יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד: "נפתח בשביתה מלאה"

אלון חסן על הכוונה לנכות שכר העובדים בגין העיצומים האחרונים: "נכריז על סכסוך עבודה" ■ גורם בכיר בענף: האוצר מחמם באופן מכוון את יחסי העבודה בנמל אשדוד כדי להעביר ביתר קלות תוכנית להקפאת השכר במגזר הציבורי

גורם בכיר בענף התחבורה טוען כי החלטת האוצר לנכות שכר בפעם הראשונה לעובדי נמל אשדוד על העיצומים שנקטו לפני כחודש, אף שמדובר היה בהאטת עבודה ולא בשביתה מלאה, נראית כנובעת ממהלך יזום לחימום יחסי העבודה. "קשה להעריך אחרת, כי זו פעם ראשונה שמבקשים לעשות את זה ולא ראינו שעשו דבר דומה ברכבת ישראל או במקום אחר", אמר היום (ג') הגורם בשיחה עם "גלובס". לדבריו, ייתכן כי משרד האוצר מעוניין בחימום יחסי העבודה כדי להעביר ביתר קלות תוכנית להקפאת השכר במגזר הציבורי.

"אני מניח שזה לא יעבור בקלות", אומר הגורם, והוא יודע כנראה על מה הוא מדבר. יו"ר ועד עובדי התפעול בנמל, אלון חסן, הבהיר בשיחה עם "גלובס" בצורה חד-משמעית: "נכריז על סכסוך עבודה ונשבית את הנמל. אפילו בית הדין הארצי לעבודה לא קבע שהיו עיצומים, אז מה פתאום שהאוצר יקבע את זה עכשיו? ואם הייתה האטה של העבודה, אז העובדים קיבלו פחות פרמיות, מעולם לא היה דבר כזה אצלנו שמנכים שכר על עיצומים. זה מנוגד לכל הנהוג בנמל, והתגובה שלנו תהיה שביתה מלאה, חד וחלק".

לדברי חסן, בכל יומיים מתפרסמות ידיעות הנוגעות לנמל אשדוד. "במשרד האוצר חיים מהכותרות וברור שהמגמה היא לפגוע בנמל אשדוד. איך תסביר הרי שלא קוראים שום דבר על נמל חיפה? כי פה יש יו"ר דירקטוריון, גדעון סיטרמן, שמסוכסך עם ההנהלה מהרגע שהגיע לנמל. אז באוצר תמיד מדברים, אבל בפועל הם לא הצליחו והם גם לא יצליחו".

על-פי הנחיית הממונה על השכר באוצר, עו"ד קובי אמסלם, הנהלת הנמל מתבקשת להפחית שיעור מסוים משכר היסוד של העובדים בגין האטת העבודה שהובילו העובדים לפני מספר שבועות. הנהלת הנמל מדדה באותם ימים ירידה של כ-25% בתפוקות, וזהו פחות או יותר השיעור שעליה לקצץ משכר העובדים. עד היום הנהלת הנמל ניכתה את שכר העובדים רק במקרה של שביתה מלאה, ואילו במקרה של עיצומים ממילא ירד שכר העובדים כי הוא מבוסס על תפוקות. הפעם הממונה על השכר סבר כי עובד שנוקט עיצומים ממילא לא צריך לקבל כל פרמיה, ועל כן דרש קיצוץ נוסף מעבר לירידה הטבעית בשכר בזמן עיצומים. על-פי עו"ד דפנה שמואלביץ', המייצגת מעסיקים גדולים במשק, דרישת הממונה על השכר סבירה וניתן להגן עליה מבחינה משפטית.

במשרד האוצר בחרו שלא להגיב לידיעה. גדעון סיטרמן מסר כי "יו"ר חברת הנמל והדירקטוריון לא ינהלו דו-שיח עם יושבי ראש של מזכירי ועדים בסקטורים השונים מעל דפי העיתון. הנושא של שכר ראוי נמצא בדיון בין הממונה על השכר לבין הנהלת הנמל".