משחק נפיץ, באמת?

האם משחקי הכדורגל בישראל הפכו לכלי נוח עבור המשטרה כדי לצ'פר שוטרים בשעות נוספות, או שהכל עניין של כסת"ח?

אתמול (ב') בבוקר הגיע מנהל בית"ר ירושלים, מנחם נידם, לתחנת משטרת מוריה באזור התעשייה של תלפיות. נידם מכיר היטב את הבניין. עד לפני שבע שנים הוא היה סגן מפקד המרחב, קצין בדרגת סגן ניצב, שניהל עשרות היערכות מצב מול אברהם לוי, מנהלה המיתולוגי של בית"ר, לגבי הערכות המשטרה והאבטחה במגרשים.

כבר שבע שנים הוא מגיע לפני כל משחק בית של בית"ר כדי לדון בדרישות המשטרה, בהערכות המודיעין המשטרתי, ומקמט את מצחו בדאגה לגבי סדרי הכוחות הסופיים שהמשטרה דורשת. כך היה גם אתמול. נידם התייצב להערכת מצב לקראת המפגש ביום ראשון בין בית"ר ירושלים לבני סכנין. במשטרה מגדירים משחק כזה כמשחק נפיץ עוד לפני האירועים האחרונים בקבוצה.

נידם נפגש עם סגן מפקד המרחב, סנ"צ קובי כהן, יצא עם השוטרים לסיור בטדי והבוקר כבר הגיש תוכנית אבטחה למפקד המרחב, נצ"מ חיים בלומנפלד, אולי בית"ר תקבל הנחת כמות. כרגע זה נראה כמו מבצע אבטחת ביקור נשיא ארה"ב: 300 שוטרים, 250 מאבטחים. זו הכמות הגדולה אי פעם שהתבקשה בטדי. בהתחשב בכך שהיציע המזרחי בטדי סגור בגלל עונש שספגה הקבוצה, ולמגרש יוכלו להיכנס 12 אלף צופים בלבד מתוך 13,100 המושבים המוקצים (1,000 מושבים ישמשו כשטח חציצה סטרילי), אנחנו מדברים על איש בטחון אחד על כל 22 איש.

האם מדובר כאן בסופו של דבר בניצול ציני של המשטרה שנועד להשיג מקור הכנסה נוסף לשוטרים?

***

קצת מתמטיקה: שעת עבודה של שוטר עולה 100 שקל. שוטר יעבוד בממוצע שבע שעות סביב המשחק של יום ראשון ויעלה 700 שקל. 300 שוטרים שווים 210 אלף שקל; לסדרן משלמים 430 שקל פלוס 50 שקל להסעה. הסדרנים יעלו 107,500 שקל ועוד 12,500 הסעות. ביחד עם עלויות נוספות (למשל, עוד 20 סדרנים שיתפסו את מגרשי החנייה מ-6 בבוקר ויקבלו על כל שעה נוספת 50 שקל) עלויות האבטחה למשחק הזה מסתכמות ב-360 אלף שקל. כאמור, לאבטחה בלבד.

בבית"ר מעריכים כי במקרה הטוב יימכרו 7,500 כרטיסים (כאמור, היציע המזרחי סגור) ולפי מחיר של 55 שקל בממוצע לכרטיס, אנחנו מדברים על הכנסה של 412,500 שקל. כך שבמקרה הטוב, בית"ר תצא עם הכנסה של כמה עשרות אלפי שקלים מהמשחק הזה. רוב הסיכויים שהיא תפסיד כסף.

סוגיית האבטחה לא סתם מעלה את לחץ הדם אצל המועדונים בליגת העל. בשנה שעברה שילמה בית"ר לאבטחה 4 מיליון שקל מתקציב ברוטו של 24 מיליון. מילא זה, בסופו של דבר הכסף הולך לאבטחה שברוב המקרים לא מונעת התפרעויות, עונשי רדיוס וקנסות שרק מגדילים את הנזק הכספי. איך אומר נידם? "אני שומע את המספרים אצל הקבוצות הגדולות האחרות ואני מתפוצץ מקנאה".

