המנהל המיועד של רשות המסים יחריף את המאבק בתכנוני מס

משה אשר מתכנן: חברות יחויבו לדווח על שימוש בחוות-דעת מקצועית לצורך תכנון מס ■ בכיר ברשות: המהלך נועד להילחם בתופעה של יועצי מס ורו"ח הנותנים ללקוחותיהם חוות-דעת שמנוגדות לחוק, ולסייע באיתור תכנון מס לא חוקיים

בחודש הבא ייכנס רו"ח משה אשר לתפקיד מנהל רשות המסים במקומו של המנהל הנוכחי, דורון ארבלי. רו"ח אשר, סגן מנהל הרשות, שימש בתפקידו הקודם כפקיד שומה למפעלים גדולים, ונבחר לתפקיד מנהל הרשות לאחר מאבק משפטי עיקש שניהל נגד שר האוצר, יובל שטייניץ, שסירב לקבל את ההמלצה הגורפת של ועדת המינויים על אשר לתפקיד.

בשבוע שעבר הופיע אשר בפני פורום סגור של לשכת עורכי הדין ושטח בפני הנוכחים, רואי חשבון ועורכי דין העוסקים בתחום המס, כמה מהמהלכים שבכוונתו להעלות על סדר יומה של הרשות ולקדם בשנים הקרובות.

ל"גלובס" נודע כי אחד מהנושאים המרכזיים עליהם דיבר אשר הוא נושא תכנוני המס האגרסיביים שנותנים יועצי המס ורואי החשבון לחברות וליחידים במשק.

לדברי עורך דין שנכח באירוע, כותרת דבריו של אשר היא שרשות המסים מעוניינת לחייב את החברות במשק וכן את הנישומים הפרטיים לציין במסגרת הדוחות שהם מגישים למס הכנסה האם הדוחות מבוססים על חוות-דעת מקצועית של יועץ מס, שמבססת תכנון המס בדוח. זאת, במטרה להגביר את השקיפות מצד הנישומים.

רצון רשות המסים לעגן חובת דיווח לנישומים שמתבססים על חוות-דעת של יועצי מס, עלה לראשונה במסיבת העיתונאים שבה פרשה הרשות את תוכניתה למלחמה בהון השחור. מדובר בשינוי מהותי, שלאשר חשוב מאוד לעגנו בחקיקה, שכן המצב כיום הוא שמס הכנסה אינו יודע מי מהנישומים קיבל חוות-דעת מקצועית, שעשויה להביא לו לחיסכון במס. אשר, כאמור, מעוניין לשנות את המצב הזה.

שוויון בנטל המס

גורם בכיר ברשות מסביר את המהלך המתוכנן, שהוא לדבריו דרמטי. לדברי הגורם, המהלך נועד להילחם בתופעה שהרשות מזהה בשנים האחרונות של יועצי מס ורואי חשבון, הנותנים ללקוחותיהם חוות-דעת מאוד קיצוניות, שלעתים עומדות בניגוד ללשון החוק ולרוח החוק.

הגורם הבכיר מציין כי מדובר בתכנוני מס בהיקף של מיליארדי שקלים שנעשים, הלכה למעשה, בניגוד לחוק ומאפשרים לנישומים, בהם בעלי הון, שלא לשלם מס כדין בהיקפים אדירים.

לאור העובדה שכוח-האדם של רשות המסים הוא מוגבל, ורק כ-3% מבין הדוחות המוגשים למס הכנסה נבדקים, החליטו ברשות לחייב את הנישומים לדווח כאשר הדוח הוכן על בסיס חוות-דעת מקצועית של יועץ מס. בצורה זו תוכל הרשות לאתר ביתר קלות את אותם מקרים "בעיתיים", שבהם תכנוני המס עומדים בניגוד לדין.

לדברי הגורם ברשות, המהלך שיעבור בחקיקה, הוא כלי שוויוני, הגון והוגן, שיעזור לה לחשוף את המקרים הבעיתיים.

עוד אמר הגורם ל"גלובס" כי ברשות המסים מאמינים כי המהלך יגרום למנכ"לים של חברות במשק למתן באופן משמעותי את התופעה של תכנוני מס המניפולטיביים בהם הם נוקטים כיום, וכי מדובר במהלך שהוא חלק מהתפיסה של שוויון בנטל המס, לפיה גם החברות הגדולות במשק צריכות לשלם מס ולא רק האזרחים הפשוטים.

מומחי מס: "הרשות תקבל ערימה של ניירת, שלא תסייע לה"

השינוי החוקי שמבקש מנהל רשות המסים המיועד, משה אשר, סופג גם ביקורת ממומחי מס. עו"ד יאיר בנימיני, מומחה למיסוי במשרד אפשטיין, רוזנבלום, מעוז (ERM), אומר כי "הדרישה של הרשות היא מיותרת, כי בסך-הכול זה חיובי שלקוחות מתייעצים עם עורכי דין, שאומרים להם מה מותר לעשות, אבל גם מה אסור לעשות. רוב חוות-הדעת מהוות פרשנות מאוד סבירה של החוק".

לטענת בנימיני, המהלך הזה של הרשות יוצא מנקודת מוצא שהנישומים פועלים בניגוד לחוק, עוד לפני שהיא בדקה את הדוחות שלהם. "למעשה, רק במיעוט של המקרים נכתבים בחוות-הדעת דברים לא חוקיים. בגלל המיעוט הזה, לבוא ו'לסמן' מראש את כל חוות-הדעת כנגועות, זה דבר לא נכון לעשות", הוא אומר.

לדברי בנימיני, ב-2006 כבר עשתה הרשות רשימה של 15 תכנוני מס אגרסיביים וביקשה מהלקוחות לציין אם הם נוקטים באחד מהם. "הלקוחות הגישו את הטפסים בהתאם, אבל בסופו של דבר אף אחד לא בדק אותם. אני חושב שם המהלך הנוכחי יעלה שרוב הלקוחות הם בסדר, והוא לא יעזור לרשות לגלות תכנוני מס לא כשרים. הרשות תקבל ערימות של ניירת, ובסופו של דבר זה לא יסייע להם למצוא את תכנוני המס הלא חוקיים".