"מי שרוצה לראות תשואה בשנה הקרובה, צריך לקנות מניות"

איתן עציוני מהלמן-אלדובי מאמין כי "השוק הקונצרני בארץ 'עדרי'", וממליץ "להתרכז באג"ח קצרות ובטוחות"

"מי שרוצה לראות תשואה בשנה הקרובה, צריך לקנות מניות, עם הסיכון הכרוך בכך. שוק המניות מתומחר באופן סביר, ובהחלט יש פוטנציאל לרווחים נאים", כך סבור איתן עציוני, מנכ"ל הלמן-אלדובי-עציוני ניהול תיקים, מבית ההשקעות הלמן-אלדובי. "אנו דוגלים בהשקעת 'ערך', שמשמעותה התמקדות בניתוח העסקי של החברות שאנו משקיעים בהן, ופחות במאקרו", אומר עציוני, "וורן באפט מיישם גישה זו בהצלחה שנים רבות, ואנו, עם מלוא הצניעות, מנסים ליישם זאת בשוק הישראלי".

עציוני מקצה 30% מתיק ההשקעות לאפיק המנייתי. "הגישה שלנו, הן במניות והן באג"ח, היא Bottom UP. אנו מחפשים חברות טובות, רווחיות וצומחות, עם הנהלה שדואגת לבעלי המניות ובעלי החוב, ולא רק לעצמה, ומנסים לקנות ני"ע במחיר סביר".

לדבריו, "בגישה זו אנחנו לא מחפשים חברות בסקטור ספציפי ולא מתפתים אחרי טרנדים. החברות יכולות להיות בתחומים משעממים והמניות יכולות אף להיסחר במדד היתר. כל זה לא מפריע לנו, כל עוד אנו מאמינים בפוטנציאל העסקי של החברה".

עציוני סבור כי "לא ניתן לנתח חברה בצורה טובה דרך מסך המחשב. הצעד הראשון של החלטת השקעה חייב להיות ניתוח מעמיק של הדוחות הכספיים והפוטנציאל העסקי, אך חשוב מכך הוא הביקור במפעל ומפגש עם ההנהלה".

לדבריו, "מהניסיון שלנו, דברים שרואים מרצפת הייצור, לא תמיד צפים בדוחות. אנחנו מעדיפים לקנות מניות של חברות שאנו מאמינים בהן לטווח הארוך, ולא לקפוץ פנימה והחוצה. אנחנו מעדיפים להגיע לחברות שהמשקיעים הגדולים מפספסים כי הן לא בפוקוס שלהם, וששים למצוא כאלה ששוק ההון בחר להזניח".

"אין לנו אפילו אגורה באי.די.בי"

בהתאם לגישה שהוא מציג, המלצותיו של עציוני מציגות חברות מתחומים שונים, חלקן קטנות יחסית. בין אלה הוא מציין את חברת התעשייה פולירם, שעוסקת בפיתוח ושיווק חומרי גלם לתעשיית הפלסטיק, ובין היתר מייצרת מוצרים לתעשיית הרכב, צינורות השקיה ומוצרי חשמל.

עציוני מציין כי "מנוע הצמיחה של החברה הוא במגזר הבונדירם, שהוא החזית הטכנולוגית של הפלסטיקה. החברה השקיעה רבות בשנים האחרונות בתחום זה, ועכשיו מתחילה לקצור את הפירות".

עוד הוא מזכיר את חברת הטכנולוגיה סיליקום , שנהנית מהגדלת פלח שוק על חשבון המתחרים ונסחרת במכפיל סביר, וכן את חברת ניסן , ש"נסחרת בדיסקאונט של יותר מ-100% על ההחזקות", נוסף על תשואת דיבידנד שנתית של כ-14%.

מבין החברות הגדולות יותר, עציוני מציין את מניית רמי לוי, שבה "מוכרים בזול לעומת הרשתות הגדולות, ובכל זאת שיעור הרווח התפעולי בה גבוה בהרבה, בגלל שדרת ניהול רזה והוצאות נמוכות".

לשוק האג"ח הקונצרניות מקצים בהלמן-אלדובי 30% מהתיק. "עדיין ניתן למצוא אג"ח קונצרניות אטרקטיביות באופן יחסי, אבל פחות מבעבר", אומר עציוני, "בשוק האג"ח באופן כללי המצב הוא שבמקום Risk Free Return - תשואה חסרת סיכון, יש Return Free Risk - סיכון ללא תשואה".

בהתאם, עציוני אומר כי "בטווח הקצר אנו ממליצים לנצל את העליות בשוק הקונצרני כדי למכור אג"ח בסיכון גבוה, ש'נסחפו' עם השוק, ולהתרכז באג"ח קצרות ובטוחות, על אף התשואה הנמוכה.

"אנו מתמקדים בחברות תפעוליות ורווחיות עם הון עצמי גבוה יחסית לחובות, ופעילות עסקית מוצקה", הוא מוסיף, "כיוון שאנו נמנעים מרכישת אג"ח של חברות החזקה ממונפות, לא דרכנו על המוקשים שאחרים עלו עליהם. אין לנו ולו אגורה באי.די.בי, דלק נדל"ן, טאו ואמפל".

עציוני סבור כי "שוק האג"ח הקונצרניות בארץ נוטה להיות מאוד 'עדרי' - או שכולם קונים, או שכולם מוכרים. לדוגמה, באוגוסט האחרון, כאשר אי.די.בי קיבלה הערת 'עסק חי', היה גל של פדיונות בקרנות הנאמנות הקונצרניות, שדחף את התשואות מעלה. באחרונה חווינו עלייה מתמשכת במחירים וירידה בתשואות, כך שכדאיות ההשקעה באג"ח גבולית, ואף פחות מכך".

25% מהתיק מוקצה לאג"ח ממשלתיות ובנקים, ו-15% הנותרים לקרנות כספיות. "זו הזדמנות לאגור מזומנים למשבר הבא, שלדעתנו סביר שיגיע בקרוב".

*** הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך.

ההמלצות של איתן עציוני
 ההמלצות של איתן עציוני

תיק ההשקעות המומלץ
 תיק ההשקעות המומלץ