אני מלשין

הכסף השחור הגדול נמצא בהון הלבן, אבל צריך אומץ לגבות אותו

כולנו נתקלים בהם - החשמלאי, בעל המכולת או המורה הפרטי, ש"לוקחים רק מזומן", ו"אין להם קבלות". זה לא נתפס כפשע חמור, ויש כאלה שאפילו רואים בכך מהלך חיובי ומשחרר תסכול - לדפוק את המערכת. בתור צרכנים אנחנו בדרך-כלל גם נרוויח מזה הנחה קטנה.

צודקים אנשי משרד האוצר שטוענים כי זו גזילת כספי ציבור. באמת הגיע הזמן לעשות סדר. אבל אם מכריזים על שוויון בנטל המס - החוק צריך להגיע לכולם. ואנחנו, אלה שמבקשים מהם להלשין ולדווח, לא יכולים לדווח על העלמות מס מתוחכמות, על תכנוני מס שמאפשרים לאנשי המעמד הגבוה לשלם פחות. לכן השלטון מספר לנו שאנחנו הבעיה - מעמד העובדים, מעמד השורדים.

מספרים לנו שאנחנו מחביאים את ההון השחור (ישירות בכיס או בעקיפין אם אנחנו לא מלשינים), ורק אנחנו נוכל למלא את הגרעון בתקציב.

אין ספק שכולם צריכים לשלם מס. אבל אם כולם, אז גם האנשים שההון השחור שלהם צבוע בלבן. ההון השחור הצבוע לבן נמצא אצל התאגידים הגדולים והאלפיון העליון. בימים אלה, למשל, נוחי דנקנר מבקש תספורת בגובה 600 מיליון שקל.

תספורת היא מחילה על כסף שהתחייבת לשלם למי שהלווה לך, והנה - הדבר לא מסתייע. נכון. יש הבדל בין תספורת להעלמת מס.

אלא שכשאנחנו לא משלמים מסים או חובות - זה מגיע לחקירה פלילית או להוצאה לפועל. אצל דנקנר, היעדר היכולת לשלם מתבססת על חוקי המדינה. טיעונים מפולפלים שמצליחים להפיק מהחוק את המירב עבור דנקנר, לא מנחמים אותנו. אנחנו רוצים שדנקנר ימכור מטוס פרטי, נכסי נדל"ן ואת שופרסל כדי להחזיר את החוב במלואו.

תספורות הטייקונים הן רק דוגמה אחת. גם המיסוי על הרווחים הכלואים הוא הכשרת השרץ. במקום 30 מיליארד, משלמים הטייקונים 3 מיליארד. האין זו העלמת המס הגדולה בתולדות מדינת ישראל?

כדי להסביר את יסודותיה הכשרים, ייכנסו משפטן ומחוקק שיסבירו כי אין אפשרות חוקית לגבות מס גבוה יותר על המיליארדים האלה. נו באמת - זה לא שאי-אפשר, זה שלא רוצים. כשרוצים להימנע מתשלום מסים, וכשיש מנגנונים שאפשר להפעיל למען מטרה זו - כולם יעשו זאת. ולמי שיש כוח, כסף וקשרים, יש גם מנגנונים כאלה, והוא יפעיל אותם.

קידוחי הגז יניבו רווחים מעטים לציבור. הייתה דרישה לגבות 80% על רווחי הגז (באירופה המס נע בין 60% ל-84%). דוח הביניים של ששינסקי המליץ על 60%, והדוח הסופי קבע 50%.

התערבותו של נתניהו להצמדה שלילית למס החברות הורידה את המס ל-45.5%. זאת בנוסף להטבות רבות הנוגעות לזמן התחלת תשלום המס (רק שיקצרו רווחים בשיעור 280% מסך ההשקעה), ואבטחת מתקני הקידוח על-ידי צה"ל ועל חשבון משלם המסים.

אם רק היה לכל בעל עסק קטן לוביסט פעיל בכנסת, אם לכל שכיר במדינה היה גם "מקורב" או יועץ - אולי העלמות המס שלהם לא היו "הון השחור".

* הכותב הוא עובד סוציאלי ופעיל חברתי.