פחות לקוחות, יותר מזומנים

פרטנר מאבדת הכנסות ורווחים - אבל משפרת את התזרים

התחרות החריפה בשוק הסלולר מתבטאת בתוצאות החברות בתחום כבר מתחילת השנה שעברה, והיא צפויה להערכת האנליסטים המכסים את הענף להימשך גם לתוך 2013. לצד הירידה הדרמטית בהכנסות ברבעונים האחרונים, שולי הרווח (הרווחיות הגולמית והרווחיות התפעולית) מתכווצים והרווח בשורה התחתונה יורד בהתאמה, אם כי החברות מצליחות להקטין את "המכה" דרך התייעלות וצמצום משמעותי בהוצאות.

בפרטנר שנרכשה לאחרונה על ידי חיים סבן, ההכנסות ברבעון השלישי של 2012 ירדו ל-1.315 מיליארד שקל, בהשוואה ל-1.43 ברבעון קודם ו-1.57 מיליארד בזה שלפניו. הרווח התפעולי ירד מ-248 מיליון שקל ברבעון ראשון אשתקד ל-245 מיליון שקל בשני ו-217 מיליון שקל בשלישי. הרווח הנקי ירד מ-146 מיליון שקל ברבעון הראשון ל-120 ברבעון השני עד ל-110 מיליון ברבעון השלישי. הרווחים דווקא מבטאים מצב שמול הנפילה בהכנסות (כ-250 מיליון שקל בשני רבעונים), הרווח בשורה התחתונה איבד רק 36 מיליון שקל, וזה כאמור בזכות הצמצום בהוצאות.

אבל ההפתעה בדוחות הכספיים נמצאת דווקא בדוח תזרים המזומנים. התזרים מפעילות שוטפת של פרטנר דווקא השתפר על פני התקופה - ברבעון הראשון אשתקד היה 350 מיליון שקל, עלה ל-417 מיליון שקל ברבעון השני ובשלישי הוא כבר הסתכם ב-491 מיליון שקל. המגמה הזו מנותקת לגמרי מהמגמה בעסק עצמו, ולמעשה היא ממש הפוכה. מעבר לכך - הפער בין התזרים מפעילות שוטפת לרווח, הולך וגדל.

פרטנר מייצרת זה שנים תזרים מזומנים גבוה משמעותית מהרווח שלה, בעיקר מכיוון שבתזרים מנטרלים את הפחת וההפחתות (הוצאות אלו אינן במזומן - הן משפיעות על דוח הרווח-והפסד ולא על דוח תזרים), וכן מכיוון שבדוח תזרים מפעילות שוטפת פרטנר לא כוללת את תשלומי הריבית. תשלומים אלו (בגין הלוואות ואיגרות חוב) יכולים על פי החשבונאות להירשם בדוח תזרים המזומנים מפעילות שוטפת או בדוח התזרים מפעילות מימון. פרטנר בחרה בדוח תזרים מפעילות מימון, ומכאן שבעצם היא נטרלה את המימון מהתזרים מפעילות שוטפת. הסיבות המוזכרות גורמות באופן טבעי לתזרים המזומנים מפעילות שוטפת להיות טוב יותר מהרווח, אבל כאמור הפער רק הולך וגדל ברבעונים האחרונים.

שינויים בהון החוזר התפעולי

איך זה ייתכן? איך זה שתזרים המזומנים מפעילות שוטפת הולך וגדל בשעה שהפעילות בדעיכה, ואיך הפער בין התזרים לרווח גדל? נתחיל מהבסיס: בהגדרה, תזרים שונה מהותית מרווח, כשחברות יכולות להרוויח ובאותו זמן לשרוף מזומנים, וההיפך; כל עסק, כל ענף, כל חברה והסיבות הספציפיות להם שמשפיעות על התזרים.

ככלל, תזרים המזומנים מפעילות שוטפת (שהוא העיקרי, אך בצמוד לו מתפרסמים גם תזרימי המזומנים מפעילות השקעה ומפעילות מימון) אמור לבטא את התקבולים בניכוי התשלומים של הפירמה מעסקי הליבה שלה בתקופה מסוימת. כך, שעל פניו, אם מצב העסק הורע ביחס לתקופה קודמת, צפוי שזה יתבטא בתזרים המזומנים, כשהנתון הזה מבטא למעשה כמה כסף נכנס לקופה או יצא ממנה כתוצאה ממכירות ושירותים שקשורות לעסק עצמו.

