ביקורת על הסכם נהגי המשאיות: שכר זעום ועומס עבודה

בהסתדרות מבטיחים להקים ועדי עובדים בחברות ■ יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות מודה: "הנהגים נרדמים על ההגה, זו רולטה רוסית"

ההסתדרות והתאחדות המובילים חתמו השבוע על הסכם קיבוצי בענף ההובלה הנוגע לאלפי נהגי משאיות. בעוד שההסתדרות מתהדרת במקצה של שיפורים ביחס להסכם הקודם שנחתם בשנת 2006, נראה כי ההסכם החדש לא משנה באופן מהותי את תנאי העבודה של הנהגים, שנחשבים לקשים בעולם המערבי.

בדומה להסכם הקודם, גם ההסכם החדש קובע כי שכר היסוד של נהגי המשאיות יעמוד על שכר מינימום; כל שנת ותק מזכה בחצי אחוז תוספת, השווה כ-20 שקל בלבד. עם זאת, בהסתדרות מבהירים כי החידוש בהסכם הנוכחי קובע כי התוספות השונות, כמו תוספת אשל ותוספת מקצועית בגובה 280 שקל בחודש, יינתנו באופן חד וברור מעבר לשכר המינימום - זאת בעוד שבעבר המעסיקים העניקו פרשנות שונה להסכמים. "זה ענף בעייתי עם הרבה מאוד חאפרים, שאפילו שכר מינימום לא שילמו", מספר אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות.

לדברי אסף אדיב, מנכ"ל ארגון העובדים "מען", שהצליח לאגד בשנים האחרונות כאלף נהגי משאיות ברחבי הארץ, מדובר בהסכם מאכזב. "כל הבעיות המהותיות שהיו קיימות עד היום נותרו בהסכם", הוא טוען. כך למשל, ההסכם אינו משנה במאומה את העובדה שניתן לחייב את הנהגים לעבוד 12 שעות ביום ללא תשלום שעות נוספות ועד 68 שעות בשבוע - זאת בהתאם לתקנה מיוחדת מ-93', שהחריגה את הנהגים מחוק שעות עבודה ומנוחה שאוסר העסקה מעל 58 שעות בשבוע.

לדברי אדיב, "ברוב מדינות העולם מחייבים את בעלי חברות ההובלה להעסיק את העובדים עד 48 שעות בשבוע בממוצע. יש מדינות שבהן הנהגים רשאים לעבוד עד 60 שעות בשבוע, אולם בשבוע שלאחר מכן עליהם לעבוד פחות מהנורמה. כך שהשעות מתקזזות".

עוד על-פי ההסכם, נקבע כי ועד עובדים בחברת הובלה יורשה לבקש אחת לרבעון הסבר מההנהלה בדבר הפרמיה שמשולמת לנהגים - פרמיה שאינה קבועה בהסכם, אולם לפי הנוהג שקולה ל-10% מתעריף העסקה בין חברת ההובלה למזמין המשלוח. גם בעניין זה אדיב מותח ביקורת: "גם עכשיו הנהגים לא ידעו איך מחשבים להם את הפרמיות, בין היתר משום שרק במיעוט של החברות בענף קיימים ועדי עובדים. הנהגים מתמרמרים למשל על זה שהם יכולים להיות תקועים שעתיים בפקק, והפרמיה תהיה אותה פרמיה. אין להם שום יכולת ניהול מו"מ לפי ההסכם".

גם אדרי מודה שההסכם לא מהווה מהפכה בלשון המעטה, אולם מדגיש כי מדובר בהסכם זמני עד אוגוסט, שלאחריו ייפתח מו"מ חדש במסגרתו הוא מתכוון להביא להישגים משמעותיים יותר. "המעסיקים דורשים זמן רב לאפשר העסקה במשך 14 שעות ביום שמהן הנהג יורשה לנהוג עד 9 שעות, אבל לא רק שאני מתנגד לזה, אני מתכוון לדרוש להפחית את שעות העבודה. לפחות מחצית מהתאונות הקטלניות בכבישים נגרמות בגלל נהגי משאיות שנרדמים על הכביש, ובמכתב שכתבתי לוועדת חוקה חוק ומשפט הבהרתי להם שמדובר ברולטה רוסית".

אדרי, כמו אדיב, סבור שהפתרון האידיאלי ביותר לשיפור כושר המיקוח של הנהגים מול המעסיקים הוא לאגדם בהסתדרות תוך הקמה של ועד עובדים - ולא להסתפק בחתימה על הסכם ענפי. לדבריו, לאחרונה ההסתדרות קיבלה תקציב מיוחד מהפדרציה העולמית של עובדי התחבורה, לצורך התארגנות העובדים בענף התחבורה הישראלי. "נחלק לנהגים פנקסי זכויות, כובעים, נשתה איתם קפה בנמלים ובסוף גם נצרפם לארגון", הוא מבטיח.

יו"ר מועצת המובילים, גבי בן הרוש, טען היום כי הענף סובל ממחסור חמור בנהגי משאיות, וביקש מההסתדרות להיכנס לעובי הקורה בעניין זה. לדברי אסף אדיב מארגון מען, דווקא המחסור בנהגים צריך להוות כר נוח לחיזוק כושר המיקוח של העובדים, מה גם שהוא מוכיח לכאורה את הטענה כי תנאי ההעסקה והשכר בענף צריכים להשתפר משמעותית.

שעות העבודה
 שעות העבודה