מהי הדרך השפויה והנוחה ביותר לנסוע מת"א לירושלים?

שדרוג כביש 1 צפוי בשנים הקרובות לגרום לסיוט תחבורתי, וירושלים תהפוך ל"עיר במצור" ■ כיצד בכל זאת יהיה ניתן להגיע בצורה נוחה לעיר הבירה?

בסמיכות זמנים מקרית, התחילו בשבוע שעבר לדבר במשרדי התחבורה והאוצר על האפשרות שייאלצו, לנוכח הקיצוצים הצפויים, גם לדחות פרויקטי תחבורה. אותו זמן ממש נוצר פקק ענק על כביש מס' 1 בין ת"א לירושלים, ממחלף ענבה בעמק איילון עד מחלף חמד. משאית נתקעה בנתיב הימני, ועד מהרה נוצר צוואר בקבוק וסיוט תחבורתי בכביש הרגיש במדינה.

אין חלופות

הפקק ושאלת התקציב עוררו מחדש את הדיון סביב שדרוג כביש מס' 1 והוספת נתיב שלישי משער הגיא עד הכניסה לבירה, לאורך 16 ק"מ. הפרויקט כולל הוספת נתיב לכל כיוון באיזור הררי, הרחבת שוליים, גשר חדש בסיבוב מוצא ומחלף חדש בנווה אילן, שידרוג מחלפים ומינהור בעין חמד והראל. עלות הפרויקט מוערכת ב-2.5 מיליארד שקל, ובתסריט האופטימי, של עבודה סביב השעון, הוא יסתיים ב-2016.

הקבלן הזוכה בקטע הראשון משער הגיא לשורש, אילן מרדכי מנכ"ל "מרדכי בנימין ובניו", מבטיח שלאורך כל זמן הביצוע יהיו שני הנתיבים פנויים. מצד שני, עבודות תשתית הן עבודות תשתית, וגם אם הקבלנים בכל הקטעים יעשו כמיטב יכולתם, יש תמיד הפתעות בלתי צפויות.

כך או כך, אין ספק שנהגים הנוסעים לאורך פרויקט תשתית מסיבי כל כך, יאטו מהירות באופן משמעותי, בעיקר בעיקולי דרך הררית, ובמיוחד בשעות החשיכה. נהגים רבים יחפשו אופציות חלופיות נוחות יותר, והאופציות, חובה לומר, אינן מעודדות.

מי שיחפש אופציה ברכבת יתאכזב פעמיים. הקו הנוכחי איטי, מתפתל וכלל לא רלוונטי. מצד שני, העבודות להקמת הקו המהיר A1 יסתיימו רק עוד 3-4 שנים במקרה הטוב, בעיקר בגלל המינהור המסיבי. בינתיים, גם העבודות המסיביות על הקו המהיר יעיקו על כביש מס' 1, בעיקר באזור שער הגיא, המשמש כמרכז לוגיסטי לקו המהיר.

הלחץ לביצוע פרויקט כביש 1 הוריד מסדר היום גיבוש מוקדם של חלופות תחבורה, למעט הרעיון של תגבור האוטובוסים.

מי שיברח מכביש מס' 1 ויעלה על כביש 443 , יתקל בבעיה. 443 הוא בן שני נתיבים לכל כיוון, מרומזר, יש בו מחסומי ביקורת, וקיים בו חשש לפעולות עוינות בהיותו מעבר לקו הירוק.

במשרד התחבורה הושמעה העמדה, שבהיעדר "נתיבי מילוט" חייבים להוסיף נתיב נוסף בכל כיוון בכביש 443, לפני שמתחילים בתוספת הנתיב בכביש 1. העמדה הזו לא קיבלה גיבוי. להיפך, הגישה שניצחה הייתה לצאת לדרך ו"נסתדר תוך כדי תנועה".

השורה התחתונה: הנסיעה בציר תל אביב-ירושלים עלולה להפוך לסיוט. ירושלים תהיה עיר במצור במשך 3-4 השנים הקרובות.