95% הלשנות סרק

במקום להוציא 48 מיליון על שיסוי אזרח ברעהו, תיגבו באגרסיביות

48 מיליון שקל משקיעה רשות המסים במהלך כולל ולוחמני נגד ההון השחור, השקעה צנועה, לפי האוצר, שאמורה להכניס לקופת המדינה 20 מיליארד שקל - מחצית מהגירעון של מדינת ישראל.

מה היא כוללת? את הקמפיין עם האנשים השחורים על הכתפיים של נתי רביץ (5 מיליון שקל), עיצוב מחדש של אולמות קבלת הקהל (15 מיליון שקל), התקנת מערכת ממוחשבת לניהול תורים (1.5 מיליון שקל), שינוי אופיו של המרכז הטלפוני (2.5 מיליון שקל), מדים חדשים (1.5 מיליון שקל) ועוד כהנא וכהנא שיפורים ועדכוני תדמית לעובדי הרשות הגאים.

השפיץ של המהלך, שגם הוא ברוח העידן הטכנולוגי: שיתוף האזרחים. לא באמצעות שליחת SMS'ים, לא בדף פייסבוק מעודכן, אלא בקאמבק של המלשינון של פעם.

יכול להיות ששיפור האווירה ברשות אכן תתרום להעמקת הגבייה, אבל כולנו יודעים שכנראה מעט מאוד. משרדים נוצצים ופקידים נחמדים לא יגרמו לאזרחים לרוץ ולשלם מס, אלא מקסימום לשנוא את רשות המסים קצת פחות.

המלשינון לא יעשה את העבודה. הוא ידחוף להוצאת דיבה, האשמות-שווא ורדיפת אזרחים חפים מפשע, בשם "המלחמה בשחיתות" וחותמת הכשר של האוצר.

מנהל רשות המסים, דורון ארבלי, התגאה שבימים הראשונים לפעילות המלשינון, בשם המכובס "קו הצדק", קרסו הטלפנים. אני מוכנה להתערב ש-95% מהן היו תלונות-סרק של אזרחים "שומרי חוק" שהחליטו להתנקם בשכנים מעצבנים, מתחרים עסקיים, קולגות שנואים ובני משפחה בעבר ובהווה שזאת הזדמנות פז לסגור איתם חשבון.

מה יצא ממבול ההלשנות? מאמץ גדול וכסף גדול שיושקע כדי לבדוק את הפניות, כמעט שום דבר לקופת המדינה, אבל הרבה, הרבה מאוד רוע.

אז אולי במקום לבזבז 48 מיליון שקל שאין לנו על שיסוי אזרחים אחד בשני, היו מפנימים ברשות המסים שהדבר היחיד שאזרחים מבינים זו אכיפה, וככל שזו תהיה יותר אגרסיבית - היא תהיה יותר אפקטיבית.

אפשר להשקיע, נגיד, 20 מיליון שקל בגיוס 5,000 גובים מיומנים שיעשו עבודת שטח אמיתית, כזו שמלכלכת את הידיים, ותטפל אחת ולתמיד במגזרים שלמים שמעלימים מיליארדים ומטילים מורא על אלה שמעיזים להיכנס לשכונות ולעסקים שלהם ומסתכנים בלינץ'.

אבל למה להקשות. הרבה יותר פשוט לסמוך על טוב ליבם המפוקפק של "אזרחים טובים", שששים אלי הלשנות ומקווים לקבל תגמול כספי על המידע שהם מוסרים.

אגב, מי שבונה על צ'ופר כספי בתמורה להלשנה, צריך לחשוב פעמיים לפני שהוא ממהר להרים טלפון ל"קו הצדק". בגלגול הקודם שלו, המלשינון, הבטיחה רשות המסים תשלום נדיב על כל הלשנה. אז הבטיחה. המלשינים הלשינו, והרשות לא שילמה. אז אולי שווה להיות חכם ולא צודק.