אווירת החמצה בשוק ההון

מה פשר הפער בין S&P 500 הגואה לת"א 25 המדשדש ויורד

הרבה משקיעים בשוק ההון שלנו מתוסכלים בשל הפער בין מדד המניות העיקרי אצלנו, מדד ת"א 25, המדשדש במגמת ירידה, לבין המדד העיקרי בארה"ב, מדד S&P500 השובר שיאים. לגבי הסיבות למצב מוזר זה, אותן אפשר רק לשער. הגורמים המשפיעים, הן מן הצד הפונדמנטלי של הדברים:

  • גידול בגרעון, וההרעה במצב הכלכלה הישראלית.
  • המתיחות בזירה הגיאופוליטית, ובמיוחד במה שקורה בסוריה.
  • אי הבהירות לגבי יכולתו של ראש הממשלה להמשיך ולנהל, מדיניות שמטרתה להביא נתוני מקרו טובים. (כמעט כל קואליציה, הנראית לעין כיום, תהיה במהותה, מגבילה, ומרסנת, כלפי הקיצוצים, והמיסים, הנדרשים לצורך עמידה בדרישותיהם של חברות הדרוג הבינלאומיות).

בכל אופן, כאשר וול-סטריט חגגה, ועדיין חוגגת, אצלנו מדשדשים באווירה די עכורה של החמצת הזדמנות. אעשה את ההשוואה בדרך הכי פשוטה שאני מכיר והיא ניתוח טכני קל, ומבהיר, של שני המדדים. נתחיל במדד החיובי, על גבול האופורי, זה האמריקאי, וזאת על ידי הגרף השבועי שלו (הנתונים עד יום שישי האחרון):

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

כמו שניתן לראות מייד, אנו ממשיכים את התנופה, ארוכת הטווח, שהמדד מקיים מאז התחתית של 2009. כל העלייה (כ-120%), נבנתה בצורה של שיני מסור גדולים, וזאת כמובן בהתאם לקיומן, או הפסקתן, של תוכניות ה-QE (ההרחבות הכמותיות) מצד הבנק המרכזי האמריקאי.

כרגע, מתנהלות, בו זמנית, שתיים כאלה: QE שלוש, של 40 מיליארד דולר לחודש, עבור קנייה של אג"ח מגובה משכנתאות מן הבנקים המסחריים המחזיקים אותם, ו-QE ארבע, המזרים 45 מיליארד דולר לחודש על ידי קניית אג"ח ממשלתי רגיל. חלק נכבד מ-85 מיליארדי הדולר האלו מוצאים את דרכם לשוקי ההון, והנה לפנינו העלייה האחרונה, היפה כל כך.

שימו לב שלמרות זאת, כל העליות מאז 2011, מייצרות סטיות שליליות עם המומנטום שלהן (1 ו-2 בכחול), דבר המהווה אזהרה לגבי עוצמתן הפנימית. על מנת לבטל אזהרה עקרונית זו, על המומנטום להתגבר על כל הרמות שסימנתי כאן בעגולים אדומים (3 כחול). כמו כן, כל העלייה נראית כמו יתד מתכנסת ענקית, שהיא בדרך כלל תבנית שלילית למדיי.

מה זה משנה? הרי המדד ממשיך לעלות לקראת שיא כל הזמנים שלו, העומד על 1580? ותהיו צודקים בהחלט, אבל שילוב של תבנית כזו, וסטיות כה בולטות, ראויים לציון. שילוב כזה גם מרמז לדעתי על תיקון טכני מאסיבי עתידי, כאשר האפקטיביות של אותן הרחבות כמותיות יתחיל לדעוך.

מה הסמן שלנו להתחלה של תיקון כה גדול? כאשר המחיר יאמר לנו זאת, ויאשר את האתראה המקדימה שהמומנטום נותן לנו, דהיינו, חציית קו המגמה אשר תמך בכל העלייה מאז 2009 (4 כחול). בינתיים, האופוריה חוגגת, הכסף נשפך כמים, וביחד עם המזומנים של הפד, צריך לזכור שעל הרבה מוסדות ניהול יש עכשיו דרישה להשקיע כספים חדשים המגיעים בתחילת השנה.

ועכשיו נטפל במדד שלנו. גם הוא בעזרת הגרף השבועי שלו (הנתונים עד יום שישי האחרון):

משה שלום תא 25
 משה שלום תא 25

כמה שונה המצב! תחילה, ראו דוגמא להתגשמות סטייה שלילית, כמו זו שציינתי במדד האמריקאי (1 כחול). היא התגשמה תחילה על ידי ירידה גדולה, ואח"כ, בהמשך מדשדש שלמעשה אנו נמצאים בו עדיין.

אצלנו אין בן שלום ברננקי, ואין הרחבות כמותיות כמובן. מדד תא 25 לא עולה, אלא עובר מתחום לתחום, כאשר כרגע הוא בנקודת הכרעה להמשך קיומו בתחום שבין 1250 ו-1170 (3 כחול). הסתכלות על אינדיקאטור, דווקא, יכולה להיות מעניינת מאוד כאן. אם המומנטום יחצה את קו המגמה העולה שלו (2 כחול), הוא ירמוז לנו שהמדד הולך לצאת מן התחום, וזאת מטה כמובן, ולפני שנראה זאת בחוזקה במחיר עצמו.

אם לא, המדד יכול להמשיך ולהתנהל בין שתי הרמות שציינתי, עם סיכוי ליציאה משני הכיוונים. בכול מקרה, החולשה היחסית כאן בולטת למדיי. אם וכאשר התיקון הטכני הגדול יחל בארה"ב, ובעולם, אני חושש מאוד שנראה כאן ביצועי יתר שליליים, כפי שראינו ביצועי יתר חיוביים, כאשר המדד קפץ חזרה מן התחתית של 2009, והצליח לעבור בסוף 2010 את שיא כל הזמנים שלו.

  • משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות)
  • ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  • מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.