יותר רווקים רכשו דירות חדשות ב-2012

עלייה של 31% בשיעור הרווקים שרכשו דירות חדשות ב-2012; השיטה: קונים בגבעתיים, שוכרים בת"א

מחקר של חברת "אלדר שיווק" מגלה כי בשנת 2012 חלה עלייה של 31% בשיעור הרווקים שרכשו דירות, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. סקר שפרסם הלמ"ס לפני חודשים מספר מגלה כי 65% מהגברים בני 25-29 ו-46% מהנשים באותם גילים הם רווקים, נתון שמשפיע ישירות על ענף הנדל"ן.

המחקר של חברת אלדר הקיף למעלה מ-45 פרויקטים חדשים בארץ ובחן את העדפותיהם של רוכשי הדירות השייכים לפלח השוק של "סינגלס", הכולל רווקים/פרודים/גרושים וכיו"ב.

לדברי רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק, "כיום, כשגיל הנישואים הממוצע עולה, הרווקים נמצאים במציאות אחרת לעומת מה שהיה בישראל לפני עשר שנים. יש אחוז גבוה מאוד של סינגלים שסיימו ללמוד ונמצאים כבר עמוק בתוך הקריירה. אנשים כאלה כבר הספיקו לצבור הון עצמי קטן שמאפשר להם לרכוש את הדירה הראשונה שלהם. לפני 10-15 שנים לא היה בכלל פלח שוק כזה, מכיוון שהיה קשה למצוא רווקים בני 29".

מהמחקר עולה כי כ-80% מהסינגלס בישראל רכשו במחצית הראשונה דירות קטנות בנות 2-3 חדרים. 20% מהם רכשו דירות גדולות יותר (4 חדרים ומעלה) חלקם עשו זאת במטרה להשכיר את הדירות ובדמי השכירות לכסות את המשכנתא ולשכור דירה קטנה יותר באזורים שמתאימים לאורח החיים שלהם.

לדברי כהן, "את פלח השוק של הסינגלס פחות מעניינים שירותים כמו בתי ספר, ספרייה או פארקים. הם מעדיפים לגור במרכזי הערים, קרוב למרכזי תעסוקה ולמקומות בילוי, ועם נגישות תחבורתית טובה".

תל אביב עדיין מובילה

על פי המחקר, פחות נשים סינגליות רוכשות דירות חדשות מאשר גברים, כך שמתוך כלל רוכשי הדירות בפלח שוק זה כ-68% הינם גברים, ורק 32% הן נשים.

עוד עולה מהמחקר שלנשים העדפות שונות וסדר עדיפויות שונה מגברים בפלח שוק זה. נשים גרושות מעדיפות, על פי רוב, להתפשר על המיקום לטובת גודל הדירה. לעתים הן מתרחקות מאזור מגוריהן הקודם, או ממרכז הארץ, על מנת לרכוש דירה גדולה יותר באזור מפותח, לגידול הילדים.

תל אביב אמנם נחשבת עדיין לבירת הרווקים, אך מחירי הדירות הגבוהים וכמובן גם מחירי השכירות שעלו בשנה האחרונה בעשרות אחוזים, מרחיקים ממנה את הרווקים. "תל אביב הייתה ונשארה בירת הרווקים אך העלייה החדה במחירי הדירות הרחיקה חלק גדול מהרוכשים לרמת גן ולגבעתיים. מי שבכל זאת מתעקש לגור בתל אביב, עושה זאת בדירות שכורות ומממן אותן באמצעות דירה שנרכשה בערי המסגרת במעגל השני והשלישי, ומסייעת לממן את השכירות הגבוהה בתל אביב", מוסיף כהן.

הסינגלס בישראל רכשו בשנה החולפת דירות בטווח מחירים של מיליון עד מיליון וחצי שקל בממוצע. אלה הנמנים על רמה סוציו אקונומית גבוהה, כמו למשל עובדי היי-טק, יחפשו לרוב דירה יוקרתית ומאובזרת יותר במגדלים ובמתחמים חדשים. עם זאת, בכל הקשור למפרט הטכני רוכשי הדירות הרווקים אינם שונים ממשפרי הדיור או מזוגות נשואים. "חשוב להם לקבל דירה עם מפרט עשיר, חנייה צמודה ומרפסת, בדיוק כמו כל רוכש אחר", מסביר כהן.