מדוע רוסטה גרין נסחרת בדיסקאונט על שווי האקזיט?

סיפור הסינדרלה של מניית הביומד שנחשף ב"גלובס" לא מתבטא במחיר המניה

ביום ראשון השבוע אישרה חברת השבחת הצמחים רוסטה גרין את חשיפת "גלובס" אודות מכירה צפויה של נכסיה לענקית הזרעים מונסנטו, תמורת 35 מיליון דולר (כ-128 מיליון שקל). מדובר בסיפור סינדרלה: רוסטה גרין הקטנה, ספין אוף של החברה הרפואית רוזטה ג'נומיקס, הגיעה לבורסה בת"א בסוף גל ההנפקות של 2010, לפי שווי חברה של 45 מיליון שקל. במשך רוב הזמן שחלף מאז, ניסתה רוסטה לשכנע את השוק שהיא "אחות הקטנה" של חברת השבחת הצמח אבוג'ן, הנסחרת לפי שווי של כ-600 מיליון שקל, אולם עד רגע המכירה היא לא רשמה הכנסות של ממש. השוק היה סקפטי לגבי פעילותה, וחיכה להוכחות.

ואז לפתע הגיעה ההודעה על מכירת הפעילות במחיר המהווה פרמיה של 90% על שווי השוק של החברה בבורסה ערב הדיווח, וכזה שמשקף תשואה חלומית של פי 7 על הכסף שהושקע בפעילות החברה. רק שמבחינת המשקיעים במניות רוסטה, מתברר, הסיפור קצת פחות חלומי. לאחר עלייה של 23% במחיר המניה בשבוע האחרון, עומד שווי השוק של החברה על 80 מיליון שקל - דיסקאונט של כ-40% על הכסף שיהיה בקופתה לאחר מכירת הנכסים למונסנטו.

מדוע תקועה מניית רוסטה גרין במחיר של 8 שקל ולא מדביקה את הפער לעבר שווי המזומן הצפוי לזרום לקופת החברה? להלן כמה סיבות אפשריות.

1. מימוש רווחים: בעלי מניות ותיקים ברוסטה, ובהם בית ההשקעות אי.בי.אי, הרוויחו יפה על השקעתם (תשואה של 75% מאז ההנפקה) והעדיפו למכור מניות גם במחיר שאינו מבטא את שווי תמורת הנכסים.

2. חשש כי לא כל הכסף שייכנס לקופה יחולק: כיוון שמדובר בעסקת מכירת נכסים, קיים חשש בקרב המשקיעים כי בעלי השליטה בחברה יחליטו שלא לחלק את כל המזומן לבעלי המניות, אלא יעדיפו לבצע באמצעות חלק ממנו השקעות נוספות.

משקיעי ביומד כבר למדו על בשרם שבתחום עתיר הסיכונים ישנה משמעות למזל, והשקעה שנייה לא בהכרח תצליח כמו זו שקדמה לה. משקיעים המחפשים לקחת את הכסף ולברוח הבינו כנראה שזה לא מה שיקרה בטווח המיידי.

3. האופציות לוחצות: בעוד יומיים יחול המועד האחרון למימוש 3.4 מיליון אופציות שהנפיקה רוסטה גרין והצפויות להכניס לקופתה 27 מיליון שקל במימוש מלא. מחיר המימוש של האופציות עומד על 8.04 שקל למניה - בדומה למחיר השוק.

בנוסף לאופציות הללו, וסדרה נוספת במחיר מימוש של 9.6 שקל למניה, רשומות בספרים של רוסטה עוד 1.6 מיליון אופציות שחולקו לעובדים במחיר מימוש הנמוך ממחיר השוק, כך שהן נמצאות עמוק "בתוך הכסף". מימוש האופציות הללו צפוי לדלל את בעלי המניות הקיימים וכך גם את חלקם היחסי בכסף שיתקבל.

4. מס מן ההכנסה: עדיין לא ברור כמה מס תשלם החברה על מכירת נכסיה, אבל בהנחה שמדובר ב-20% מס הרי שהשווי המקסימלי למזומנים שיגיעו לחברה אינו 128 מיליון שקל אלא כ-110 מיליון שקל "בלבד".

רוסטה גרין
 רוסטה גרין