הזמר שמוליק קראוס הובא למנוחות; בניו נעדרו מההלוויה

(עדכון) - מאות הגיעו להיפרד מהמוזיקאי המוערך, שהובא בצהריים לקבורה בבית העלמין ירקון ■ קראוס נפטר אמש לאחר שחלה בשפעת החזירים

מאות בני משפחה, חברים ואנשי תרבות הגיעו היום (ב') בצהריים לבית העלמין ירקון כדי ללוות בדרכו האחרונה את הזמר והמלחין שמוליק קראוס, שהלך אמש (א') לעולמו בגיל 77, לאחר שחלה בשפעת החזירים ואושפז בבית-החולים.

המוזיקאי מתי כספי שנכח בהלוויה ציין את חשיבותו של קראוס לתרבות הישראלית והתייחס לתרומתו של ההרכב "החלונות הגבוהים" לעולם המוזיקה. "אני די בטוח שהוא הוביל שינוי, משום שעד להופעת ההרכב הזה לא שמענון סגנון מוזיקלי דומה", אמר.

כספי סיפר על הרגעים המשותפים שלו ושל קראוס בעת כתיבת השיר שהפך ללהיט, "לקחת את ידי בידך": "כשיענקל'ה הגיש לי את המילים האלה, חזרתי תוך 3 שעות לאולפן עם שיר מולחן. שמוליק אמר לי שהוא רוצה את השיר הזה לג'וזי, שהייתה אז אשתו. אמרתי לו שאכן הלחנתי אותו אך אינני חושב שהוא מתאים לה, וברחתי. הוא לא כעס, אבל רצתי עם השיר לעבר יהודית רביץ", סיפר בחיוך.

קראוס הובהל לפני כ-10 ימים לבית-החולים איכילוב כשהוא מורדם ומונשם. לאחר שנערכו לו בדיקות, הוא אובחן כחולה בשפעת החזירים. בכל אותה עת שהתה ליד מיטתו בת זוגו בשנים האחרונות, האוצרת חנה קופלר. חבריו הרבים שהגיעו למקום התפללו לשלומו. בבית החולים הוא לקה בדום לב.

קראוס הוא אחד מעמודי התווך של הזמר העברי. הוא החל את דרכו המוזיקלית בסוף שנות ה-50 בצמד "העופרים". שנים לאחר מכן הקים יחד עם אריק איינשטיין את להקת "החלונות הגבוהים", שזכתה להצלחה מסחררת בארץ וגם במספר מדינות בעולם.

חלק מחבורת "לול"

בשנות ה-60 חבר קראוס שוב לאינשטיין, לחבורת "לול", בהרכב משותף שכלל גם את מי שהייתה בת זוגו, הזמרת ג'ודי כץ, שעלתה שנים ספורות לפני כן מארה"ב לישראל. השניים פצחו בקריירה מוזיקלית משותפת, אך בהמשך נפרדו דרכיהם - הן המקצועיות והן האישיות.

הקריירה המצליחה של קראוס לא חפה גם משערוריות. במהלך השנים הוא נודע בשל מזגו החם ובשל התפרצויות זעם אלימות כלפי אשתו וילדיו. בשנות ה-70 נכלא קראוס לאחר שהתעמת עם שוטר בתפקיד. הוא אושפז מאוחר יותר בבית-חולים פסיכיאטרי לאחר שניסה להתאבד. בשנים האחרונות חלה הידרדרות משמעותית במצבו, הוא הפסיק לתפקד באופן מלא ואיבד מצלילותו.

בין להיטיו הבלתי נשכחים של קראוס: "איך שגלגל מסתובב", "בלדה לעוזב הקיבוץ", "לוח וגיר", "אחרי 20 שנה", "רואים רחוק, רואים שקוף" ו"אם". במסגרת הרכב "החלונות הגבוהים" היה קראוס שותף לשירים: "זמר נוגה", "אינך יכולה", "כל השבוע לך", הנביא יחזקאל" ועוד רבים וטובים.