בדיקת "גלובס": כמה יעלה לכם לנסוע לטיול ג'יפים בחו"ל?

הנוף, האתגר והנסיעה באוויר הפתוח מגבירים את הביקוש לטיולי ג'יפים ■ היעדים מגוונים - מאיסלנד עד סרי לנקה, והמחירים? בין 6,200 ל-20,000 שקל לאדם

טיולי ג'יפים בחו"ל הפכו מזמן נחלתם של ישראלים רבים, ולא רק מורעלים לדבר בוחרים לתור חבל ארץ זר מעבר לים על 4X4. טיולי ג'יפים הם דרך לראות ולחוות נופים, אוצרות טבע ומפגשים עם מקומיים מזווית אחרת, מתובלת באדרנלין ובאקשן.

סוכני נסיעות המתמחים בטיולי ג'יפים טוענים כי מרבית ה"ג'יפאים" הישראלים הם זוגות בגילאי 45 ומעלה, אך גם, אם כי פחות, משפחות.

"קהל היעד מתחלק לשתי קבוצות עיקריות: פריקים לג'יפאות שמחפשים טיולי אקסטרים, והרוב, המאסה, הם אנשים שרוצים לטייל בקבוצה אך סולדים מטיול מאורגן באוטובוס", אומר רענן בן-בסט, מנכ"ל החברה הגיאוגרפית המתמחה בין היתר בטיולי ג'יפים ביעדים שונים בעולם.

לדבריו, טיולי ג'יפים יוצאים בדרך-כלל בקבוצות של 16-20 מטיילים (4 אנשים בג'יפ). עומר פלום, מנכ"ל חברת מדרפט, המתמקדת בטיולי ג'יפים ביעדים אקזוטיים, אומר דברים דומים ומוסיף כי "מדובר בקהל המחפש נטו טיול וטבע, ופחות שם דגש על טיסה במחלקת יוקרה או לינה במלון פאר". לדבריו, מדרפט מוציאה בין 6 ל-24 בני אדם לטיול.

לדברי אבי בלום, רכז טיולי ג'יפים ושטח בחברת איילה גיאוגרפית, קהל היעד בטיולים שהחברה מוציאה ליעדים כמו נמיביה הוא קהל מבוסס, שכבר טייל בכל היעדים הפופולריים והזולים יותר ומחפש שילוב של יעד לא מוכר ואקזוטי עם הרפתקה.

עונת החורף נחשבת לעונת שפל בתיירות היוצאת, וגם בנישת טיולי הג'יפים מדובר בעונת מלפפונים.

"זו עונה מתה מבחינת טיולי ג'יפים באירופה, כי אי-אפשר, מסוכן ולא סימפטי לנסוע בשלג, בבוץ ובגשמים, לכן אנחנו ממליצים על טיולי ג'יפים החל מאמצע חודש אפריל-תחילת מאי", אומר דורון גור, מנהל השיווק של חברת אקו טיולי שטח, המוציאה טיולי ג'יפים ליעדים שונים בעולם.

לדברי פלום מחברת מדרפט, "שיא עונת טיולי הג'יפים, בדומה למוצרי תיירות אחרים, מתחילה בפסח ומסתיימת אחרי סוכות, אז נוסעים מרבית הישראלים.

"מי שיוצאים איתנו עכשיו הם אנשים שיכולים להרשות לעצמם יעדים טרופיים חמים ורחוקים, ולכן גם יקרים יותר. כמו כן, מדובר באנשים שיכולים להיות משוחררים ממחויבויות של ילדים ומקום עבודה".

הסיכון והביטוח

בן-בסט מהחברה הגיאוגרפית טוען כי למרות שמספר טיולי הג'יפים נמוך משמעותית בחורף לעומת הקיץ, עדיין טיולי ג'יפים בחורף מהנים יותר, דווקא בשל הנסיעה בבוץ ובגשם, שאין בקיץ. החברה מוציאה כמה כאלה, בעיקר בקבוצות סגורות (חברים או בני משפחה) ליעדי חורף קלאסיים, דוגמת רומניה ובולגריה.