ובאופן ספציפי, התזרים מפעילות שוטפת של פרטנר אמור לייצג את התקבולים מעסקי התקשורת - תקבולים מלקוחות עבור שירותי סלולר, עבור רכישת סמארטפונים, בגין שירותי טלפוניה (012), או שימוש בטלפון קווי, ועוד. מנגד, יש להוריד מהתקבולים הללו את התשלומים בתקופה שקשורים לעסק עצמו - תשלומים בגין שכר לעובדים, שכר דירה, רכישת הסמארטפונים (רכישת מלאי) ועוד.

מעבר לכך, בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת מתבטא השינוי בהון החוזר התפעולי של החברה (סעיפי הלקוחות, מלאי וספקים). כאשר החברה מגדילה את יתרת הלקוחות שלה, היא בעצם מממנת אותם; זה בא על חשבון המזומנים בקופה ופוגע בתזרים המזומנים. אותו כנ"ל לגבי סעיף המלאי - כשמלאי החברה גדל, המשמעות היא שהחברה עצמה מממנת יותר מלאי, וזה בא על חשבון המזומנים שלה. מנגד, אם יתרת הספקים גדלה, הרי שהחברה ממומנת יותר בידי אחרים (ספקים), וזה תורם לה מזומנים, כלומר משפר את התזרים שלה בתקופה שבה התרחש התהליך.

בחשבונאות יש קיצור דרך להגיע לדוח תזרים המזומנים מפעילות שוטפת. במקום לסכום את התקבולים בניכוי התשלומים, יוצאים משורת הרווח ועושים עליה התאמות כדי להביא אותה לתזרים, כשבין היתר מעדכנים את השינויים בסעיפי ההון החוזר התפעולי. לשם ההמחשה - אם יתרת הלקוחות בסוף רבעון שני היא 200 ובסוף הרבעון השלישי היא עלתה ל-280, אזי יש גידול של 80 ביתרה, שמשמעו מימון גדול יותר של החברה כלפי לקוחותיה. את הגידול הזה צריך חשבונאית לתאם/להוריד בדרך מהרווח לתזרים, כשאכן נרשמת פגיעה של 80 מיליון שקל בתזרים. מנגד, אם היתרה בסוף רבעון שני היא 200, אבל בסוף רבעון שלישי היא 120, הרי שהירידה הזו מבטאת תשלום של הלקוחות, ולכן זה נוסף לתזרים המזומנים.

מכרה סמארטפונים באשראי נדיב

ועכשיו אנחנו מתקרבים לתשובה - השיפור בתזרים המזומנים של פרטנר על פני הרבעונים האחרונים נובע מכך שיתרת הלקוחות ירדה (ומשמעותית). פשוט, היקף העסקים ירד ובהתאמה גם חוב הלקוחות ירד. לכאורה זהו אבסורד, אבל ככה זה כשהעסקים בדעיכה - התזרים משתפר כי הגבייה ששייכת לעסקאות בתקופות קודמות, עולה על העסקאות בתקופה הנוכחית.

זאת ועוד - פרטנר מכרה לפני שנה ושנתיים סמארטפונים במספרים מאוד גבוהים, אבל היא מכרה אותם באשראי מאוד נדיב (24 או 36 תשלומים). בדוח הרווח והפסד העסקה הזו נרשמה, אבל התקבולים הם על פני זמן, ועכשיו הם באים לידי ביטוי ביתר שאת. במילים פשוטות, מימון הלקוחות שרכשו את הציוד התבטא בעבר בתזרים שלילי, אבל עכשיו זה מתהפך לתזרים חיובי.

שני האלמנטים האלו מתבטאים ביתרת הלקוחות שהולכת ויורדת על פני התקופה האחרונה, ובמקביל הם מסבירים את השיפור בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת. כמו כן, הם מסבירים את הגידול בפער בין התזרים לרווח. הפער הזה הוא כאמור מובנה, בגלל הפחת ההפחתות והריבית ששולמה, והוא גדל כי ברבעונים האחרונים נוצרה התאמה (חיובית) הולכת וגדלה, שנובעת מהקיטון בהכנסות.

ומתי זה ייעצר? מתי הגידול בתזרים המזומנים ייעצר והפער יתייצב? כשהעסק יתייצב, ויתרת הלקוחות תישמר באותה רמה.

הכותב הוא מרצה לחשבונאות, ניתוח דוחות כספיים והערכות שווי, ויועץ בתחומים אלו. בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו

איך תפח
 איך תפח