מה באמת חושבים בבלקרוק על המשקיע הישראלי הטיפוסי?

בכירי חברת ניהול ההשקעות בלקרוק, שביקרו בשבוע שעבר בארץ, מתייחסים בריאיון מיוחד ל"גלובס" לגורמים למגמת זרימת הכסף החוצה מישראל: "המוסדיים בישראל כמעט נאלצים לצאת לחו"ל"

המשקיעים בשוקי ההון העולמיים מרוצים מהפתיחה החיובית של 2013: עד כה המדדים המובילים בעולם עלו ב-6%-10%. האם יש מקום להמשך המגמה, או שכדאי להתחיל לצפות לתיקון? בכירי חברת ניהול ההשקעות בלקרוק (BlackRock), שביקרו בשבוע שעבר בישראל ונפגשו עם משקיעים מוסדיים מקומיים, סבורים שהמגמה החיובית תימשך. בלקרוק מנהלת נכסים בהיקף של כ-3.79 טריליון דולר.

"יש הרבה כסף שממתין 'על הקווים'. הרבה משקיעים נותנים כיום משקל חסר למניות, והיסודות הכלכליים נראים די טובים", אומר ניק אנדרסון, ראש מחלקת מזרח תיכון ואפריקה בבלקרוק. עמיתו סטיבן כהן, ראש מחלקת אסטרטגיות השקעה EMEA (אירופה, המזרח התיכון ואפריקה) ב-iShares - חברת קרנות הסל של בלקרוק - מוסיף: "היסודות הכלכליים השתפרו מאוד ב-3-6 החודשים האחרונים. אין ספק שהנתונים הכלכליים בארה"ב ובסין טובים בהרבה ממה שהיו, ובאירופה ישנם סימנים לשיפור, בפרט בגרמניה".

לדבריו, תפיסת הסיכון היום נמוכה מהותית. "בשנה שעברה היה פוקוס גדול על השאלה האם האירו ישרוד. יש לאירו הרבה מאוד אתגרים בטווח הארוך, אך בטווח הקצר ה-ECB (הבנק המרכזי של אירופה, ש' ח"ו) עשה הרבה כדי להסיר את הסיכונים המיידיים ובכך לתמוך בשוק. ראינו הקצאה מחדש למניות בשבועות האחרונים, אבל יש עדיין מזומנים, וכל עוד נתוני המקרו יהיו חיוביים יחסית, אנשים יסתכלו על מניות. מניות מושכות השקעה מפני שהאלטרנטיבות פחות משכנעות ביחס אליהן לעומת העבר".

יחד עם זאת, לדברי כהן ישנם עדיין סיכונים, וביניהם הוא מציין את הבחירות הצפויות באיטליה.

"אירופה היא עדיין שוק זול"

- איפה אתם מזהים הזדמנויות השקעה?

כהן: "בשווקים המתעוררים, בפרט באמריקה הלטינית ואסיה. להערכתנו, עם ייצוב הצמיחה של סין, השווקים המתעוררים יראו תשואה טובה יותר השנה. בחודש האחרון כבר התחלנו לראות הקצאה מחדש של כסף לשווקים המתעוררים, גם במניות וגם בחוב.

"אירופה היא עדיין שוק זול, כשמסתכלים על הערכות שווי. ראינו הקצאות כספים לספרד ואיטליה, והרבה מאוד תלוי בחודש הקרוב עם הבחירות באיטליה והחדשות מספרד. אם לא יהיה אירוע שלילי משמעותי, השווקים הללו מעניינים.

"גם ברזיל נראית אטרקטיבית, וסין נראית טוב על בסיס הערכת שווי והפוטנציאל להמשך השיפור שם. אנו עדיין רואים הזדמנות לראלי ביפן על רקע היחלשות היין. בחודשים הקרובים יתחלף שם יו"ר הבנק המרכזי, וזה עשוי להיות קטליזטור נוסף".

- גם בישראל צפוי שינוי בעמדה זו. איך זה משפיע על ההשקעה בישראל?

כהן: "אני לא מומחה לישראל, אך אין ספק שפרישת הנגיד פישר הפתיעה את השווקים. לצד הקמת הקואליציה והעברת התקציב, שורר אי-ודאות, אך בדרך כלל כשמתחלף נגיד בנק ויש מועמדים טובים להחליפו, יכול להיות מעבר חלק. אין בכך כדי לומר שהסיכון של ישראל שונה היום".

- איך נראית היום כלכלת ארה"ב, להערכתם?

כהן: "יש מספר סימנים חיוביים, בעיקר בשוק הדיור. בשנה האחרונה השוק התייצב וכעת הוא מתאושש. השוק הזה חשוב במיוחד, לא רק בשל השפעתו על התמ"ג, אלא מכיוון ששוק דיור יציב עם מחירים עולים משפיע לטובה על המערכת הבנקאית.

