הזדמנות או סכין נופלת: הבורסה תדביק הפער מחו"ל?

האם כדאי להתמקד בהשקעה בשוקי המניות הגלובליים, או אולי עדיף לשמור על ההטיה לטובת השוק המקומי ■ אנשי בתי ההשקעות איילון ואקסלנס מתווכחים, וממליצים בהתאם

מדדי המניות בוול סטריט נהנים זה תקופה ממומנטום חיובי, ובסוף ינואר חצה מדד S&P 500 את הרף הפסיכולוגי של 1,500 נקודות - בראשונה מאז 2007. מנגד, שוק המניות המקומי ממשיך להציג ביצועי חסר לעומת מקביליו מעבר לים. כך, בעוד מתחילת השנה מדד המניות האמריקני הוסיף לערכו קרוב ל-4%, המעו"ף התחזק רק ב-1%. האם למשקיעים כדאי להתמקד בשווקים הגלובליים, או אולי עדיף לשמור על ההטיה לטובת השוק המקומי? בתי ההשקעה חלוקים בדעתם.

"שוק המניות הישראלי סובל מנחיתות. מנקודת המבט שלנו, כאשר מדברים על השקעות בכלל והשקעות בנכסי סיכון בפרט, יש להעניק לפטריוטיות משקל צנוע", אומר יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. הוא סבור, כי השקעה במדדי מניות גלובליים, בדגש על שילוב בין פיזור גיאוגרפי למגזרי, עדיפה על פני שוק המניות המקומי, שכן לדבריו, השוק בישראל אינו מאפשר פיזור מגזרי ראוי במגוון רב של תחומים, ומונע פעמים רבות משיקולי נזילות ומסחר.

"הרגולציה האגרסיבית הופכת את האנליזה המגזרית המקומית ללא רלוונטית. בניגוד ללקונת הפיזור המגזרי בשוק המקומי, השווקים הגלובליים מאפשרים אינסוף השקעות מגזריות נזילות וסחירות בתנאים רגולוטוריים יציבים יחסית", אומר פגוט. "באשר לסיכון המטבעי, הנגזר מהחזקת מניות זרות - הרי במידת הצורך הוא ניתן לנטרול נקודתי".

באיילון סבורים, כי פיזור מגזרי מהווה נדבך חשוב ומשלים לפיזור הגיאוגרפי. זאת הודות לחשיפה למגזרים ספציפיים הצפויים להניב תשואת יתר אל מול מדדי השוק מחד, ומניעת הסיכון בהשקעה בנייר בודד (אשר ביצועיו חורגים לעתים מאלה של המגזר), מאידך.

"פיזור גיאוגרפי מאפשר לנו לזהות את הכלכלות המצויות במומנטום חיובי, ולהגדיל אליהן חשיפה, ומנגד למזער חשיפה לכלכלות המצויות בדעיכה", מוסיף פגוט, שמעניק משקל יתר להשקעה במגזר הפיננסים בארה"ב ומגזר הצריכה הפרטית בסין בשנה הקרובה.

"על בסיס הרווחים החזויים של 2013, מגזר הפיננסים בארה"ב מתומחר במכפיל רווח עתידי של 11.5 - הנמוך ביותר מבין עשרת המגזרים הנכללים במדד האמריקני", הוא אומר, "במקביל, לפני הנתונים הקיימים, אנו מעריכים כי פניה של הכלכלה הסינית להאצה בקצב הצמיחה, ולפיכך נרצה להשקיע במשקל יתר בכלכלת ענק זו בשנת 2013".

באיילון מבהירים, כי הם אינם פוסלים השקעה בשוק המניות המקומי, אולם סבורים, כי עליו להוות חלק צנוע בתיק המניות הגלובלי. "ליבת תיק המניות צריכה להתבסס על מדדי מניות גלובליים ומגזרים גלובליים מומלצים, אולם איננו ממליצים על בחירה פרטנית של מניות זרות מדאון טאון תל אביב, אלא על אלוקציה גיאוגרפית ומגזרית טובה", מסכם פגוט.

"לקבל מידע ישיר מההנהלות"

על רקע המגמה המתמשכת של הסטת כספים לשוקי חו"ל, בבית ההשקעות אקסלנס מזכירים, כי השוק המקומי נהנה מלא מעט יתרונות. "נראה שקיימות אינספור סיבות לתעדוף שווקים בחו"ל, בין היתר בשל הנתונים המבניים, כגון המצב הגיאו-פוליטי, החששות ממשבר בשוק הנדל"ן המקומי, פוטנציאל הצמיחה המוגבל ביחס לשווקים הבינלאומיים ועוד. למרות זאת, בעשור האחרון הצליח השוק המקומי לספק תשואה עודפת על שוקי חו"ל", אומר עמית מורן, מנהל תחום מניות מוסדי באקסלנס ניהול השקעות.

בבית ההשקעות מציעים להתלבט היטב לפני ביצוע השקעה בחו"ל, בשל החסרונות המבניים שעשויים להופיע בתחום זה. "למנהל ההשקעות המקומי יש את הפריבילגיה לקבל מידע ישירות מהנהלת החברה. בנוסף, השוק המקומי נהנה מרוח יזמות של חברות צמיחה, בשילוב חברות מבוססות בינלאומיות משגשגות בתחומן", מציין מורן, שמתייחס גם לפן הכלכלי: "בראייה רוחבית, מדד ת"א 100 מגלם מכפיל של 10.8 לעומת מכפיל 12.3 של מדד ה-S&P. לכן, בהתחשב במכלול השיקולים, דעתנו כי נכון להישאר מוטים לשוק המקומי".

בהקשר זה, באקסלנס מזהים מספר מניות שהן בעלות פוטנציאל השקעה. הראשונה היא זו של חברת התקשורת בזק. בבית ההשקעות רואים בה "חברה יציבה עם תמחור סביר (ev/ebitda של 5), ועם יתרונות בסיסיים בהשוואה לחברות הסלולר (אינטרנט קווי, טלוויזיה, טלפוניה ומיתוג)", ומעריכים כי היא תצליח "להתמודד עם האתגרים התחרותיים והרגולטוריים".

ההמלצה השנייה היא על בנק מזרחי טפחות, אשר נסחר כיום בדיסקאונט של כ-10% ביחס להון החזוי בשנת 2013. להערכת אקסלנס, הבנק ימשיך להציג תשואה עודפת על ההון ביחס למגזר הבנקאי בישראל, "הודות לניהול השמרני ואיכות האשראי הגבוהה שלו".

המלצה שלישית היא על כיל, השחקנית החמישית בגודלה בעולם בשוק האשלג, אשר "נהנית מיתרון בתחום העלויות בהשוואה למגזר שבו היא פועלת. במבט קדימה לשנת 2013 אנו מניחים ששוק האשלג ישתחרר מהקיפאון שאחז בו בחודשיים האחרונים. בנוסף, המשך צמיחה בביקושים מהמזרח הרחוק והמשך חולשת הדולר הופכים את כיל להשקעה אטרקטיבית יותר".

הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לאקסלנס אין עניין אישי בנושא הכתבה. לקבוצת דלק, שאליה משתייכת קבוצת אקסלנס, החזקות בתחום הגז והנפט

ההשקעות המומלצות
 ההשקעות המומלצות