החל מיוני: חב' הליסינג יוכלו למכור רכב חדש כ"יד ראשונה"

התקנה תאפשר לחברות הליסינג למכור כלי רכב חדשים מבלי לאבד "יד", ממש כמו יבואני הרכב

אולי כדי להדוף את הביקורת שהשמיע לאחרונה ירון זליכה על השר כץ הודיע היום משרד התחבורה על יישום צעד נוסף מהמלצות הועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב, שמבוססות על המלצות ועדת זליכה.

התקנה תאפשר לראשונה לחברות הליסינג ולבעלי תו סחר למכור רכב חדש ("אפס קילומטר") ללקוחות, מבלי שברישיון הרכב תרשם "יד", על שמה של חברת הליסינג. השר כץ ציין כי התקנה החדשה שתיכנס לתוקף ב-1 ביוני 2013 תאפשר לראשונה לחברות הליסינג להתחרות ביבואני הרכב על מכירת רכב חדש ולמכור רכב חדש ללא רישום "יד" וללא הערת "החכר" המפחיתים את ערך הרכב. כיום רכב חדש הנמכר מחברת הליסינג ללקוחות פרטיים, נרשם כ"יד" שנייה, למרות שהינו רכב חדש לחלוטין. זאת, בעקבות חוק המחייב את יבואני הרכב לרשום את כלי הרכב על שם חברות הליסינג.

על פי התקנה החדשה שנחתמה על ידי השר כץ, בעל תו סחר יוכל לרכוש מכונית מיבואן הרכב ללא רישום "יד" ברישיון הרכב ובלבד שלא עברו 12 חודשים ממועד ייצור הרכב. על פי התקנה המכונית החדשה תרשם תחילה ישירות על שם הסוחר המורשה, מבלי שיונפק לה רישיון רכב, והיא תוגדר כמכונית שרישיונה מופקד. בעלות הסוחר על המכונית לא תיכלל במניין הידיים של הרכב ובעת העברת הבעלות ללקוח הפרטי הוא יירשם כ"יד" ראשונה.

התקנה קובעת עוד כי בעל תו סחר יחויב לספק ללקוח את כל המידע שנמסר לו מהיבואן על המכונית ולתדרך אותו אודות תפעולה. יצוין כי אם יחלפו יותר מ-12 חודשים מיום יצור הרכב ובעל תו הסחר לא ימכור את המכונית, ירשם הרכב על שם בעל תו הסחר והוא יצוין כ"יד".

בענף הרכב אומרים כי הצעד עדיין לא יאפשר תחרות של ממש מכיוון, שקיימים יחסי תלות בין היבואנים לחברות הליסינג, וחברת ליסינג שתהפוך לסוחרת רכב עשויה לאבד הנחות. עםן זאת, המסלול יקל על חברות הליסינג והיבואנים גם יחד "להיפטר" ממלאים בלתי מכורים ולגלגל אותם בהסכמה לשוק, דרך חברות הליסינג. חברות הליסינג צפויות ליהנות מרווחיות גדולה יותר על מכירת מלאים אלה.