איום ופוטנציאל

הירושה שמשאיר השר יעקב נאמן היא משבר וסיכוי לשינוי מגמה

בשבועות הקרובים ייכנס ככל הנראה לתפקידו שר משפטים חדש, במקומו של פרופ' יעקב נאמן, המסיים קרוב ל-4 שנים בתפקיד. האפשרות שנאמן יזכה בכהונה נוספת, שהייתה קלושה גם כך, הפכה לתיאורטית נוכח תוצאות הבחירות וההבנה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יצטרך לקמץ בתפקידים המיניסטריאליים שהוא חילק ויחלק לבכירי הליכוד. נאמן, מצדו, השמיע בחודשים האחרונים קולות של מי שהתעייף מהמשא שעל כתפיו ומבקש לפרוש בחזרה לעסקיו.

עדיין לא ידוע מי יהיה יורשו של נאמן, אך כן ברור כי שר המשפטים החדש יקבל לידיו מערכת משפטית בנקודת משבר, שיש בה גם איום וגם פוטנציאל: האיום הוא להמשך הידרדרות המערכת במספר היבטים, עד להפיכתה למנגנון טכני חסר חשיבות חברתית ואמון ציבורי; הפוטנציאל הוא שהרגע הזה בזמן טומן בחובו גם סיכוי לשינוי המגמה ולהחזרת הלהט, העוצמה, האמון הציבורי והתחושה שמערכת המשפט מסייעת לשדרג את איכות המערכות הציבוריות ולשפר את איכות חייו של הציבור.

אין כמעט מוסד ממוסדות המערכת המשפטית שאיננו מצוי במשבר. מערכת בתי המשפט נקלעה לחולשה מתמשכת, בהנהגתו האפרורית-משהו של נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, המנמיך את שיעור קומתו של מוסד נשיאות בית המשפט העליון, ומתעקש לטוס בגובה נמוך וללא רעשים מתחת לגובה הרדאר, עד לסיום כהונתו, זאת, תוך שהוא מפגיז מדי פעם אל הקרקע הוצאות כבדות על עותרים ציבוריים.

מוסד נוסף, לשכת עורכי הדין, עשתה את הבלתי ייאמן, ובקדנציה הנוכחית תחת ראש הלשכה דורון ברזילי הצליחה לדרדר את מצבה עוד יותר, לעומת תפקודה האנוש בקדנציות הקודמות.

גם הפרקליטות ומוסדות התביעה סובלים מהיעדר הנהגה כריזמטית, יד מכוונת ו/או גיבוי ציבורי, ומשמשים שק חבטות לפוליטיקאים ולכלי תקשורת חורשי רעה; והיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מתנהל בקצב איטי וחומק מהתמודדויות הדורשות תעוזה ועמוד-שדרה.

שלטון החוק איננו כנופיה, אלא מרות המדינה

רק בגזרה אחת פעלו שני שרי המשפטים האחרונים, נאמן ודניאל פרידמן לפניו, להרגעה מוחלטת של המערכת - גזרת מינוי השופטים. בגאווה גדולה יוכל נאמן לציין בטקס חילופי השרים במשרד המשפטים כי אין כיום כמעט תקנים פנויים במערכת המשפט בכלל, וכי כל תקני השיפוט מאוישים - מהעליון ועד בתי המשפט לעניינים מקומיים.

אף מילה כמובן על הגדלת תקן השופטים והתאמתו לנחוץ כדי שכל שופט כשלעצמו לא יטבע תחת זרם התיקים הבלתי פוסק. במקום עוד שופטים פעל נאמן להפרטת מערכת השפיטה, באמצעות העברת תיקים לשפיטה על-ידי עורכי דין, בפרויקט הקרוי "בוררות חובה".

בהיעדר מבוגר אחראי במערכת המשפטית, וכשגרוניס, וינשטיין, שפיצר וברזילי מתעקשים למצוא מחסה במקום להוביל את האתגרים הציבוריים, יצטרך שר המשפטים הבא להפוך למנהיג: להוביל סדר-יום חדש, להשיב את האמון הציבורי במערכת המשפט, כמו גם להשיב למערכת את האמון בעצמה, ולהביא להפנמה שערכים, סדר ציבורי, כפיית מוסר תשלומים והגינות אינם מילים בעלמא. להבהיר ששלטון החוק איננו כנופיה, אלא מרות המדינה; שאין ולא יכולה להיות מפלגת אופוזיציה לצדק.