"גלובס" ממשיך לחשוף את שערוריית הטבות המס לתאגידי הענק: אינטל ישראל הרוויחה 1.5 מיליארד ד' ב-2009 ושילמה רק 24 מיליון ד', שיעור מס של 1.6%

בדיקת "גלובס": שיעורי המס של אפל, דיסני ומקדונלד'ס - פי שלושה משיעור המס ששילמה טבע ■ טבע: "ההטבות סייעו לבניית הבסיס התעשייתי בישראל"

כחלק מתוכנית ההטבות שמהן נהנית אינטל בעקבות המענק שקיבלה לצורך הקמת המפעלים בישראל, נכנס גם נושא ההטבות על תשלום המסים. בשנת 2005 אישרה הממשלה לאינטל מענק של כ-525 מיליון דולר להקמת המפעל FAB 28 בקרית גת, שנחשב היום - לאחר שדרוג שעבר בשנה האחרונה - לאחד המפעלים המובילים של החברה בעולם. על התרומה שלו לכלכלה המקומית ניתן ללמוד ממסיבת העיתונאים שערכה החברה היום (א').

כחלק מההטבות קיבלה אינטל גם תשלום מס מופחת של 0% למשך השנתיים הראשונות לפעילותו של המפעל (השנים 2009-2010), ומיסוי של 10% ב-13 השנים שלאחר מכן. בשנת 2009 באה ההטבה הזו לידי ביטוי באופן קיצוני. מדוח שחיברה חברת הייעוץ תבור כלכלה עבור משרד התמ"ת עולה כי הכנסותיה של אינטל ישראל הסתכמו באותה שנה בכ-2.7 מיליארד דולר, עם שיעור רווחיות תפעולי של 55% (רווח תפעולי של 1.5 מיליארד דולר) כ-1.4 מיליארד דולר רווח נקי ותשלום מס של 24 מיליון דולר בלבד (1.6% בלבד על הרווח התפעולי). סכום זה מביא בחשבון גם תשלום עבור שנים אחרות.

במרוצת העשור הקודם - השנים 2000-2009 - שילמה אינטל מסים כוללים בהיקף של 965 מיליון דולר בישראל. 432 מיליון דולר מתוכם התייחסו למיסוי על עובדים, וכל השאר התייחסו למיסוי הפעילות העסקית.

גם כאשר החל FAB 18, המפעל הקודם בקרית גת (שכעת המשך דרכו בסימן שאלה תחת בעלות מיקרון), לפעול נהנתה אינטל מהכנסות ורווחיות גבוהות עם תשלומי מס נמוכים. אינטל מכרה בשנים 2000 ו-2001, כ-1.3 ו-1.15 מיליארד דולר, בהתאמה, עם רווחיות תפעולית שסביב ה-50% ונהנתה מתשלום מסים של 78 ו-57 מיליון דולר, בהתאמה, בלבד.

אינטל
 אינטל

טבע מול הענקיות הבינלאומיות

עד כמה נמוך ומגוחך שיעור המס האפקטיבי שמשלמת טבע, ענקית הגנריקה הישראלית, אפשר להבין מהשוואת שיעורי המס של החברה לאלו של ענקיות בינלאומיות אחרות. מבדיקת "גלובס" עולה כי שיעורי המס האפקטיביים שמשלמת טבע נופלים משמעותית מענקיות טכנולוגיה וחברות מסורתיות אמריקאיות בצורה משמעותית.

"גלובס", נזכיר, חשף בשבוע שעבר כי שיעור המס האפקטיבי הממוצע של טבע בשבע השנים האחרונות (2006-2012) עמד על 10.5% בלבד - בגין כל פעילותה - ועל 3.7% בלבד בגין פעילותה בארץ. שיעור מס החברות בישראל עמד בשנה שעברה על 25% לאחר שירד בהדרגתיות בשנים האחרונות מרמה של 36%. נתניהו אף התכוון להוריד את מס החברות עד ל-18% אך ועדת טרכטנברג עצרה את מתווה ההורדה לעת עתה.

שיעור מס החברות בארה"ב עומד על 35% וכפי שניתן לראות בטבלה גם הענקיות האמריקאיות מצליחות להוריד את שיעורי המס האפקטיבי שהן משלמות על ידי תכנוני מס חוצי גבולות, שעליהם נתמחה ביקורת חריפה לאחרונה. עם זאת, גם לאחר תכנוני המס, הענקיות האמריקאיות משלמות מס כפול ומשולש לעומת המס שמשלמת טבע.

גוגל, למשל, חטפה באחרונה אש לאחר שחשפה כי בכוונתה להעביר 9.8 מיליארד דולר מרווחיה למקלט המס של ברמודה, ובכך להימנע מתשלום מס עליהם. אריק שמידט, יו"ר גוגל, לא טרח להתנצל על המהלך וטען כי מדובר ב"קפיטליזם טהור", וכי "גוגל משלמת הרבה מסים".

ובכן, אפשר להתווכח על המהלך של גוגל ומהלכים דומים של חברות אחרות, אך כשבודקים מהו שיעור המס האפקטיבי של גוגל ושל ענקיות אחרות דוגמתה, ובעיקר משווים אותו לזה של טבע, שמידט צודק שעדיין גוגל משלמת די הרבה מסים. שיעור המס האפקטיבי של גוגל עמד בשבע השנים האחרונות על ממוצע שנתי של 23% - יותר מפי שניים מזה של טבע. אפל, לעומתה, שילמה מס אפקטיבי ממוצע של 28.1% (כמעט פי שלושה מזה של טבע), ואילו במקרה של קוקה קולה מדובר על 22.1%.

אמנם, הפער בין מסי החברות בארה"ב ובישראל מסביר חלק מהפערים הדרמטיים בין שיעורי המס שמשלמת טבע לשיעורי המס של הענקיות האמריקאיות, אך עדיין הפערים הללו לא הגיוניים. גם הטיעון שטבע ודומותיה יכולות לעזוב את ישראל, לעבור לחו"ל ולקבל שם הטבות מס דומות, לא ממש מצדיק את שיעורי המס הנמוכים שמשלמת טבע בישראל. עובדה היא ששיעורי המס האפקטיביים שלה גבוהים מאלו של ישראל והמשמעות היא שטבע משלמת מס הרבה-הרבה יותר גבוה בחו"ל מאשר בישראל.

אפל
 אפל