האוצר בוחן העלאת מס קניית רכב חדש ל-88%

צעד זה צפוי להכניס 400-500 מיליון שקל בשנה לקופת המדינה - ולהביא לייקור המכונית המשפחתית עד 6,000 שקל ■ חלופה אחרת: עדכון "המס הירוק" ■ עוד על הפרק: הפחתת שווי השימוש על רכב חשמלי - "זריקת מרץ" לבטר פלייס

אגף התקציבים באוצר בוחן כמה חלופות להעלאת המס על כלי רכב חדשים בתקופה הנראית לעין. חלופה אחת כוללת את עדכון "המס הירוק", שאושר בממשלה כבר לפני כשנתיים ונדחה עד לאחר הבחירות, בין השאר בשל התנגדות השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן. צעד זה צפוי להכניס 400-500 מיליון שקל בשנה לקופת המדינה.

ל"גלובס" נודע כי במסגרת דיל שגובש בחלופה זו ילווה הצעד, אם יתקבל, גם בהפחתה משמעותית - וייתכן שאף ביטול - של שווי השימוש המוטל על רכב חשמלי. זאת, ככל הנראה, על פי סיכום מוקדם עם השר ארדן.

החלופה השנייה היא העלאה רוחבית של מס הקנייה על רכב חדש - משיעור מרבי של 82% כיום ל-88% בקירוב, כפי שהיה לפני כמה שנים. צעד זה עשוי להכניס לקופת האוצר סכום גדול משמעותית מהתכנון המקורי.

אפשרות שלישית, שגם היא עשויה להתממש, היא שילוב של שני המהלכים לצעד אחד, שיוכנס למסגרת של תיקון חקיקה. המהלך המשולב יכלול את החמרת הנוסחה שעל פיה מחושב הזיכוי במס הירוק, מה שיקטין את הטבת המס, ובמקביל העלאה רוחבית של מס הקנייה. צעד משולב כזה עשוי להביא, בשורה התחתונה, להתייקרות משמעותית - עד כדי 6,000 שקל - של המכוניות המשפחתיות.

דובר משרד האוצר מסר בתגובה: "נושא המיסוי על הרכב, כמו גם נושאים תקציביים אחרים, ייבחן לאור סדרי העדיפויות של הממשלה החדשה". בענף הרכב מעריכים כי המהלך, אם וכאשר יאושר, עשוי להימשך כמה חודשים.

"מהלך תחום בזמן"

מקורות באוצר מסרו ל"גלובס" כי העלאה רוחבית של מס הקנייה היא החלופה העדיפה מבין השתיים. זאת, מכיוון שעדכון המס הירוק יגביר את נטל המס רק על כלי רכב זולים יחסית, שנהנו עד כה מהטבת המס הירוק, ולא ישפיע על כלי רכב יקרים. לעומת זאת, העלאה רוחבית של מס הקנייה תשפיע באופן פרוגרסיבי על כל כלי הרכב החדשים - כולל הג'יפים, מכוניות היוקרה וכלי הרכב המזהמים ביותר. מנגד, העלאה ישירה של מס הקנייה על רכב, שהוא מס עקיף, עשויה להיות מנוגדת לעקרונות ה-OECD, שכבר מתח בעבר ביקורת על מס הקנייה הגבוה המוטל על רכב בישראל.

נציין כי חברת בטר פלייס והחברה לישראל לוחצות זה זמן להפחית את שווי השימוש על רכב חשמלי, שכיום זהה לחלוטין לזה של רכב בנזין או דיזל מקובל. בענף מעריכים כי אם שווי השימוש אכן יופחת, הדבר עשוי לספק חמצן חיוני לבטר פלייס, ולהגדיל משמעותית את האטרקטיביות של הרכב החשמלי בציים. מרשות המסים נמסר בתגובה: "הרשות לא מתייחסת למהלכים שנבחנים. מכל מקום, ההצעות שהוצגו אינן מוכרות לרשות".

בועז סופר, לשער סגן מנהל רשות המסים ומי שחתום על ניסוח המס הירוק המקורי, אמר ל"גלובס" בתגובה: "עדכון המיסוי הירוק זו החלטה הכרחית כדי לשמור על פערי מיסוי בין רכב מזהם לרכב נקי יחסית. מדובר בהחלטה שמגובה בעבודה מקצועית מסודרת ובהחלטות ממשלה קודמות. ההכנסות המוגדלות למדינה כתוצאה מהמהלך הן בבחינת 'בונוס', אבל הן לא העיקר. היישום התעכב עד היום משיקולים זרים".

לדברי סופר, "העלאת מס קנייה על רכב הינה החלטה שיש לשקול אותה במסגרת כלל השינויים בתקציב המדינה ביחס לאלטרנטיבות".

סופר סבור שזו תהיה שגיאה להעלות את מס הקנייה - הן לאור העובדה שעדיין מדובר בשיעורי מס לא מבוטלים (גם לאחר קיזוז הזיכוי בגין המיסוי הירוק), הן לאור מגמת הירידה הברורה והנכונה בשיעורי המס החל ב-2005.

"אם בכל זאת הוחלט מפאת המצוקה התקציבית לנהוג כך, יש להקפיד לטעמי על כך שזו תהיה הוראת שעה, קרי מהלך זמני תחום בזמן, עד סוף 2014, למשל", סיכם סופר.

הכנסות המדינה
 הכנסות המדינה

הכנסות ממס קנייה
 הכנסות ממס קנייה