רפורמה בעבירות תכנון ובנייה: "כופר" במקום הרשעה

החל בחודש מאי הקרוב ייכנס לתוקף הליך מקוצר שינוהל רק מול עברייני בנייה לשימוש עצמי ■ היקף הקנס על עבירות מסוג זה: 14,400 שקל

שתי ציפורים במכה: תיקון חדש בחוק סדר הדין הפלילי, שייכנס לתוקף בתחילת מאי הקרוב, אמור לחולל רפורמה גדולה באכיפת עבירות הבנייה בישראל, ולהזרים במקביל עשרות מיליוני שקלים מדי שנה לקופת המדינה.

החל במאי הקרוב יוכלו תובעים בעבירות תכנון ובנייה קלות יחסית להגיע ל"הסדרי טיעון" מחוץ לכותלי בית המשפט, מהלך שיקצר משמעותית את ההליכים מול אלפי נתבעים, יחסוך לנתבעים הרשעה פלילית, ישחרר את המערכת לטיפול בעבריינות הכבדה בתחום ובכלל ויזרים לא מעט כסף לקופת המדינה מתשלומי ה"כופר" של הנתבעים.

במפגש מיוחד שנערך השבוע עם התובעים ברשויות המקומיות, הציגה המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין במשרד המשפטים את השפעת התיקון החדש (66) על אכיפת התכנון והבנייה בישראל.

מדובר בהליך שנועד כאמור לטפל בעבירות קלות יחסית, כמו הקמת מחסן, פרגולה, יציקת רצפה, פתיחת חלון או דלת ועד לתוספת בנייה בהיקף של 10 מ"ר לכל היותר. היקף הקנס לעבריין, מלבד הריסה של הבנייה הבלתי חוקית, יעמוד על 14,400 שקל.

בכל מקרה, בפרקליטות הבהירו כי ההליך החדש אינו מיועד לעבריינים שהקימו נכס לא חוקי למטרה כלכלית. יחד עם זאת, במקרים קלים במיוחד, ובאישור חריג של הפרקליטות, ניתן יהיה להגיע להסדרי טיעון גם במקרים אלה.

בכדי להבטיח את שקיפות המהלך, נקבע כי כל פרטי הסדרי הטיעון והנחיות הפרקליטות יפורסמו באתר האינטרנט של הוועדות המקומיות. כמו כן, אין לקיים מפגשים בארבע עיניים מול העבריין, ויש לקיים פרוטוקול מסודר וכתוב מולו.

עבירות הבנייה במדינת ישראל כבר כיכבו בעבר במספר דוחות של מבקר המדינה, שהגדירן כ"מכת מדינה". על-פי נתוני המבקר, בארץ קיימים כ-100 אלף מבנים ללא היתר המסבים למדינה נזקים גדולים, הכוללים "פגיעה בשלטון החוק ושימוש שלא כדין במקרקעי הציבור, פגיעה במשאב הקרקע ובעתודות הקרקע, פגיעה בתכנון הפיזי הכולל וארוך-הטווח, ובכלל זה בתכנון התשתיות הלאומיות, פגיעה בתשתיות הלאומיות, פגיעה כלכלית ברשויות השלטון ופגיעה באיכות החיים והסביבה".