מדובר בכמויות אבטחה חסרות תקדים. במשחק המדובר נגד מכבי אום אל פאחם בשבוע שעבר, הסד"כ היה קטן יותר: 200 שוטרים ו-280 סדרנים, אבל המפכ"ל יוחנן דנינו הוסיף 300 שוטרים ללא כסף, על תקן של "פעילות מבצעית". לשם המחשה, בתפילות יום השישי בהר הבית יש כמה עשרות שוטרים על אף שמשני צידי הכותל המערבי מתקיימים תפילות של שתי דתות רוויות קונפליקטים. ברמדאן הכמות גדלה, לכמה מאות, ויש ימים נפיצים גם של אלפי שוטרים. בטדי כזכור יתקיים ביום ראשון מופע בידורי, אירוע תרבותי, אבל מבחינת המשטרה וגורמי המודיעין שלה זה אירוע בטחוני מהמעלה הראשונה. במשחק מול אום אל פאחם ניהל את האירוע מפקד מחוז ירושלים, ניצב יוסי פריינטה, בכבודו ובעצמו.

כבר שנים שקבוצות הכדורגל מנהלות מאבק סמוי בעלויות השיטור, אבל בעוד שבשנים הראשונות להחמרת הבעיה מימנה המדינה 10 מיליון שקל מעלויות השיטור, בשנים האחרונות הכל נופל על הקבוצות. החוק למניעת אלימות בספורט שנכנס לתוקפו לפני שנתיים, הפך את המשטרה לגוף תומך במערך האבטחה האזרחי, אך בפועל המשטרה היא זו שקובעת מה יהיה הרכב הכוחות ומה יהיה הסד"כ. האחריות לא הוסרה ממנה, אך את החשבון משלמות הקבוצות. בגלל החוק החדש (הוצאת השוטרים מהמגרשים והכנסת סדרנים) למרות שכמות השוטרים ירדה - הכמות הכוללת של אנשי האבטחה במגרשים גדלה. והעלויות? מטפסות.

האם המשטרה מנצלת את משחקי הכדורגל להעלות את כמות השעות הנוספות של השוטרים, ובכך את משכורתם? אם בעבר כוח האבטחה היה מורכב משוטרים מנהלתיים ואנשי פלוגת סדרן שנהנים לתפוס איזה משחק כדורגל בחינם וגם לעשות קצת כסף, היום הסיפור שונה: מדובר בשוטרים שכולם מבצעיים. "אלה שוטרים ששונאים את העבודה הזו", אומר נידם, "הם באים מפעילות מבצעית. אומרים להם: 'אם לא תבואו לאבטח משחק בשכר, נגייס אתכם למבצע'. מי שאומר שהם באים להשלים שעות - טועה".

בתחילת העונה ביקש מנידם יו"ר הקבוצה איציק קורנפיין, כי ידאג לצמצם את הוצאות האבטחה ב-20-30 אחוז. נידם הכין תוכנית פריסה שונה ומפקד המרחב קיבל אותה. ברוב המקרים, ההמלצות נותרות באוויר. גם כך, בתוכנית למשחקים שבשגרה, בלי קדאייב וסדאייב, מדובר על 60 שוטרים ו-160 סדרנים. אבטחה בסדר גודל של 125 אלף שקל, שווה ערך למכירה של 2,300 כרטיסים. במשחקים כמו נגד הפועל ת"א עולה הסד"כ ל-250 סדרנים ו-130 עד 150 שוטרים, בערך 220 אלף שקל.

למה כל כך הרבה? בקבוצות מבינים כבר שמדובר בכסת"ח. אומר אחד מקציני הביטחון של אחת מקבוצות ליגת העל באזור המרכז: "בכל מקרה, הגוף האזרחי (חברת האבטחה ומנהל האירוע מטעם הקבוצה) לא לוקח אחריות לבד. לכן המשטרה לוקחת מקדמי בטחון, בגלל שזו אחריות שלה".

