שנה למהפכה בשוק הסלולר: הזנחה, רשלנות וחוסר הנהגה

הציבור הרחב מתקשה לחשוב על חברות שמרוויחות 100 מיליון שקל ברבעון ועדיין נתפסות כחלשות, אבל זו הסתכלות שטחית ■ וגם: רשות ההגבלים צריכה להתערב ולקדם את התחרות בשוק התקשורת - ויפה שעה אחת קודם

החלב והקוטג' של ענף התקשורת משולים לשוק הסיטונאי ולמחירי השימוש שגובות בזק והוט עבור השימוש בתשתיותיהן. כמו שתנובה היא מונופול בתחום החלב, ומוכרת חלב למתחרותיה, כך בזק והוט הן מונופול בתחום התקשורת הקווית והמחירים שהן גובות עבור השימוש בתשתיות שלהן יקבע את היקפה ועוצמתה של התחרות בשוק הקווי.

בתנובה המחירים מפוקחים, בשוק התקשורת מחירי המכירה לא, והתוצאה היא תחרות מאד נמוכה בשוק הקווי ושוק מרובה עיוותים. זו כמובן קביעה גסה ומכלילה אבל היא בהחלט משקפת בגדול את מצב שוק התקשורת בימים אלה של בין השמשות.

בקרת נזקים

קרוב לשנה אחר פרוץ התחרות בשוק הסלולרי, המצב בשוק מאד בעייתי. תוצאה של הזנחה, רשלנות וחוסר הנהגה מקצועית יצרו מצב של חוסר איזון קיצוני בשוק. שתי קבוצות מתחזקות לעומת שתי קבוצות שנחלשו. הציבור הרחב מתקשה לחשוב על חברות שמרוויחות 100 מיליון שקל ברבעון ועדיין נתפסות כחלשות, אבל זו הסתכלות שטחית וילדותית.

עולם התקשורת נדרש להשקעות עצומות כל שנה בתשתיות. מי שרוצה תחרות בטלוויזיה מצד סלקום ופרטנר צריך לקחת זאת בחשבון, כי בתעשיית התקשורת אין ואקום ומי שאחראי לניהול ואסדרת השוק לא יכול להתעלם מהצורך להסדיר את השוק בצורה שבה למשקיעים יהיה תמריץ להמשיך ולהשקיע.

עמדת רשות ההגבלים שנחשפה השבוע ב"גלובס", ולפיה היא מתכוונת להתערב במחירי השימוש בתשתיות אם משרד התקשורת לא יעשה זאת, מלמדת על יוזמה ואומץ מצידה ויש לקוות ולייחל למעורבות גדולה יותר של הרשות בשוק התקשורת. כאשר הרשות אומרת שיש בעייה במחירי השימוש שגובות בזק והוט היא מעבירה מסר גם לבעלים ולמנהלי החברות, שהם עושים משהו לא תקין.

האמירה של הרשות היא שהיא הגיעה למסקנה שישנם צווארי בקבוק בתחרות בשוק הקווי ושמתחיל לה להימאס מהעובדה שמשרד התקשורת אינו מצליח לפתור. הרשות הלכה כברת דרך ארוכה עם משרד התקשורת כאשר אימץ מודל תחרות חדש של ארבע קבוצות תקשורת. הרשות נתנה למשרד להוביל את מבנה התחרות כי ראתה שכחלון מגלה אקטיביות והוא פועל ליצירת תחרות בסלולר.

אבל האמת המרה היא שהדבר היחידי שנעשה בשוק התקשורת היה התחרות בסלולר, וכאשר כחלון לקח צעד אחורה לטובת משרד הרווחה, כלום, אבל כלום לא נעשה בשוק. כחלון נתפס כמעין חלוץ מטרה שבא הבקיע גול וירד לחדר ההלבשה במחצית, אבל מה לעשות ולמשחק יש שתי מחציות?

העובדה שבזק והוט קובעות את מחירי השימוש בתשתיות בעצמן ומשרד התקשורת יושב ומביט בהן כמו עציץ במקום למלא את תפקידו זו תופעה שקשה להסביר. אם המחירים לגיטימיים יתכבד המשרד ויגיד זאת בפירוש. אם המחירים מהווים כשל שוק שמונע יצירת תחרות נא לקום ולהתערב. לא להחליט זה הכי גרוע.

כמו שקרה בשוק הסלולרי, מסתבר כי משרד התקשורת לא מסוגל לבדו לחולל רפורמות מרחיקות לכת. האמת היא שכחלון בלי יהודה סבן ובלי ערן פולק מאגף התקציבים, לא היה מצליח ביצירת התחרות בשוק הסלולרי. הדחיפה והגיבוי שנתנו לכחלון הייתה דרמטית במונחים של שיתוף פעולה בין המשרדים לטובת הצרכנים.

עכשיו זהו תורה של רשות ההגבלים העסקיים לקחת את היוזמה. היא צריכה להראות שהיא סיירת מובחרת בקידום התחרות ולא לשבת כצופה מן הצד. יותר מדי זמן שוק התקשורת לא היה בפוקוס של הרשות והגיע הזמן שתחזור אליו ויפה שעה אחת קודם.