יפן מצטרפת לניסוי הכלכלי

באירופה התווים אותם תווים, אבל המוזיקה שמתנגנת - שונה

אין ספק מה רוצה ראש ממשלת יפן החדש, אבה (Abe). הוא בא, ומצהיר, שאסטרטגית מדינת השמש העולה היא הורדת ערכו של היין. הוא, וממשלתו, החליטו בכך להצטרף לניסוי הכלכלי הגדול, והחשוב ביותר במאה העשרים, והוא ניסוי היציאה מן המשבר על ידי Reflation.

בן שלום ברננקי, ולפניו אלן גרינספן, ראשי הבנק המרכזי האמריקאי (הפדרל רזרב), הינם כמובן האבות המייסדים של התיאוריה הכלכלית העומדת מאחורי ניסוי אדיר זה: ניסיון למנוע את השלב הדפלאציוני, המלווה בשפל כלכלי, של כל משבר פיננסי גדול. זאת בעזרת הדפסות, הזרמות, ומדיניות ריבית 0. בינתיים, בארה"ב אנו בגרסה מספר 4 של הניסוי הזה, וביפן התחלנו רשמית עכשיו.

באירופה התווים אותם תווים, אבל המוזיקה שמתנגנת - שונה.

מריו דראגי נתן את ה-"אנחנו נעשה כל מה שנדרש כדי להציל את האירו", את ה-LTRO (שגיבה את המערכת הבנקאית מבחינת נזילות), ואת ה-OMT, לגיבוי אגרות החוב הממשלתיות של מדינות הדרום.

כל אלו הצליחו לייצר אווירה חיובית, ולהוריד משמעותית את התשואות על אגרות החוב של המדינות הבעייתיות, שבראשן עמדו איטליה, וספרד, אבל, מבחינת מאזנית, או בשפת בני אדם, מבחינת בסיס הכסף האירופי, כמות האירו במערכת קטנה, ולא גדלה. וכך, המטבע האירופי הפך עם החודשים שעוברים, למטבע שהמשקיעים החכמים, ומבקשי הרזרבות הולכים אליו, ולא בורחים ממנו.

את זה ניתן היה כבר לראות טכנית, ואת זה אנסה להראות על ידי הגרף השבועי שלו:

משה שלום אירו
 משה שלום אירו

• במשבר האירופי השני, שראינו את שיאו בקיץ 2012, האירו לא הצליח לייצר תחתית חדשה. במקום 1.18 המטבע הגיע רק עד לקרבת ה-1.2.

• העלייה מן התחתית הייתה אלימה, ומייצגת, עבור תופעת סגירת שורטים, אבל נעשתה אחרי קיום סטייה חיובית בין המחיר למומנטום (1 סגול), דהיינו עם פסיכולוגיה חיובית נסתרת ארוכת טווח.

• החצייה הנוכחית של קו המגמה הכחול, והממוצע הנע 25 שבועות, אכן אושרה על ידי בדיקה מלמעלה, כמו שצריך, כאשר אחרי הבדיקה, התקיימה עלייה, הנמשכת עד היום, ואשר עדיין לא הגיעה לשיאי המומנטום שראינו ביציאה מן המשבר הקודם (1 ו-2 שחורים בחלון המומנטום).

• מן הנקודה שבה האירו חצה את קו המגמה, עלינו היה להבין שהמגמה היורדת הגדולה השתנתה, וזאת כפי שזה קרה בפעם הקודמת (2-3 סגול).

• ואכן קיבלנו אישור של מגמה חדשה עולה רשמית, כאשר המחיר עבר, בסוף 2012, את רמת ה-1.32, ובכך הוא קבע כמובן זוג של שיאים ושפלים עולים. זו הסיבה כנראה שהיה קשה כל כך לאירו לבצע זאת.

ועכשיו לגבי העתיד

על הצד הפונדמנטלי לא ארחיב הרבה יותר ממה שכתבתי כבר לעיל, אבל אומר שעכשיו האירו הוא המטבע ה"בריא מונטארית" היחיד מבין הגדולים. הדולר, היין והסטרלינג, לעומתו, מושחתים מערכתית כחלק מן הניסיון לצאת מן המשבר. נכון שכלכלית הוא מייצג מצב של מיתון, ולא של צמיחה, אבל לצורך רזרבות, ולצורך שמירת ערך הון, זה גורם פחות בהרבה בשיקולי השקעה.

ולגבי העתיד: כל התנועה מן התחתית של 1.20 מתחילה להיראות מאוד דומה למה שקרה בפעם הקודמת. לכן, אם נראה תסריט דומה, עלינו לצפות להמשך מעלה עד שנגיע קרוב לשיאי המומנטום של התנועה (1-2 שחורים), לאחר מכן תיקון עמוק מטה (4 סגול), ולבסוף עלייה גדולה נוספת לקראת השיא שנקבע סביב 1.5 (5 סגול).

כל הנאמר כאן תלוי כמובן בשני גורמים: הראשון, שמריו דראגי ("סופר מריו") ימשיך להצליח להשפיע מבלי לבצע מעשית השחתה במטבע עצמו, ושנית, שלא יקרה אירוע בלתי צפוי, משנה מצב בסיסי במערכת הפיננסית הגלובלית, כמו זה שקרה ב2007-2009.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות). ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.