אם למנהלי האירוע יש הסגות על כך שמדובר בכמות מוגזמת, אלה מוסרות כמעט מיידית על ידי קציני המודיעין של המרחב. "יש לנו ידיעות מודיעיניות", זה המשפט המנחה. המשטרה משתפת במידע, אך לא במקורותיו. מה הוא אותו מודיעין? לעתים קציני המודיעין פשוט מתקשרים לקבוצה אורחת ושואלים כמה צופים אמורים להגיע. כל אחד יכול לזרוק כל מספר שהוא, לפעמים גם כשואו-אוף. בליגות הנמוכות העניין הזה רווח: לפני הדרבי הרחובותי היו "ידיעות מודיעניות" על כך שיגיעו 3,000 מאוהדי שעריים למשחק, והמגרש של מרמורק נפסל לאירוח. למשחק שהועתק לאשדוד הוקצו כוחות אבטחה אדירים (במימון ההתאחדות) בכפוף ל"מידע המודיעיני". במשחק נכחו לבסוף 1,500 צופים משני מחנות האוהדים.

הקב"ט מאיזור המרכז: "הגוף המשלם צריך להיות גם הגוף האחראי ואז יצומצם הסד"כ".

***

לקבוצות הגדולות יש עוד הכנסה מכרטיסים ומנויים שתכסה את העלויות המטורפות, אבל מה יגידו בקבוצות הקטנות. אלופת המדינה, קרית שמונה, קבוצה קהילתית, הכניסה בעונה שעברה ממכירת כרטיסים ומנויים 900 אלף שקל. המשטרה, הקהילתית במקרה הזה, לא מקלה על הקבוצה וזה מטריף את המערכת. עלויות השיטור והאבטחה בעונה שעברה הגיעו שם ל-732 אלף שקל.

במגרש בקרית שמונה 5,000 מקומות ישיבה. במשחק רגיל מגיעים 2,000 צופים בלבד. מכבי חיפה הביאה העונה הכי הרבה קהל מבחוץ, 900 בלבד. זו קרית שמונה, שעת ערב, אין באמת סכנה לפלישת קהל, "המרחק מהבית והנסיעה הארוכה מקררים קהל אלים", אומרים שם. ועדיין מצבת האבטחה במשחק רגיל עומדת על 20 שוטרים ו-50 מאבטחים, ובמשחקים רגישים 40 עד 50 שוטרים ו-70 מאבטחים. במועדון טוענים שבמשחקים עם קהל חוץ 15 שוטרים ו-35 מאבטחים מספיקים. מנכ"ל הקבוצה, יוסי אדרי: "מהיום שאני משחק כדורגל, מעולם הקהל שלנו לא הגיע להתאחדות. זה קהל שמתנהג למופת. אני לא רואה הצדקה לכמויות האלה של השוטרים. הם לפעמים מביאים סוסים כדי למנוע התפרעויות ומדובר במשחקים של 1,200 צופים. אחרי כל ישיבה, כשהם מגזימים, אני אומר להם בדיוק מה יהיה ובדרך כלל אני צודק. הם מזמנים אותך רק כדי לסמן וי. נדירים המקרים שהם מתחשבים בדעה שלנו".

לטענתו של אדרי יש בהחלט יסוד לטענת "השעות הנוספות": "יש להם משהו חדש עכשיו: כוח מקדים וכוח עיקרי. הם מותחים את שעות הפעילות שלהם. איזי שירצקי בא כדי להפריח את הצפון והמשטרה הופכת להיות נטל עלינו. הם בונים תרחישים על סמך מקרי עבר, אבל פה לא קורה כלום. אפילו הקהל עצמו צוחק על השוטרים".

תגובת דוברות המשטרה לדברים לא התקבלה.