הוכרזו הזוכים בפרס דן דוד היוקרתי לשנת 2013

החוקרים הזוכים עוסקים בתחומים מגוונים ושונים, כמו ביעור העוני באמצעות מדיניות חברתית, חקר היסטורי של המסורת היהודית והצלת ילדים ממוות באמצעות ויטמין

פרס דן דוד הבינלאומי מפרסם היום (ב') את שמות חתני הפרס לשנת 2013. הפרס, המוענק מדי שנה, יחלק זו השנה ה-12 שלושה פרסים בשווי מיליון דולר כל אחד, בשלושת מימדי הזמן: עבר, הווה ועתיד - על הישגים יוצאי דופן התורמים לאנושות, בתחומי המדע, הרוח, האמנות, השירות הציבורי ועולם העסקים.

הזוכה בקטגוריית "עבר" הוא פרופ' סר ג'פרי לויד מומחה לחקר המדע של יוון העתיקה, אשר עורך בימין האלה מחקר השוואתי של המדע הסיני והמדע היווני. מוועדת הפרס נמסר כי פרופ' סר ג'פרי לויד פיתח את תחום ההיסטוריה של הרעיונות על ידי תובנות מתחומי האנתרופולוגיה, הסוציולוגיה, וההיסטוריה הכללית. לויד חשף את המגוון העצום של שיטות מדעיות ביוון והראה שהמדע היווני הינו תוצר ישיר של החברה היוונית.

פרופ' מישל סרס (Michel Serres) פילוסוף, זוכה בפרס בקטגוריית "הווה". הקריירה המחקרית שלו נסבה סביב השימוש במודלים מתמטיים של החוקר Leibniz, והתפתחה לסדרת מחקרים בהיסטוריה ובמהות של המתמטיקה, האפיסטמולוגיה, הפילוסופיה המוסרית, ויחסו של האדם עם הטבע.

ליאון ויזלטיר (Leon Wieseltier) - הוגה, סופר ועורך, זכה גם הוא בקטגורייה "הווה". ויזלטיר למד בקולומביה ובאוקספורד. בהרווארד עסק במחקר מתקדם בהיסטוריה ומחשבת יהודית. הוא התמודד עם נושאים ציבוריים מרכזיים על ידי חקר הרקע ההיסטורי שלהם תוך שהוא מציע פתרונות מעשיים. ספריו המקוריים דנים במלחמה גרעינית (1983); שכיחות הזהות בתור מרכיב מרכזי בהגות חברתית ומוסרית (הוא בעצם נגד); ומות המסורת היהודית (1998) - האחרון בהשראת מות אביו, הינה עבודה של יופי ייחודי.
כעת הוא עוסק בחקר מקיף של משיחיות, כהצלחה וככישלון, ושל הארעיות במסורת היהודית.

במימד זמן העתיד זכו הכלכלנית פרופ' אסתר דופלו (Esther Duflo), שעוסקת באסטרטגיות חברתיות וכלכליות לביעור העוני, וההשלכות הישירות שיש לכך למניעת מחלות ומוות. בגישות מקוריות בוחנת דופלו היבטים של מדיניות ציבורית ביחס לבריאות והרגלים חברתיים של אוכלוסיות במגמה למדוד השפעתם של אלה על בריאות האוכלוסייה.

ד"ר אלפרד סומר (Alfred Sommer) אפידימיולוג, דכה בעבור הההוכחה כי תוספת ויטמין A יכולה להציל חיי ילדים. במחקרו למניעת עיוורון ילדות באמצעות תוספת ויטמין A באינדונזיה, סומר הופתע לגלות שילדים שקיבלו ויטמין A לא רק ששמרו על ראייתם אלא ששיעור התמותה היה נמוך הרבה יותר מאשר בקרב ילדים שקבלו תרופת דמה.
ארגון הבריאות העולמי מעריך שכ-250 מיליון ילדים מתחת לגיל 5 סובלים מחוסר ויטמין A.
תגליתו הראשונית והמכרעת של סומר, הוכחת טיעוניו על ידי מחקרי שדה אקראיים, עיצוב ובדיקה של התערבות חסכונית ומאבקו ליישום תגליתו בכל העולם גרמה להצלת מיליוני ילדים ומיליונים נוספים שינצלו בעתיד.

נשיא אוניברסיטת תל אביב, הפרופ' יוסף קלפטר מסר עם היוודע שמות הזוכים בפרס: "לבחירת הזוכים השנה משמעות ייחודית, הזוכים האירו את השורשים של התרבות המערבית והמשיכו את דרכם של הוגי הדעות הקלאסיים הדגולים הקוראים לצדק חברתי, הרמוניה עם הטבע ומניעת מחלות".

פרס דן דוד היוקרתי נקרא על שמו של איש העסקים והנדבן הבינלאומי דן דוד שהלך לעולמו לפני שנתיים. מדובר בפרס הבינלאומי היחידי הניתן בישראל, הניצב בשורה הראשונה של פרסים בינלאומיים דוגמת פרס נובל. את הפרס מנהלת הגברת סמדר פישר וכיו"ר מועצת המנהלים משמש נשיא אוניברסיטת תל אביב, הפרופ' יוסף קלפטר. פרופ' איתמר רבינוביץ משמש כיו"ר קרן דן דוד.

חתני הפרס נוהגים להעביר תרומה בגובה 10% מכספי הזכייה ל-20 מלגות המיועדות לחוקרים צעירים בשלבי הדוקטורט והפוסט-דוקטורט בארץ ובעולם. טקס הענקת הפרסים החגיגי יתקיים ב 9 ביוני 2013, באוניברסיטת תל אביב, בת"א.