"שטייניץ מגלגל את ייקור מוצרי החלב לשר האוצר הבא"

כך טוענים גורמים בקרב יצרני מוצרי החלב, בעקבות החלטתו של שר האוצר "למזער" את ייקור מוצרי החלב שבפיקוח

בכירים בקרב יצרני מוצרי החלב תוקפים את שר האוצר יובל שטייניץ על החלטתו לאשר את התייקרות מוצרי החלב ב-3.5% בלבד.

בכיר בשוק החלב אומר היום (ד') ל"גלובס" כי "כמו שאומרים שהכי טוב זה שמס הכנסה יהיה חייב לך כסף, גם כאן זה בדיוק אותו דבר. החוק קובע שהמדינה תצטרך לפצות אותנו על העיכוב בעליית המחיר, כך שמדובר בהחלטה פופוליסטית ותו לא. שר האוצר לא רוצה להיתפס כמי שהעלה את המחירים ב-6.3%, ולכן הוא מגלגל את הייקור לשר האוצר הבא".

אמש (ג') הודיע שטייניץ כי החליט לאשר עלייה של 3.5% בממוצע במחיר מוצרי החלב שבפיקוח, במקום ייקור של 6.3% שעליו המליצה ועדת המחירים, ובהסתמך על הנוסחה הקבועה בחוק. המלצה זו באה על רקע העלייה במחיר המטרה של החלב באוקטובר האחרון.

אותה נוסחה גם קובעת כי במקרה שבו הממשלה תעכב את אישור התייקרות המוצרים, ההתייקרות הבאה תהיה גבוהה יותר ותכלול ריבית שתפצה את יצרני מוצרי החלב (תנובה, שטראוס וטרה) על העיכוב בהתייקרות.

היום ישנו מספר מועט של מוצרי חלב בפיקוח, כולל חלב ניגר בשקית ובקרטון, אשל, גיל, שמנת, חמאה וגבינה צהובה מסוג עמק וגלבוע. לאחרונה העלו תנובה, שטראוס וטרה את מחירי מוצרי החלב שאינם בפיקוח. תנובה נמנעה מהעלאת מחיר הקוטג' והחליטה כי תייקר את הקוטג' בהתאם להתייקרות מוצרי החלב שבפיקוח ולא קודם לכן.

נזכיר כי מבקר המדינה חשף כי הוצאת מוצרי החלב בפיקוח נעשתה בעקבות "דיל" שנרקם בין משרד האוצר למשרד החקלאות, ולפיו האוצר יתמוך בהצעת חוק החלב בתמורה להוצאת מוצרי חלב בפיקוח.

למרות הצהרתו של שטייניץ, שר האוצר אינו תומך בהכנסת מוצרים נוספים לפיקוח מחירים.