בגלל אי פינוי אסבסט: קנס של 4 מיליון שקל לצה"ל

במשך שנה וחצי, ובניגוד לצו המשרד להגנת הסביבה, לא פינה צה"ל לוחות אסבסט שבורים ומסוכנים משטח מחנה נתן שליד באר-שבע ■ בעקבות ההתעלמות הודיע המשרד לצבא על כוונתו להטיל עיצום כספי חסר תקדים

לכלכת? שילמת, בפקודה! המשרד להגנת הסביבה הודיע השבוע לצה"ל על כוונתו להטיל עיצום כספי בגובה של 3,830,469 שקל בשל התעלמות של שנה וחצי מצו שמורה על פינוי מיידי של מפגע אסבסט בשטח מחנה נתן שליד באר-שבע.

מדובר בפעם הראשונה בהיסטוריה, כך מציינים במשרד להגנת הסביבה, בו משרד ממשלתי מפעיל סנקציה כספית כלשהי על צה"ל. לצה"ל ניתנה זכות הטיעון בכתב תוך 30 יום.

"גם היום, שבעה חודשים לאחר הוצאת הצו בו נדרש צה"ל לבצע פעולות דחופות למניעת סיכון בריאות החיילים ולפנות את מפגע האסבסט המסוכן, לוחות האסבסט השבורים מוטלים חשופים באוויר ללא כל טיפול", מסבירים במשרד להגנת הסביבה את הצעד.

פוטנציאל סיכון גבוה לחיילים

מפגע האסבסט בבסיס, מאשימים במשרד, הוא תוצאה של שורת מחדלים בצה"ל שהחלה באוגוסט 2011 עם שבירת מבנה אסבסט בשוגג. "בניגוד להוראות החוק למניעת מפגעי אסבסט, צה"ל לא עדכן מיידית את המשרד להגנת הסביבה על המפגע, אלא המתין במשך כחודש וחצי", אומרים אנשי המשרד להגנת הסביבה ומדגישים כי קיים פוטנציאל סיכון גבוה לחיילים הנמצאים בבסיס בסמיכות למפגע.

"לא ייתכן שחיילים יסכנו את עצמם דווקא בתוך הבסיסים כתוצאה ממחדלים סביבתיים ובריאותיים", אומר השר להגנת הסביבה גלעד ארדן. "השימוש בקנסות נגד צה"ל הוא חריג ביותר וחסר תקדים, אך אנו לא מוכנים להשלים עם התעלמות מהחוק תוך סיכון חיי אדם".