"דבר חיובי נוסף הוא נתונים טובים באינדיקטורים מובילים כמו ייצור ותעסוקה. מה שמקזז את זה מעט הוא אי-הוודאות הפיסקלית. אין כיום הסכמה בין המפלגות על איך להפחית את החוב בטווח הארוך. נכון שכבר אין לנו 'צוק פיסקלי' כמו בנובמבר-דצמבר, וזה יצר מרחב נשימה לשוק, אך בעוד כמה חודשים הפוקוס יחזור לנושא זה".

לדברי כהן, פוטנציאל חיובי נוסף בארה"ב הוא הגדלה אפשרית של הוצאות החברות. "לחברות יש הרבה מזומנים. אנחנו מצפים להתכווצות פיסקלית מתישהו בעתיד, והגדלת ההוצאות של החברות עשויה לקזז זאת". עוד הוא מעריך, כי הצמיחה בהכנסה בארה"ב לא תהיה חזקה, ולכן הצריכה תהיה מוגבלת במחצית הראשונה של 2013 והדבר ישפיע על התמ"ג.

בטווח הארוך, כהן מציין את האפשרות שארה"ב תשיג עצמאות אנרגטית בזכות נפט פצלים. לדבריו, "זה עשוי לגרום לשינוי מבני ענק בכלכלה. ייצור שיצא מארה"ב לשווקים מתעוררים, עשוי לחזור אליה".

"ישראל - הזדמנות למחפשי צמיחה"

- האם גם ישראל מהווה הזדמנות השקעה?

כהן: "ביחס לאירופה, הצמיחה בישראל עדיפה בהרבה, כך שלאנשים שמחפשים צמיחה יש בישראל הזדמנות. גם תעשיית הטכנולוגיה הישראלית מעניינת. כמו במדינות רבות אחרות, הרבה תלוי בכלכלה העולמית. אם יהיה גידול בצמיחה העולמית זה יעזור ליצוא מישראל. עם זאת, נקודת המבט המקומית תלויה במה שיקרה עם התקציב".

- להערכתכם, המשקיע הישראלי מוטה לכיוון ארה"ב?

אלכס פולאק, מנהל iShares בישראל: "בהחלט. בשנים האחרונות הייתה העדפה להשקעה במניות אמריקניות ובסקטורים אמריקניים. אבל זה משתנה, ואנשים מסתכלים היום מעבר לארה"ב".

- מה המשקיעים בישראל מבקשים כשהם משקיעים באמצעותכם?

פולאק: "המשקיעים מעוניינים להגדיל את ההשקעות שלהם בחו"ל. הם מחפשים שילוב של מניות בארה"ב ובשווקים מתעוררים, ויש גם גידול בעניין במוצרי Fixed Income (הכנסה קבועה, ש' ח"ו). המשקיעים מישראל פתוחים באופן שבו הם מחפשים רעיונות השקעה".

- בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בחשיפה של משקיעים מוסדיים מישראל בחו"ל.

פולאק: "להערכתי, הסיבה לכך היא שהרגולטור הישראלי מעודד את המשקיעים המוסדיים לגוון את השקעתם גם לחו"ל, לצד העובדה שישראל היא מדינה קטנה ויש בה משקיעים מוסדיים גדולים יחסית. ככל שהם גדלים, הם כמעט נאלצים לצאת לחו"ל".

אנדרסון: "זהו תהליך חיובי למשקיע הישראלי, המאפשר לגוון את הסיכונים. הרושם שלי הוא שהישראלים גלובליים מאוד - הם מטיילים הרבה בעולם, וזה טבעי עבורם להשקיע במקומות שהם מכירים".

בלקרוק מאפשרת כאמור השקעה פסיבית, באמצעות iShares. לדברי פולאק, המשקיעים הישראלים מעוניינים בשילוב של אסטרטגיות השקעה אקטיביות ופסיביות. כהן מזהה פוטנציאל גדול לשוק קרנות הסל (ETFs) באירופה, על רקע שינוי בטעמי המשקיעים באזור, שמשלבים יותר ויותר בין האסטרטגיות.

פולאק כבר יודע לאפיין את המשקיע הישראלי הטיפוסי. "הוא יותר פסיבי מאקטיבי, והסיבה לכך היא שלישראל יש את אחת מתעשיות קרנות הסל הגדולות בעולם. תעודות הסל נמצאות פה כבר תקופה ארוכה, והרבה לפני שהמשקיעים הישראלים התחילו להשקיע בחו"ל, הם היו רגילים להשקיע בתעודות סל. כך שכשהם התחילו לצאת מישראל, זה היה טבעי עבורם להשקיע בקרן סל".