בקרוב ברשת: נוסח חדיש של החלטות מועצת מקרקעי ישראל

אחרי 20 שנים של דרישות בממשלה ובכנסת והמלצות של ועדות מקצועיות, לפשט ולצמצם את ההחלטות המתקבלות במועצת מקרקעי ישראל, הושלמה העבודה ■ הקודקס החדש יחליף את 1,300 החלטות המועצה שחלקן לא ברורות וסותרות זו את זו‏

אחרי 20 שנים של דרישות בממשלה ובכנסת והמלצות של ועדות מקצועיות, לפשט ולצמצם את ההחלטות המתקבלות במועצת מקרקעי ישראל, הושלמה עבודה רחבת היקף של קודקס החלטות מועצה מצומצם ומאוחד. הפרויקט נערך לאור החלטת הממשלה מ-2009 במסגרת הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, שהכרזתה צפויה בקרוב.

הפרויקט בוצע על ידי היועץ המשפטי של ממ"י עו"ד ינקי קוינט, שעמד בראש צוות משפטנים ואנשי מידע בממ"י. הקודקס המוצע מנגיש ומשפר באופן משמעותי את החלטות מועצת מקרקעי ישראל, החלטות שהן למעשה קווי המדיניות הקרקעית, שעל פיהם צריך לפעול מינהל מקרקעי ישראל.

עד כה התקבלו במועצת מקרקעי ישראל כ-1,300 החלטות שונות, ולדברי עו"ד קוינט, "בחלקן נתגלו ליקויים בניסוח, החלטות שהיו כטלאים טלאים, דבר שיצר סתירה בין החלטות, הקשה על התמצאות והיה נהיר ליודעי ח"ן בלבד".

התופעה של ריבוי החלטות והחלטות סותרות בולטת בעיקר בהגדרות, אפילו בהגדרות בסיסיות כמו למשל דמי חכירה, בהליכי העברת זכויות בקרקע, בקרקע החקלאית וזכויותיהם של בעלי נחלה בקיבוצים ובמושבים, ועוד.

בקודקס המוצע 13 פרקים עיקריים: מועצת מקרקעי ישראל, הגדרות כלליות, תכנון פינוי ופיתוח, מדיניות הקצאת קרקעות, רישום והסדר קרקעות, קרקע עירונית, הקצאת קרקע למוסדות ציבור, קרקע חקלאית, כרייה וחציבה, שמירת קרקעות, הקצאת קרקע למיעוטים, מתקנים ומאגרים, הגדרות פרטניות ומיוחדות. בכל ראש פרק בקודקס יש סעיפי משנה מפורטים וקלים להתמצאות וחיפוש, בניגוד להחלטות הקודמות שהיה קשה להגיע אל תכניהן אם לא היה בידי המחפש מספר ההחלטה הרלוונטית. ‏

המינהל פנה לציבור בבקשה לקבל הערות והצעות על טיוטת הקודקס באתר האינטרנט של ממ"י, תוך חודשיים (עד 21 באפריל), והציפייה היא לקבל הערות בעיקר מעורכי דין העוסקים במקרקעין, משמאי מקרקעין, יזמים ופעילים בענף הנדל"ן. בסיום שלב ההערות והתיקונים יובא הקודקס לאישור מועצת מקרקעי ישראל, על מנת שיקבל בעצמו מעמד של החלטת מועצה כוללת, המחליפה את 1,300 ההחלטות הקודמות.

מועצת מקרקעי ישראל תצטרך לערוך גם התאמה של החלטותיה למדיניות של המינהל. למשל, על פי הנחיית הממשלה והחלטות המועצה שהתקבלו בשלב הראשון של הרפורמה, פעולות התכנון אמורות היו לצאת ברובן לרשויות המקומיות, אולם מתווה הרפורמה השתנה ועיקר התכנון יישאר בממ"י.