דנקנר צפוי להגיש לנושי IDB הצעה משופרת להסדר

שיפור ההצעה מסוף ינואר לא יתבטא בתוספת מזומן מצד דנקנר, אלא בהגדלת היקף המניות שיקבלו מחזיקי האג"ח ■ ההצעה מגיעה על רקע איחוד נציגויות האג"ח שמוביל ג'רמי בלנק מקרן יורק, שרכשה 20% מאג"ח אי.די.בי פתוח

הלחץ הכבד שמפעילים מחזיקי האג"ח על נוחי דנקנר, בעל השליטה באי.די.בי אחזקות , נותן את אותותיו. הנהלת החברה וחברי נציגות מחזיקי האג"ח - הראל, גילעד הוותיקה ואקסלנס - צפויים לחדש את המגעים לקראת הסדר חוב בחברת ההחזקות. ל"גלובס" נודע כי דנקנר צפוי להגיש למחזיקים מתווה משופר להסדר, כאשר חידוש המגעים צפוי אגב היענות החברה לדרישת נציגות האג"ח, לעמוד בשורה של תנאים קודם שישובו לשולחן המו"מ.

בשבוע שעבר הודיעה נציגות האג"ח של אי.די.בי אחזקות על השעיית המגעים להסדר חוב, בעקבות הודעת החברה על דחייה חד צדדית במועד מימוש אופציה שניתנה לאיל ההון אדוארדו אלשטיין, להשקיע בגנדן (בעלת השליטה באי.די.בי אחזקות).

הודעה זו הובילה כאמור את הנציגות להשהות את השיחות מול החברה, ובמקבל זירזה אותה להיענות ליוזמת נציגות מחזיקי האג"ח בחברה הבת אי.די.בי פתוח - בה חברים פסגות, קרן יורק והפניקס, לצורך בחינת שיתוף פעולה שמטרתו לכפות הסדר חוב משולב בשתי החברות, שיוביל להעברת השליטה בקונצרן לידי מחזיקי האג"ח, ובראשם קרן יורק.

את המהלך מוביל ג'רמי בלנק נציגה של קרן ההשקעות יורק בישראל, שרכשה כ-20% מאג"ח אי.די.בי פתוח, המהווים כ-800 מיליון ע.נ.

מקבוצת אי.די.בי סירבו היום לאשר את דבר הגשתה של הצעה משופרת להסדר חוב באי.די.בי אחזקות. מהקבוצה נמסר כי "אי.די.בי מקבלת בברכה את החזרה לשולחן הדיונים. בכוונתנו למצות את המו"מ ולהגיע להסדר הוגן עם כל מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות. במסגרת זאת החברה תעמיד לרשות הנאמנים את כל המידע הנדרש להם, על מנת שיוכלו לקבל החלטה שקולה ומושכלת".

ההצעה האחרונה של אי.די.בי אחזקות להסדר חוב, שנמסרה לנציגות ב-23 בינואר, כללה תספורת של כ-600 מיליון שקל על חוב האג"ח (העומד על 1.8 מיליארד שקל). המתווה כלל הנפקת סדרת אג"ח חדשה בהיקף של כ-1.4 מיליארד שקל, בריבית נמוכה ובפריסה ארוכה, הקצאת 10% ממניות החברה הבת אי.די.בי פתוח והזרמה מיידית של כ-140 מיליון שקל לחברה מכספי המשקיע אלשטיין.

סכום נוסף, של 120 מיליון שקל, יוזרם לחברה, כך על פי הצעת ההסדר, בשתי פעימות - מחציתו כעבור שנתיים ממועד חתימת ההסדר, והיתרה אחרי שנתיים נוספות. כנגד הזרמה זו יימחק חוב אג"ח של 390 מיליון שקל, ואם ההזרמה לא תבוצע, יינתנו לבעלי החוב 41% ממניות החברה הבת אי.די.בי פתוח (כך שיגיעו להחזקת שליטה של 51% מהון החברה הבת, לאחר שבמועד חתימת ההסדר יקבלו מחזיקי האג"ח 10% ממניותיה).

כעת מסתמן כאמור כי דנקנר ישפר את ההצעה, אולם כפי הנראה השיפור לא יבוא לידי ביטוי בתוספת מזומן להסדר, אלא בשיפור היקף האקוויטי שיקבלו מחזיקי האג"ח (במניות אי.די.בי אחזקות ופתוח).

הנציגויות מאחדות כוחות

הפגישה של חברי נציגויות האג"ח משתי החברות ביום חמישי עסקה בהצגת היתרונות שבחבירתן במאמץ לכפות על החברה לפתוח במגעים להסדר חוב משולב. ככל הידוע, ביום שלישי אמורה נציגות אי.די.בי אחזקות להחזיר את תשובתה למחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח.

ל"גלובס" נודע כי המתווה שנציגות אי.די.בי פתוח הציגה לעמיתיה בחברה-האם לא כולל הזרמת מזומנים למחזיקי החוב באי.די.בי אחזקות אלא רק רכיבי אקוויטי. המתווה כולל העברה מיידית של 5% ממניות אי.די.בי פתוח למחזיקי החוב ב-אחזקות, וזאת לצד שתי חבילות אופציות, בנות 10% כל אחת, שמימושן יתאפשר בהתאם לשיפור יחס כיסוי החוב למחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח (השתתפות ב"אפסייד").

על פי הצעה זו, מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות יוכלו לקבל לידם נתח של 25% ממניות החברה הבת (שמרכזת את כל עסקי הקבוצה), היה ומצבה הפיננסי יתאושש משמעותית תחת ניהולם של נושיה. זאת, לצד המזומנים בהיקף 200 מיליון שקל שנמצאים כיום בקופת החברה האם.

בשוק מציינים שהמהלך אותו מקדמת הנציגות באי.די.בי פתוח יחד עם הנציגות באחזקות, גרם לסערה במשרדי הנהלת הקונצרן הגדול במשק. גורם המקורב להנהלת אי.די.בי העריך כי "חברי הנציגות באי.די.בי אחזקות יצרו משבר טקטי מוקדם מדי ומלאכותי מדי, משום שהחלופה להסדר החוב שהונחה על השולחן - החבירה לנציגות אי.די.בי פתוח - תוביל מצד אחד לתספורת בחברה זו, שבכלל לא נדרשת, אך היא גם תהווה תספורת אדירה של 90% למחזיקי האג"ח באחזקות.

"אין אלטרנטיבה אחרת מאשר לדבר עם החברה", הוסיף המקורב.

בתוך כך, דרשה היום התנועה לאיכות השלטון מהדירקטוריונים של הבנקים, אשר העמידו לדנקנר הלוואות בחברות הפרטיות דרכן הוא שולט בקונצרן, לכנס ישיבת חירום בנוגע לחובות כלפיהם, כשבין היתר הם קוראים למימוש שעבודים וחילוט ערבויות שהעמידו החברות הפרטיות ודנקנר בעצמו.

החוב הפיננסי
 החוב הפיננסי