אלביט הדמיה זינקה ב-70% מתחילת החודש; מדוע?

על פי ההערכות יאבדו המניות הקיימות מערכן בהסדר החוב ■ החברה עדכנה כי על פי מתווה המוצע, יומר כל חוב האג"ח למניות החברה ■ לזיסר אין כוונה או יכולת להזרים כסף לחברה במסגרת הסדר החוב המוצע

ערב הסדר חוב או פירוק, הצפויים לרסק את מניית אלביט הדמיה שבשליטת מוטי זיסר, זינקה המניה מתחילת חודש פברואר ביותר מ-70%, במחזורי מסחר חריגים של 4-19 מיליון שקל ליום. גם אתמול (ב') עלתה מניית החברה ב-11.4% במחזור של 9 מיליון שקל שאינו אופייני לרשימת היתר, והחברה כבר נסחרת בשווי של 250 מיליון שקל. סוחרים בשוק מתקשים להסביר את העליות החדות בימים האחרונים, ועל פי הערכות מדובר ברוכש זר.

לאלביט הדמיה התחייבויות אג"ח של 2.2 מיליארד שקל, הנסחרות בתשואות זבל של עד 300%. ביום חמישי השבוע יתכנסו מחזיקי האג"ח הקצרות (א' ו-ב') במטרה לדון בנקיטת הליכים להגנה על זכויותיהם. ביום רביעי הם אמורים לקבל את תשלום הריבית התקופתי ללא תשלום הקרן המובטחת - מהלך שיבוצע באופן חד צדדי על ידי החברה, וללא הסכמת המחזיקים.

זיסר יחזיק במניות מיעוט

ביום חמישי שעבר נפגשו נציגי האג"ח עם החברה ונציגיה, ודנו במתווה הסדר החוב שגובש בין זיסר לקרנות הזרות יורק ו-dkpartners, שככל הידוע רכשו כמחצית מחוב האג"ח. אתמול עדכנה החברה כי על פי המתווה המוצע, יומר כל חוב האג"ח למניות החברה, ומי שיסרב לכך יקבל תשלום שגובהו לא צוין, אך סביר שיהיה נמוך מאוד. חובות החברה לבנקים לא ייפגעו: 240 מיליון שקל לבנק הפועלים ו-60 מיליון שקל לבנק לאומי.

מוטי זיסר צפוי להמשיך להחזיק במניות מיעוט בחברה, ולקבל אופציה להגדיל את החזקותיו אם תחול התאוששות בשוויה של אלביט הדמיה. מבדיקת "גלובס" בשבוע שעבר עלה כי זיסר נהנה יחד עם יתר מנהלי החברה במשך השנים מתנאי העסקה מפליגים - שכרו בלבד, ללא בונוסים, עומד על כ-4 מיליון שקל בשנה. לזיסר אין כוונה או יכולת להזרים כסף לחברה במסגרת הסדר החוב המוצע.

אלביט הדמיה עוסקת בייזום נדל"ן, בעיקר במזרח אירופה ובהודו. החברה פועלת גם בתחום הביומד, באמצעות החברה הבת אלביט מדיקל טכנולוג'יס. לפי דוח מקורות ושימושים שפורסם בחודש שעבר, אמורה החברה לשלם השנה 732 מיליון שקל, אך בקופתה מזומנים בגובה 116 מיליון שקל בלבד.

בינתיים, הנושה הגדול של זיסר עצמו, בנק הפועלים, ממשיך לפעול למימוש השיעבוד שיש לו על מניות השליטה באלביט הדמיה (53% מההון). הבנק שכר את שירותיו של עו"ד גיורא ארדינסט, שמאיים להגיש השבוע בקשה לכינוס נכסיו של מוטי זיסר.

זיסר, באמצעות החברה הפרטית אירופה ישראל, חייב לבנק כ-850 מיליון שקל, כאשר שווי המניות המשועבדות מול החוב - גם לאחר העליות האחרונות - הוא כ-120 מיליון שקל בלבד. מבחינת ציון קינן, מנכ"ל הבנק, ושמעון גל, המשנה למנכ"ל והממונה על החטיבה העסקית, הסתיימה תקופת החסד של זיסר, ויהיה קשה מאוד לשכנע אותם לעצור את רכבת כינוס הנכסים, שכבר יצאה מהתחנה.