מסר אישי למארק צוקרברג

מיליוני ילדים חשופים בפייסבוק למטורפים - קח אחריות עליהם

פייסבוק חגגה השבוע את יום הולדתה התשיעי. ב-4 בפברואר 2004 עלתה הרשת לאוויר מחדרו של מארק צוקרברג במעונות הסטודנטים של אוניברסיטת הרווארד. בתוך חודש נרשמו לאתר כמחצית מהסטודנטים בהרווארד.

מעודד מההצלחה, החליט צוקרברג לאפשר לסטודנטים מאוניברסיטאות יוקרה אחרות להצטרף לרשת. סטנפורד, קולומביה, ייל ו-MIT היו בין הראשונות. פייסבוק המשיכה להיפתח בהדרגה למוסדות אקדמיים ובהמשך גם לעובדים בחברות נבחרות, ביניהן מיקרוסופט ואפל.

ההרשמה לרשת הייתה בסגנון של "חבר מביא חבר", כדי להירשם היית צריך הזמנה מחבר ברשת. בסופו של דבר, בספטמבר 2006 נפתחה הרשת לכל מי שגילו מעל ל-13 שנה.

אגב, מגבלת הגיל נובעת מהצורך בעלה תאנה משפטי: החוק האמריקני מטיל אחריות משפטית כבדה על אתרי אינטרנט המיועדים לילדים ומכריח אותם לנקוט באמצעים משמעותיים כדי להגן על פרטיותם של המשתמשים הצעירים. פייסבוק עקפה את הנושא הזה באלגנטיות, כאמור, והיא אינה מאפשרת לצעירים מתחת לגיל 13 להירשם לאתר.

אולם, מיליוני ילדים ברחבי העולם כבר טיפלו במגבלה הזו בקלות באמצעות זיוף גילם. הילדים שמחים, ההורים שלהם קצת פחותף ופייסבוק שמחה לחלוטין: יש לה מיליוני ילדים חברים - אבל יש לה גם הגנה משפטית כנגד תביעות אפשריות.

באוגוסט 2008 מנתה פייסבוק 100 מיליון חברים, ואילו באפריל 2009 היו לה כבר 200 מיליון חברים שמספרם טיפס ל-300 מיליון 5 חודשים מאוחר יותר. בספטמבר 2011 כבר מנתה הרשת 800 מיליון חברים, כאשר קו מיליארד החברים נחצה באוקטובר 2012 - והצמיחה עדיין נמשכת. היום, פייסבוק היא חברה ציבורית בעלת שווי שוק גבוה בהרבה מאלפי חברות רציניות ומשמעותיות בתחומן שכבר קיימות עשרות שנים.

בחודש שעבר הודיעה פייסבוק על שירות חדש: ניתן לשלוח הודעות אישיות לחברים מפורסמים תמורת תשלום. הודעה אישית לחבר צוקרברג, כך הודיעה החברה, תעלה 100 דולר.

לא השתמשתי בשירות המיוחד הזה, ואם הייתי מוכן להשקיע את הסכום כדי לכתוב הודעה אישית למייסד הרשת החברתית, ודאי הייתי כותב לו כך: "מארק היקר, ראשית, ברכותיי. בתוך 9 שנים נגעת במיליארד אנשים! אין מילים שיתארו כנדרש את גודל ההישג המדהים שלך.

"שנית, הייתי רוצה לבקש ממך, מארק היקר, שלא תתבלבל. בניגוד לשכנה שלך בסיליקון וואלי - אפל - אל תיקח אותנו, המשתמשים, כמובנים מאליהם. אל תנצל את הנאמנות שלנו כדי להכריח אותנו לשלם על שירותים מיותרים או לגרום לנו לטרחה.

"ולבסוף, אנא ממך, התייחס לאחריותך ברצינות הראויה. מיליוני ילדים חשופים למטורפים ולפושעים ברשת שיצרת. הגיע הזמן שתנצל במקצת מהמיליארדים שבקופתך בכדי לפתח את מנגנוני ההגנה החזקים ביותר שייתכנו. עשה זאת למען המיליונים שכבר נרשמו ולמען מיליארד הילדים שעוד יגיעו. ושיהיה לך בהצלחה!'.