מה עשתה קופת הגמל שלכם בשנה האחרונה?

אלטשולר שחם עדיין בפסגת הגמל: 29% תשואה ב-3 שנים ■ קופות הגמל פתחו את 2013 ברגל ימין עם תשואה ממוצעת של 1.2% בינואר ■ אלטשולר מוביל גם בתשואה של 12 חודשים עם 12.3%

קופות הגמל פתחו את השנה הנוכחית ברגל ימין, וזאת בהמשך לשנת 2012, שבמהלכה צמחו נכסיהן בכ-7.5 מיליארד שקל, הודות לתשואה של כ-10%. בחודש ינואר רשמו הקופות תשואה של כ-1.2% בממוצע, בין היתר בזכות עליות השערים של מדדי המניות בבורסה בתל אביב והעליות בבורסות העולם.

כשברקע האווירה החיובית, נזכיר כי ב-2011 איבד ענף הגמל 12 מיליארד שקל מנכסיו, עקב תשואה שלילית של כ-3%. המעברים החדים הללו בתשואות שמניב האפיק ממחישים את העובדה, כי מאחר שמדובר בחיסכון לטווח הארוך, חשוב לבחון את איכות ניהול נכסים של הגופים על פרק זמן ממושך. לכן, בחרנו להתייחס החודש לתשואה המצטברת שהניבו קופות הגמל בשלוש השנים האחרונות, שעמדה בתקופה זו על כ-18% בממוצע.

את המקומות הראשונים בטבלת קופות הגמל הגדולות מאכלסות קופותיו של אלטשולר שחם, בית ההשקעות שבניהולו של גילעד אלטשולר. בשלוש השנים האחרונות הניבו הקופות "גמל קלאסי" ו"גמל כללי" תשואה מצטברת של 29% כל אחת. "גמל כללי", הקופה הגדולה ביותר של בית ההשקעות, אף הניבה את התשואה המצטברת הגבוהה ביותר במהלך 12 החודשים האחרונים - 12.3%. עם זאת, שיעור החזקת נכסי הסיכון בקופה זו גבוה משמעותית בהשוואה לקופה "גמל קלאסי" (30.8% ו-7.6%, בהתאמה).

במקום השלישי ממוקמת קופת הגמל של ילין לפידות. ב-36 החודשים האחרונים הניבה קופת הגמל הגדולה של בית ההשקעות, שמנוהל על-ידי דב ילין ויאיר לפידות, תשואה של 25.7%. דמי הניהול שגובה הקופה נמוכים בהשוואה לאלה הנגבים בקופות אלטשולר שחם (0.88% לעומת 1.09% בקופה "גמל כללי", ו-0.99% ב"גמל קלאסי").

שתיים משלוש קופות הגמל הגדולות ביותר ממוקמות במרכז הטבלה. "גדיש" של פסגות ו"עצמה תעוז" של הראל, הניבו בשלוש השנים האחרונות תשואה מצטברת של 19% כל אחת. הקופה השנייה בגודלה בענף, "תמר" של כלל ביטוח, ממוקמת רביעית מהסוף, עם תשואה מצטברת של 16.5% ב-36 החודשים האחרונים.

בעוד שקופות אלטשולר שחם שומרות על מקומן גם בדירוג תשואה לפי 12 חודשים, זו של ילין לפידות מאבדת את ההובלה, לטובת "בר יציב" של הדס ארזים. זאת, לאחר שבתקופה זו הניבה האחרונה תשואה של 10.4% (זו של ילין לפידות הניבה 10.2%).

שינויים משמעותיים נוספים כוללים את "בר" של כלל ביטוח, שהודות לתשואה מצטברת של 9.8% בשנה האחרונה קפצה מהמקום ה-20 למקום השישי; "גמל כללי" של פסגות, שהניבה בתקופה זו תשואה מצטברת בשיעור דומה, ועולה מהמקום ה-18 למקום השביעי; ו"תמר" של כלל ביטוח, שמטפסת מהמקום ה-22 למקום ה-12, הודות לתשואה מצטברת של 9.4% ב-12 החודשים האחרונים.

את טבלת קופות הגמל הגדולות חותמות שתי הקופות של הלמן אלדובי. בשלוש השנים האחרונות הניבו קופות בית ההשקעות, שמנוהל על-ידי רוני הלמן ואורי אלדובי, כמחצית מהתשואה שהניבו קופות אלטשולר שחם. "תלם חריש" הניבה תשואה מצטברת של 14.9% ו"יהבית" הציגה תשואה של 13.5% בלבד. זאת, למרות ששיעור החזקת נכסי הסיכון בין שתי הקופות שונה משמעותית: 6% ו-37%, בהתאמה. קופות הגמל של הלמן אלדובי צפויות להתמזג בקרוב עם אלה של הדס ארזים.

בקופות הגמל הקטנות, שמנהלות בין 500 מיליון למיליארד שקל, ההובלה מתהפכת. בראש הטבלה נמצאת "גמל ב'" של ילין לפידות. בשלוש השנים האחרונות היא הניבה תשואה של 29.4%, התשואה הגבוהה ביותר מבין כלל קופות הגמל. שיעור החזקת נכסי הסיכון בה עומדים על 22.2% .

במקום השני ממוקמת "להיט" של אלטשולר שחם, שהניבה תשואה של 27.9% ב-36 החודשים האחרונים. שיעור החזקת נכסי הסיכון בה הוא 31.4%.

במקום השלישי, ובפער ניכר, נמצאת קופת הגמל הקטנה של הראל, שבשלוש השנים האחרונות הניבה תשואה של 19.5%. ואולם, בעוד ששיעור אחזקת נכסי הסיכון בקופה זו דומים לאלה שבקופה הקטנה של אלטשולר שחם, דמי הניהול בה גבוהים יחסית - 1.06% מול 0.9%, בהתאמה.

תשואות קופות הגמל
 תשואות קופות הגמל