבע, אולם גורמים בשוק מעריכים כי מדובר ב-300-500 מיליון שקל ובדירוג A.

הנפקת דה לסר נחשבה למוצלחת למדי. הסדרה האחרונה הונפקה לפני חודשיים, זכתה לביקושים ערים ונהנתה מדירוג גבוה יחסית ברמה A. עם זאת, חודשיים בלבד חלפו, ובהחלט ייתכן שרמת הסיכון של החברה גבוהה יותר מכפי שנרתה בעת ההנפקה. לאחרונה פורסם כי הוגשה תביעה כנגד בעל השליטה אברהם לסר בארה"ב, והדבר הוביל לירידות חדות באג"ח של החברה, שאיבדו בתוך יומיים 3.8%.

חברת הנדל"ן זאראסיי היא חברה אמריקאית פרטית, שנשלטת על ידי המיליארדר ג'ואל ויינר, איש עסקים יהודי-אמריקאי. בבעלותה כ-8,000 דירות במנהטן, בשטח בנוי של כ-50 אלף מטר. ככל הנראה, ויינר מנהל תהליך בדיקה ארוך וקפדני בנושא, שנמשך קרוב לשנה וכלל כמה ביקורים בישראל וכן היוועצות עם גורמים בכירים בשוק.

זאראסיי אינה חברת הנדל"ן האמריקאית הראשונה שפונה לשוק ההון הישראלי על מנת לגייס חוב.

עמלה חריגה לליפא ועמית

לפני כחודשיים גייסה חברת הנדל"ן המניב האמריקאית דה לסר, שבבעלות איש העסקים החרדי אברהם לסר, 225 מיליון שקל באמצעות הנפקת סדרת אג"ח חדשה (ג'), מתוכם 180 מיליון שקל מגופים מוסדיים. ההנפקה, שהינה השלישית של דה לסר, זכתה לביקושים גבוהים של כ-400 מיליון שקל ונחשבה למוצלחת במיוחד.

את ההנפקה הובילו חברת החיתום פועלים אי.בי.אי, שבניהולו של ארז גולדשמידט, והיועצים רפי ליפא וגל עמית, תוך שהם גוזרים קופון של כ-10 מיליון שקל (4.5% מהיקף ההנפקה). את עיקר הסכום, כ-6 מיליון שקל, שלשלו לכיסם ליפא ועמית, (באמצעות החברות א.א.ש.ר ייעוץ פיננסי בע"מ ונ.ס.נ. ייעוץ בע"מ) בדמות עמלות "שכר טרחה" ו"עמלת הצלחה", המשקפות כ-2.6% מהיקף הגיוס.

עבור שירותי החיתום קיבלו פועלים אי.בי.אי ולא.ס. ברטמן השקעות, שהפיצו את האג"ח, כ-3.5 מיליון שקל המשקפים עמלה של 1.6% מהיקף הגיוס (0.8% "עמלת הבסיס", והיתרה "עמלת הצלחה").

ראוי לציין כי מדובר בסכומים גבוהים מהמקובלים בשוק ההנפקות המקומי. כך למשל, העמלה ששולמה לחתמים בהנפקת אג"ח של חברת הנדל"ן אשטרום נכסים, שנערכה בסמוך לזו של דה לסר ובהיקף גיוס דומה, עמדה על 1.1% בלבד. העמלה ששולמה לליפא ועמית נחשבת לחריגה אף יותר, שכן לרוב היא לא משולמת כלל. עם זאת, פרטי מנגנון העמלות שישולמו לליפא ועמית ולפועלים אי.בי.אי בהנפקה הנוכחית עדיין לא ידועים.

חשש שהחברה תושפע מהתביעה

כאמור בעוד שהשלושה מקדמים במרץ את ההנפקה המתוכננת של זאראסיי, אגרות החוב של דה לסר צנחו היום בעד 3.4%. זאת לאחר שביום חמישי הן רשמו ירידות שערים של עד 1.5% במחזור מסחר גבוה פי ארבעה מהממוצע. בעקבות הירידות נסחרות אג"ח דה לסר בתשואה של עד 5.9%.

מאחורי הירידות עומדות שתי הודעות שהחברה שיגרה ביום חמישי. בראשונה דיווחה החברה כי על לסר, בעל החברה, לשלם כ-48 מיליון דולר במסגרת תביעה אזרחית שמתנהלת מולו (שאינה קשורה לחברה באופן ישיר), בגין ערבות אישית שהעניק לטובת נדל"ן יזמי בסיאטל ופילדלפיה.

בהקשר זה מסרה החברה, כי כרגע מתנהל משא ומתן בניסיון להגיע להסדרת נושא החוב.

כמו כן, דיווחה החברה לבורסה כי לסר עשוי להעביר את מלוא החזקותיו בחברה (100%) לאשתו, אידית.

זאת, מתוקף "הסכם שעבוד" שנחתם בין השניים לפני חמש שנים (ולא הוזכר בתשקיף ההנפקה), אשר מעניק לרעייתו את הזכות לקבל לידיה את מניות החברה, אם תוגש נגד בעלה תביעה משפטית בסכום של 500 אלף דולר ומעלה. בהסכם, שאינו מוזכר גם בדוחות השנתיים של החברה, נקבע עוד כי כבעלת המניות רשאית אידית להעניק לבעלה ייפוי כוח, שמקנה לו את השימוש בזכויות ההצבעה שלה בחברה.

ירידות השערים באג"ח דה לסר ביומיים האחרונים משקפות את חששות בעלי האג"ח, שכן למרות שהתביעה נגד בעל השליטה אינה קשורה ישירות לחברה, היא כן תושפע מכך.

בבעלות דה לסר 21 נכסים מניבים בעיר ניו יורק ונכס מניב בקונטיקט. כ-74% מנכסי החברה מושכרים למדינת ועיריית ניו יורק. לחברה אג"ח סחיר בהיקף של כ-200 מיליון שקל.