צפו בגרף: "ברומטר ינואר" מעיד על כיוון הבורסה השנה?

מה אומר ינואר על שאר חודשי השנה בבורסה בת"א? ■ אמיר כהנוביץ' מכלל פיננסים בודק - האם "ברומטר" ינואר יצביע על התנהלות הבורסה, בהמשך השנה?

מה אומר ינואר על שאר חודשי השנה בבורסה בת"א? "לא מעט משקיעים מאמינים שביצועי המניות בחודש ינואר עשויים להיות אינדיקטור לגבי המשך השנה - מה שנקרא גם 'ברומטר ינואר'", כך כותב היום (ה') הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, אמיר כהנוביץ'.

האם חודש ינואר השלילי של 2013 בבורסה בת"א, ישפיע על כיוון השוק בהמשך השנה? "בדיקה שביצענו לברומטר ינואר על מדד ת"א 100 מאז הושק (1992) מראה שב-67% מהשנים היה מתאם חיובי בין ינואר לבין שאר חודשי אותה שנה (14 מתוך 21 שנים)", מסביר כהנוביץ'.

אולם, לדבריו, למרות שמדובר בנתון מדאיג - שכן ב-2013, ירד מדד ת"א 100 בחודש ינואר (0.22%-) ולפיכך מאותת על המשך ירידות, אין זו באמת המגמה בדרך-כלל.

"ברוב השנים שוק המניות עולה ויש סיכוי גבוה שגם חודש ינואר וגם שאר חודשי השנה יעלו, גם אם אין בניהם באמת מתאם", מסכם כהנוביץ'. "בדיקה מסוג אחר ממחישה את הנקודה: באותה תקופה, של 20 שנה, היו במדד ת"א 100 שישה חודשי ינואר עם ביצועים שליליים כשברובם עבר לאחר מכן השוק בהמשך השנה לעליות".

מדד 100 ינואר
 מדד 100 ינואר