גם תפקוד וינשטיין נשפט

הרשעה סתם לאביגדור ליברמן לא תפצה על סגירת התיק העיקרי

אביגדור ליברמן אינו היחיד העומד היום למשפט. יחד איתו, ממש לידו, ניצב גם היועץ המשפטי לממשלה, שהחליט על הגשת כתב האישום נגד שר החוץ.

יהודה וינשטיין לא נחשד כמובן בעבירה כלשהי. מה שעומד למבחן הוא התפקוד שלו בפרשיות ליברמן. מבחינת הקריירה, ההחלטה שתתקבל לגבי ליברמן תהיה חשובה לויינשטיין לא הרבה פחות מאשר לנאשם עצמו.

ההחלטה שהדהימה

וינשטיין שם את כל קלפי פרשיות ליברמן על העניין הזה של השגריר בבלארוס. את התיק העיקרי והכבד נגד ליברמן, שעסק בחשדות לשוחד, שיבוש הליכים ומה לא, וינשטיין החליט לסגור מחוסר ראיות מספיקות. לאחר שכבר הודיע על כוונתו להגיש כתב אישום. לאחר בדיקה נוספת שכללה את שמיעת פרקליטו של ליברמן בשימוע, שינה וינשטיין את טעמו והחליט על סגירה.

זו הייתה החלטה מפתיעה, אם להתבטא בעדינות. היא די הכתה בתדהמה לא רק את הציבור, אלא גם לא מעטים מבין אנשי הפרקליטות עצמם. כמו, למשל, את פרקליט המדינה משה לדור, שחשב שבאישומים נגד ליברמן יש סיכוי סביר להשיג הרשעה. אבל וינשטיין הכריע, ולא היה אפשר לעשות דבר נגד זה.

עצם לכלבי השמירה

במקביל החליט וינשטיין להגיש נגד ליברמן כתב אישום על שקידם את השגריר בבלארוס זאב בן-אריה, בתמורה למסמכים חסויים בעניין ליברמן שהגיעו לידי השגריר. האישום: מירמה והפרת אמונים. לא אישום פשוט בימים ובאקלימים רגילים.

אבל לאחר ביטול אישומים על שוחד ומירמה ושיבוש וכל השאר, זה נראה כמו היטפלות. כאילו אמר היועץ לעצמו שאם יפטור את ליברמן בכלום, הוא ייצלב על כך בתקשורת ובציבור. אז הוא זרק עצם לכלבי השמירה הנובחים. זה הרושם.

צריך לומר ביושר כי בתחילה האישום הזה נראה מפוקפק יותר מאשר עכשיו, כי הראיות נראו די עלובות, וכל העניין נראה מיותר.

למזלו של וינשטיין, ליברמן הדיח את סגנו דני איילון מהרשימה לכנסת. טעות חמורה, לגבי מי שנמצא בצרות שלסגנו יש מידע עליהן. ואמנם לא עבר זמן רב, ואיילון התחיל לזמר על פרשת קידום השגריר, ולפתע קיבל התיק הזה משקל שלא היה לו לפני כן.

הרשעה "סתם" לא תפצה

היום, אם כן, נראית החלטתו של וינשטיין להגיש אישום בעניין זה קצת יותר טוב. אם כי - וגם את זה צריך לומר ביושר - ממש לא "באשמתו" של היועץ. מכל מקום, נראה כי קיים עכשיו סיכוי ריאלי להשיג הרשעה בתיק זה.

אבל הרשעה סתם לא תספיק כדי "לפצות" על סגירת התיק העיקרי. כל החלטה שתאפשר את המשך כהונת ליברמן בממשלה תהווה כתם משמעותי על הרקורד של וינשטיין. כי אם הוא טועה לגבי הראיות בתיק היותר קל - אולי הוא גם טעה בסגירת התיק הכבד, כפי שסבורים רבים מאוד?