באשר לסיכון הכרוך בנסיעת שטח בשלג, בבוץ ובגשם, אומר בן-בסט כי "מי שיוצא לטיול ג'יפים יודע שהוא לא בא לטיול אוטובוס".

לטענתו, המותג "מלכת המדבר" - מסע הג'יפים המתוקשר מבית היוצר של החברה הגיאוגרפית - לא נפגע מהתהפכות הג'יפ הקטלנית שאירעה במסע "מלכת המדבר" שיצא באוגוסט אשתקד לצפון הודו וגרמה למותה של אחת המשתתפות, שושנה מייזל, בת 63 ואם לארבעה מגדרה.

השבוע פורסם כי משפחתה של מייזל תובעת 2.5 מיליון שקל מהחברה הגאוגרפית, בין היתר משום שהנתיב בו נסעה השיירה היה צר, תלול ומפותל, וההכשרה לנהיגה בג'יפ לא הייתה מספקת, כהגדרת המשפחה.

לדברי בן-בסט, "המוות המצער לא פגע ב'מלכת המדבר', ועובדה שמאז יצאו 8 מסעות".

גורמים בענף מבהירים כי נסיעת שטח כרוכה בסיכון, ולא בכדי מדי פעם שומעים על ישראלים שנהרגים בטיולי ג'יפים בכל מיני מקומות בעולם, דוגמת שתי הישראליות שנהרגו ביולי אשתקד בטיול ג'יפים בבוליביה. ומכאן, הם מבהירים, החשיבות לקנות ביטוחים תואמים.

הוצאות נלוות גבוהות

סוכני נסיעות הנערכים לעלייה בביקוש לקראת פסח הממשמש ובא כבר החלו לשווק טיולי ג'יפים לאביב-קיץ 2013, כאשר היעדים הפופולריים הם: יוון, ספרד (פירנאים), גיאורגיה, רומניה ומונטנגרו ויעדים רחוקים יותר כמו אוגנדה, איסלנד, סרי לנקה, סין וקירגיזסטן.

והמחירים? אלה משקפים זינוק בעלייה: נעים בין 6,200 ל-8,000 שקל לאדם ליעדים קרובים ובין 9,600 ל-20,000 שקל ליעדים רחוקים.

אגב, מחירי טיולי ג'יפים היוצאים בחודש מארס ליעדי חורף, דוגמת הפירנאים הספרדיים, לא בהכרח נמוכים יותר. כך למשל, טיול ג'יפים של החברה הגיאוגרפית ליעד זה עולה במרץ כ-1,600 אירו (כ-8,100 שקל) לעומת כ-1,500 אירו (כ-7,200 שקל) באפריל. בן-בסט מנמק את הפער בכך שבקיץ ניתן להשיג טיסות צ'רטר זולות יותר שאין בחורף.

בין אם טיול ג'יפים חורפי ובין אם קיצי, למחיר הבסיסי של הטיול - הכולל על-פי רוב טיסות, לינות וכלכלה - יש להוסיף לא מעט כסף בגין הוצאות נלוות: ביטוח ביטול השתתפות עצמית המבטיח החזר מלא של ההוצאות במקרה שנגרם נזק לג'יפ במהלך הטיול - כ-74 שקל ליום לג'יפ; ביטוח נסיעות ומטען - כ-18 שקל ליום; טיפ למדריך - כ-11 שקל ליום; תוספת טיסה בשיא העונה - כ-300 שקל; השתתפות בדלק - כ-1,000 שקל לשבוע ימים; והסדרת אשרת כניסה בחלק מהיעדים - 180 שקל.

כמו כן, הורים המבקשים לצרף ילד (אפשרי מגיל 10) לטיול ג'יפים ישלמו מחיר מלא אם הילד ישן יחד איתם בחדר.

הטיולים הפופולריים
 הטיולים הפופולריים