היצוא של אינטל מישראל הוכפל ל-4.6 מיליארד ד' ב-2012

אינטל מדווחת כי היקף רכש הגומלין מספקים מקומיים הגיע בשנה החולפת ל-737 מיליון דולר, וכי השקיעה בפעילות הישראלית כ-1.1 מיליארד דולר השנה

מסיבת העיתונאים השנתית של אינטל שהתקיימה היום (א') אפשרה לחברה להציג את המספרים המרשימים הרגילים שלה - יותר מהכפלה של הייצוא שנתי בשנת 2012 לסך של 4.6 מיליארד דולר, לעומת 2.2 מיליארד דולר בשנה הקודמת; גידול של 760 עובדים, כ-10%, לסך של 8,500 מועסקים ישירים; והיקף תעסוקה עקיפה ע"י עובדי קבלן מצד שלישי בהיקף של 25,500.

עוד ציינה אינטל, כי היקף רכש הגומלין מספקים מקומיים הגיע בשנה החולפת ל-737 מיליון דולר וכי השקיעה בפעילות הישראלית כ-1.1 מיליארד דולר השנה. אלא, שמאחורי הקלעים נמצאת הפעילות של אינטל בישראל תחת אווירה שונה מהותית מהרגיל.

בראש ובראשונה, הפיל הגדול שהיה בחדר ולא הוזכר מכיוון שנחשב כבר לחדשות דאשתקד, היה ההחלטה של הנהלת אינטל ממאי השנה להקים את המפעל המתקדם של החברה שייצר בטכנולוגיה של 14 ננומטר - באירלנד. ההחלטה שהתקבלה אז על חשבון הקמת המפעל בישראל, מעמידה בחשיבות גדולה מתמיד את המאבק של קברניטי אינטל המקומית ושל ממשלת ישראל, שהמפעל הבא עם טכנולוגיה של 10 ננומטר יהיה כאן.

הנושא השני שעומד על הפרק ולא הוזכר הוא המנכ"ל החדש של אינטל העולמית שזהותו עדיין אינה ידועה. בחודש מאי השנה אמור לסיים את הקדנציה פול אוטליני, ועל החלפתו מתמודד גם נציג ישראלי, דדי פרלמוטר. אינטל, כך על פי הפרסומים, עשויה למנות מנכ"ל חדש שיטלטל את האסטרטגיה הקיימת בכדי להכניס את החברה למודל פעילות שונה. מה תהיה ההשפעה של החלטות שכאלו על הפעילות בישראל? זו שאלה שנותרה תלויה באוויר.

בינתיים, התאמצו באינטל ישראל לשדר עד כמה המספרים של החברה במסגרת הפעילות בישראל עונים על הציפיות, ואף הרבה מעבר. לטענת החברה, במשך העשור האחרון היא השקיעה בפעילות המקומית 10.5 מיליארד דולר וקיבלה מענקים של 1.3 מיליארד דולר בלבד. מולי אדן, נשיא אינטל ישראל וסגן נשיא בכיר בחברה העולמית, אמר כי "אנחנו מאוד גאים בשנה הזו".

"אור אדום"

מכאן עבר אדן לשיעור בכלכלה פרקטית, עם סאב-טקסט לפיו 'כדאי למדינה מאוד שהמפעל הבא שלנו יהיה כאן'. אדן הסביר כי הוא רואה ארבעה עמודי טווח לכלכלת ההיי-טק הישראלית: תעשייה צבאית, סטארט-אפים, חברות גדולות ישראליות ואת החברות הרב-לאומיות, ואמר כי "אני לא מאמין שיש חברה ישראלית שיכולה להשקיע מיליארדים במו"פ, ולכן צריך שווי משקל בין כל הסגמנטים האלו".

אדן הציג שקף שהראה כי הייצוא של אינטל הוא כ-10% מכלל הייצוא התעשייתי של ישראל ו-20% מייצוא ההיי-טק בארץ, "ועכשיו אתם צריכים להגיד וואו", אמר לנוכחים והוסיף כי "אם אינטל לא הייתה מגדילה את הביצועים השנה - הייצוא של ההיי-טק הישראלי היה קטן ב-10%, וזה מבחינתי אור אדום". אינטל לדבריו, אחראית לשליש מהייצוא הישראלי לסין. "תורידו את הגידול באינטל וזה יוריד את הייצוא אליה ב-16%", ציין אדן ואמר כי "בזמן האחרון יש חגיגה כזו לכרוך את כל החברות באותה החבילה". בכך התייחס, ככל הנראה, לפרסומים בעיתונות שמדגישים את ההנחות על היקפי המסים שמשלמות החברות הגדולות . "אני מבקש מכל מי שכותב על אינטל לראות את כל הפרטים. התרומה שלנו לכלכלה ולמדינת ישראל היא אדירה", אמר.

"לא מדובר בצמצומים"

בשאלה לגבי האפשרות שאינטל תגייס עובדים גם השנה, אמר אדן כי "אני לא רוצה בשלב זה להתייחס לגידול בהיקפי הפעילות. באופן טבעי, בעקבות המצב הכלכלי בעולם רוב החברות נכנסות למגננה או לצמצומים. אצלנו לא מדובר בצמצומים, אבל אני רוצה לראות קודם כל שהכלכלה תתייצב לפני שאני מדבר על גידול, למרות שאני יודע שבפעילויות מסוימות נגדל". כמו כן, מקסין פסברג, מנכ"לית אינטל ישראל וסגנית נשיא בחברה העולמית, סיפקה התייחסות פומבית ראשונית ומעניינת לנושא המפעל הקודם של אינטל, ה-FAB 18 בקרית גת, שנמצא כעת בידי חברת מיקרון ועתידו בסימן שאלה.

"מיקרון זו חברה עצמאית", אמרה פסברג, "אנחנו לא חלק מההנהלה שלה ולכן אנחנו מכבדים את היכולת שלה להתמודד עם המצב, וכאשר יפלו החלטות נגיב. בינתיים אין שם החלטות ומה שכתוב בעיתון (צפי לפיטורים המוניים של מאות עובדים - ש.ש) לא מגובה במציאות. צריך להפנות את השאלות ליונתן ונד, מנכ"ל מיקרון בישראל".