רוברט טאוב חוזר להשקיע בישראל ויעסיק כ-40 מהנדסים

יקים מרכז פיתוח בתחום המכשור הרפואי עבור אחת החברות שייסד בבלגיה ■ המרכז צפוי לגייס כ-40 מהנדסים בשנים הקרובות

רוברט טאוב, המייסד של חברת אומריקס שנמכרה לתאגיד ג'ונסון אנד ג'ונסון לפי שווי של 438 מיליון דולר ב-2008, הקים חברה חדשה בבלגיה בשם Nyxoah וכעת הוא מייסד בישראל מרכז פיתוח לחברה. המרכז החל בגיוס כוח אדם ובכוונתו להעסיק עד 40 מהנדסים בשנים הקרובות.

ניקסואה שהוקמה על ידי טאוב יחד עם ד"ר עדי משיח, נחשפה לראשונה בראיון שנתן טאוב ל"גלובס" ב-2012. מדובר בחברה שפיתחה מכשיר רפואי ייחודי בתחום של מניעת דום נשימה בשינה. הפרעת שינה זו מתרחשת כאשר הלשון של החולה נופלת באופן שחוסם את דרכי הנשימה שלו וכתוצאה מכך החולה נחנק ומתעורר, ונרדם מיד שוב רק כדי להתעורר שנית תוך כמה שניות. שנתו איננה רציפה (אף שהוא עלול לחשוב שכן) והוא סובל מעייפות ובנוסף לה מבעיות לב שנובעות מהחנק החוזר ונשנה. דום נשימה בשינה, נציין, הוא אחד מהגורמים המובילים לבעיות לב.

כ-6% מהאוכלוסייה סובלת מדום נשימה בשינה. בארה"ב מדובר על כ-18 מיליון בני אדם, ובישראל כחצי מיליון סובלים מהמחלה, מרביתם גברים.

ניקסואה פיתחה מכשיר מושתל זעיר אשר מגרה חשמלית עצבים ששולטים בפעילות של שריר הלשון. הגירוי הזה מחזיר את הלשון למקום שבו היא אינה חוסמת את מעבר האוויר. ניתן להשתמש במכשיר כך שהוא מגרה את הלשון לאורך כל הלילה ושומר אותה במקומה. אפשרות נוספת היא שהרכיב עצמו יעקוב אחרי מיקומה של הלשון ויגרה אותה, רק כאשר הוא מבחין כי היא חוסמת את מעבר האוויר.

"ישראל היא מקור לחדשנות"

טאוב, משקיע בחברות הישראליות לייפבונד, נוירודם וגלייקומינדס, אולם בעבר הצהיר כי לא יבצע השקעות נוספות בישראל ולא יקים כאן חברות. זאת לאחר שמדינת ישראל תבעה את אומריקס בטענה כי הקניין הרוחני העומד בבסיס חלק ממוצרי החברה שהומצא על ידי רופא שעבד באותה התקופה בבית החולים 'שיבא', שייך בעצם לבית החולים ונגזל ממנו במרמה. אומריקס וטאוב טענו אז כי הפטנטים העיקריים של החברה הומצאו בכלל בחברה בבלגיה ממנה פוצלה אומריקס. המשפט עדיין נמשך.

לפני כשנה, הפליג טאוב בראיון ל"גלובס" בשבחי מדיניות התמריצים באירופה וטען כי לאחר שוויתר על הציונות גילה מגוון מדינות שבהן טוב יותר לעשות עסקים. "אני מגייס בשמחה עובדים ישראלים", אמר אז, "בתנאי שהם 100% לא עובדי מדינה לשעבר. אני מעביר אותם אליי לאירופה".

כעת, כאמור, הוא חוזר לישראל, אמנם לא כדי להקים כאן חברה, אך כן להעסיק עובדים ישראלים בארץ הקודש.

- מה השתנה?

"ישראל היא מקור חשוב של אינטליגנציה וחדשנות. עם השנים ניתקתי את ההתייחסות שלי לאספקט העסקי מן ההתייחסות לכל אספקט אחר לגבי המדינה".

- אז המהנדסים הישראלים יכולים להיות גאים שקשה להחליף אותם?

"נכון".

נציין כי לא ברור אם טאוב יבצע השקעות נוספות בישראל, אך הדבר אפשרי.

מעל ל-400 עובדים

אומריקס, החברה המובילה של טאוב עד היום, הוקמה על ידו בסוף שנות ה-90 בישראל (משיקולי ציונות), והונפקה בנאסד"ק ב-2006 לפי שווי של 143 מיליון דולר. היא נמכרה לג'ונסון אנד ג'ונסון ב-2008 לפי 438 מיליון דולר, לאחר שרשמה למשקיעיה תשואה של כ-200%. מפעלי אומריקס עדיין ממוקמים בישראל - בתל השומר, רחובות וירושלים, והחברה מעסיקה מעל ל-400 איש בארץ - צמיחה משמעותית בהיקף כוח האדם מאז שרכשה אותה ג'ונסון.