סקר: 40% יוותרו על הרחבת המשפחה בשל המצב הכלכלי

סקר מיוחד ליום המשפחה מגלה כי הורים רבים מודים כי יוקר המחיה עוצר אותם מהרחבת המשפחה ■ 50% אומרים כי הקושי הכלכלי פוגע בבילוי עם הילדים, ושני שליש מוותרים בשל כך על חוגים ■ הכול מוביל למתחים בבית

הורים ישראלים רבים טוענים כי הם נוטים לוותר על הבאה של ילד נוסף לעולם בשל חששם מהקושי להתמודד עם יוקר המחיה - כך עולה מסקר שמפרסם הבוקר מכון אדלר לרגל יום המשפחה החל היום (א'). על-פי הסקר, הורים רבים מרגישים כי אין להם זמן לבלות עם ילדיהם, וכי יש להם פחות כסף להשקיע בהם. מרבית ההורים מודים: הלחץ הכלכלי הורס את חיי המשפחה.

הסקר, שנערך בקרב 500 הורים לילדים עד גיל 18, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה, עסק בעיקר בכלכלת המשפחה על רקע יוקר המחיה והקושי הכלכלי שהתעצם בשנים האחרונות. על-פי תוצאותיו, כמעט 4 מכל 10 נשאלים, 40%, טענו כי היו מוותרים על ילד נוסף במשפחה בעקבות קשיים כלכליים.

ממצא נוסף שעלה מן הסקר מגלה כי 50% מההורים טוענים כי המצב הכלכלי פוגע בזמן הבילוי המשותף שלהם עם ילדיהם. ההורים ציינו כי במקרים רבים הם יוצאים לבלות רק עם ילד אחד ולא עם כל הילדים, ובאופן כללי מעדיפים להישאר בבית במטרה לצמצם את הבילויים המשפחתיים.

שני שליש מההורים שנשאלו ציינו כי נאלצו לוותר על חוגים עבור ילדיהם. בנוסף, טענו ההורים כי הלחץ הכללי מביא למתחים בתוך התא המשפחתי בצורת חיכוכים והתנגשויות, לחץ, ניכור וריחוק מן הילדים.

יותר מרבע מהמשפחות בישראל, כ-520 אלף, היו רשומות במחלקות לשירותים חברתיים בשנת 2011, כך עולה מנתונים שפרסמה בשבוע שעבר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. כ-17% מראשי המשפחה עלו מברית המועצות לשעבר החל משנת 1990, ואילו כ-4% מראשי המשפחה הם ממוצא אתיופי.

בעשור האחרון התווספו לישראל עוד כ-300 אלף משפחות ובשנת 2000 חיו בישראל כמיליון וחצי משפחות, ואילו בשנת 2011 היו כ-1.83 מיליון משפחות במדינה. מתוכן, כ-1.47 מיליון משפחות יהודיות, ו-310 אלף משפחות ערביות.

מספר הנפשות הממוצע במשפחה ישראלית עמד בשנת 2011 על 3.7 נפשות. 3.5 נפשות בממוצע במשפחה יהודית, ו-4.8 נפשות בממוצע במשפחה ערבית. "ההבדל נובע הן משיעורי פריון גבוהים יותר באוכלוסייה הערבית", מסבירים בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, "והן מהזדקנות האוכלוסייה בקרב היהודים". עוד עולה מהנתונים כי גם במספר האמהות החד-הוריות חל גידול בעשור האחרון. 8,400 אמהות חד הוריות היו בשנת 2000, ו-13,500 בשנת 2011.