מחקר: שלום במזה"ת יביא להוזלה במחירי החשמל והמים

מחקר חדש של פרויקט האיחוד האירופי במרכז לדיאלוג אסטרטגי במכללת נתניה מצביע על ההשפעות הכלכליות שישיג שלום אזורי ■ מספר התיירים יוכפל

חודש לפני שנשיא ארצות-הברית ברק אובמה מגיע לביקור בישראל, הנה נתון מעניין שכדאי לראש הממשלה לקרוא: מחקר חדש, שנערך במסגרת פרויקט האיחוד האירופי במרכז לדיאלוג אסטרטגי במכללה האקדמית נתניה, מצביע על ההשפעות הכלכליות הגדולות שישיג שלום אזורי.

המחקר נערך בשיתוף-פעולה של חוקרים ישראלים, פלסטינים וירדנים, שבודקים מה תהיה ההשפעה הכלכלית על 3 המדינות אם תקום מדינה פלסטינית עצמאית ואם יתקיים ביניהן סחר חופשי. החוקר הישראלי הראשי בפרויקט, הכלכלן ד"ר אביחי שניר, מצביע על ענפים מרכזיים בישראל שיקבלו תנופה משמעותית.

הראשון שבהם הוא תיירות: "מספר התיירים המגיעים לישראל יוכפל, ולראיה, שנה לפני הסכמי אוסלו הגיעו לישראל 1.2 מיליון תיירים; שנה לאחר ההסכם המספר קפץ ל-2.4 מיליון. במקביל, ישראל תהפוך לאטרקטיבית יותר גם לעסקים".

תחום נוסף שיקבל תנופה משמעותית הוא התעסוקה. לדברי שניר, יתווספו מקומות עבודה רבים במשק שרלוונטיים בעיקר לעשירונים תחתונים ולפריפריה, בזכות הקפיצה הצפויה בעסקי התיירות, כמו גם בחקלאות ובהיי-טק.

הבטחה גדולה נוספת שעולה מן המחקר היא הוזלה במחירי החשמל והמים והשקעות גדולות שיתבצעו בתחום. "הסכם שלום ירחיב את מגוון הטכנולוגיות שניתן להשתמש בהן, יגדיל את הגישה לשטחים שניתן לבנות עליהם תשתיות ויאפשר בניית מתקני חשמל ומים גדולים, חסכוניים ומשותפים. מדברים למשל על בניית שדה תעופה חדש בישראל; הרבה יותר פשוט ורווחי יהיה לבנות שדה תעופה בשיתוף עם הירדנים".

שניר מציין גם את היתרונות לתחום החקלאות (העסקת עובדים זרים זולים יותר שחוזרים הביתה בסוף יום העבודה) ואף בהיי-טק: "במקום לייצא עבודות להודו נקבל את אותו שירות יותר בזול מירדן או מפלסטין. ההוזלה של העלויות תהפוך את שוק ההיי-טק לתחרותי יותר".

החוקרים מנהלים את מחקרם המשותף בשיחות טלפוניות, בשיחות סקייפ ובמפגשים, שמתקיימים בתל-אביב או בעמאן. המחקר סוקר כמובן גם את התועלת הכלכלית הרבה שיפיקו הירדנים והפלסטינים והחוקרים מתעתדים להציג את ממצאיו בפני מקבלי החלטות ואנשי אקדמיה. "עם קצת מזל, המחקר ישפיע עליהם כך שהם ייראו מה כל אחד הצדדים יוכל להרוויח, ויסייע להם לקבל החלטות מושכלות", מסכם שניר.